mandag 08. maj 2017 13:45

Dansk Europol-aftale i hus

Danmark kom i mål med en færdigforhandlet Europol-aftale med EU inden den 1. maj 2017, hvor Danmark trådte ud af Europol-samarbejdet. Særaftalen giver adgang til det europæiske politisamarbejde, men på ændrede vilkår. ITD kvitterer for en hurtig aftale, men påpeger, at aftalen på længere sigt kan risikere at stille transportbranchen dårligere.

Danmark trådte formelt ud af Europol-samarbejdet den 1. maj 2017 som konsekvens af det danske nej ved folkeafstemningen om retsforbeholdet tilbage i december 2015. Men med grønt lys fra Europa-Parlamentet og fra de 27 EU-medlemslande på EU-topmødet nåede Danmark at få en særaftale på plads. - ITD har hele vejen igennem været fortaler for et fuldgyldigt medlemskab af Europol. Nu er der landet en aftale med EU, som den danske transportbranche kan være delvis tilfreds med, fordi det er bedre end ingen aftale. Det, der er væsentligt for den danske transportbranche, er, at politiets efterforskere stadig har adgang til Europols database, når sager om tyveri og indbrud i lastbiler samt sager om tyveri af benzin- og dieselkort skal opklares, siger Emma Hadrovic, EU-konsulent i ITD.

 

Danmark har tilbage i 2014 haft 70.000 opslag i Europols database, hvilket omfatter alt lige fra store til små sager. De ændrede vilkår i den danske Europol-aftale betyder, at Danmark efter 30. april 2017 ikke længere selv har adgang til at søge i Europols database. Søgningen foregår nu igennem en dansktalende forbindelsesofficer ansat i Europol.

 

Aftalen giver Danmark samme rettigheder som en række tredjelande uden for EU og vil blive inviteret til møder i Europol-regi som observatør uden stemmeret. Samtidig betaler Danmark fortsat til Europols budget. 

 

Den danske Europol-aftale skal senest den 31. oktober 2020 revurderes af Kommissionen, og senest den 30. april 2021 skal Kommissionen komme med anbefalinger til, om aftalen skal erstattes af en egentlig tredjelandsaftale.

 

 

 

 

 

(Foto: Colourbox.com)

SENESTE ITD NYT
fredag 24. oktober 2025

ITD-direktør i stort interview om branchens fremtid

Stigende administrative byrder rammer især de mindre vognmænd, og det kan få konsekvenser for branchens fremtid. Det siger International Transport Danmarks direktør, Stefan K. Schou, i et interview med Lastbil Magasinet.

ITD-direktør i stort interview om branchens fremtid >
torsdag 23. oktober 2025

EU bremser ESG-forenkling: Usikkerheden fortsætter for vognmænd

Et lille flertal i Europa-Parlamentet har nedstemt omnibus 1, som skulle have lettet de kommende ESG- og due diligence-krav for små og mellemstore virksomheder. Det efterlader danske vognmænd med uafklarede og komplekse rapporteringskrav.

EU bremser ESG-forenkling: Usikkerheden fortsætter for vognmænd >
torsdag 23. oktober 2025

Telepass SAT-enheder kan ikke længere bruges i Schweiz fra december 2025

Schweiz udfaser 2G-netværket, og det betyder, at du skal udskifte din Telepass SAT-enhed, hvis du kører i Schweiz.

Telepass SAT-enheder kan ikke længere bruges i Schweiz fra december 2025 >