Dansk fortolkning af cabotageregler støttes af EU’s generaladvokat

Copyright: Colourbox.dk
I en sag ved EU-Domstolen mellem EU-Kommissionen og Danmark sagsøges Danmark for ikke at have opfyldt forpligtelser i henhold til EU’s regler om cabotage. I den danske fortolkning må cabotagekørsel indeholde flere læssesteder eller flere lossesteder, men ikke begge dele. Kommissionen mener, at den danske fortolkning begrænser muligheden for transport, men EU-Domstolens generaladvokat har i dag meldt ud, at Danmark bør frifindes, da EU-reglerne er uklare. ITD mener, at der er behov for en ny definition af cabotage.
- Den nuværende definition af cabotage med et turbegreb har givet anledning til forskellige fortolkninger i EU-medlemslandene til skade for vores erhverv. Det er den danske sag et eksempel på. Vi skal have en helt ny definition af cabotage, og det arbejdes der på i øjeblikket i forbindelse med EU’s vejpakke, siger Karen Roiy, public affairs chef i ITD.
Kommissionens seneste forslag til cabotageregler løser udfordringen med den uklare cabotagedefinition. Forslaget fjerner fokus fra cabotageture og ser i stedet på en afgrænset periode for tilladt cabotage med ubegrænsede antal ture. ITD støtter det forslag, som EU-Kommissionen er kommet med som en del af vejpakken – dog udelukkende under den præmis, at cabotage omfattes af udstationering, samt at kontrollen med cabotage samtidig øges betragteligt.
- ITD støtter fælles europæiske regler, som er klare og kontrollerbare. Vi opfordrer derfor kraftigt danske politikere og organisationer til nu at rette al fokus mod EU og sammen kæmpe for fælles EU-regler, der vil være til gavn for de danske virksomheder og for væksten i Danmark, siger Karen Roiy.
ITD følger sagen tæt og vil orientere medlemmer, når den endelige EU-dom foreligger.
Se generaladvokatens afgørelse i sagen her.
Foto: Colourbox