onsdag 17. maj 2017 11:20

Dansk kursændring i fortolkning af kombi-direktivet

Den danske regering retter nu ind efter, at EU-Kommissionen har sendt en åbningsskrivelse til Danmark om gennemførelsen af fælles regler for visse former for kombineret godstransport mellem medlemslandene. Åbningsskrivelsen kommer i forlængelse af en EU-pilotprojektsag mod Danmark om fortolkningen af et 23 år gammelt direktiv om kombinerede transporter. ITD tager kursændringen til efterretning.

Kommissionens åbningsskrivelse går blandt andet på, at Kommissionen ikke finder, at Danmark ved at henvise til en generel bestemmelse i godskørselsloven har gennemført direktivet i dansk ret. Dette har dog ikke en praktisk betydning, da kombi-direktivet allerede anvendes i Danmark i dag. Der er således kun tale om en formel tilretning.

 

Efter Kommissionens opfattelse omfatter reglerne om kombineret transport alle transporter mellem medlemsstaterne uagtet godsets oprindelse eller destination. Danmark har, siden direktivet blev implementeret i dansk lovgivning i 1993, fortolket EU-reglerne sådan, at de fragtede varer skal have oprindelse eller destination i et EU-land, før varerne kan køres som en kombineret transport. På baggrund af åbningsskrivelsen har den danske regering accepteret Kommissionens synspunkter, og Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen vil derfor udarbejde en ny bekendtgørelse om kombineret transport.

 

-Vi tager regeringens nye fortolkning til efterretning og formidler budskabet til vores medlemmer, så de kan efterleve gældende retspraksis. Når bekendtgørelsen træder i kraft, vil eksempelvis nationale vejtransporter i forlængelse af en søtransport, hvor varerne har oprindelse uden for EU, eksempelvis Kina, og bliver sendt til en større havn i EU for derefter ad søvejen at blive sendt videre til Aarhus eller Københavns havns, kunne køres efter kombi-direktivet. Hidtil har en sådan transport ikke kunnet køres som en kombineret transport efter kombi-reglerne. Samme udfordring gælder varer, der kommer til EU fra tredjelande og i et medlemsland bliver omlæsset til jernbane for at blive sendt til Danmark, siger Maria Feldberg, jurist i ITD.

 

I kombi-direktivet er der opsat visse begrænsninger i forhold til længden af både vej-, bane- og søstrækningen. Ligeledes er der begrænsninger på hvilke transportindretninger, der kan anvendes. Der er ingen ændringer på dette område, da man her allerede følger kombi-direktivet.

 

Efter forlydender vil regeringen desuden også klart definere i lovgivningen, hvem der er berettiget til vægtafgiftsrefusion i forbindelse med kombineret transport.

 

Der er i øjeblikket ingen dato for, hvornår ændringerne træder i kraft.Der skal desuden fortsat ske anmeldelse af kombi-transporter til RUT-registret.


Fakta:

  • Kombi-direktivet fra 1992 skal sikre gunstige vilkår for kombinerede transportløsninger, hvor varer transporteres ad landevej på den indledende eller afsluttende strækning og til den resterende strækning anvender jernbane, søtransport eller transport af indre vandveje. Kommissionen har i brev af 15. februar 2017 sendt en åbningsskrivelse til Danmark om gennemførelsen af kombi-direktivet i national ret.

 

Foto: Colourbox

SENESTE ITD NYT
fredag 24. oktober 2025

ITD-direktør i stort interview om branchens fremtid

Stigende administrative byrder rammer især de mindre vognmænd, og det kan få konsekvenser for branchens fremtid. Det siger International Transport Danmarks direktør, Stefan K. Schou, i et interview med Lastbil Magasinet.

ITD-direktør i stort interview om branchens fremtid >
torsdag 23. oktober 2025

EU bremser ESG-forenkling: Usikkerheden fortsætter for vognmænd

Et lille flertal i Europa-Parlamentet har nedstemt omnibus 1, som skulle have lettet de kommende ESG- og due diligence-krav for små og mellemstore virksomheder. Det efterlader danske vognmænd med uafklarede og komplekse rapporteringskrav.

EU bremser ESG-forenkling: Usikkerheden fortsætter for vognmænd >
torsdag 23. oktober 2025

Telepass SAT-enheder kan ikke længere bruges i Schweiz fra december 2025

Schweiz udfaser 2G-netværket, og det betyder, at du skal udskifte din Telepass SAT-enhed, hvis du kører i Schweiz.

Telepass SAT-enheder kan ikke længere bruges i Schweiz fra december 2025 >