Dansk vækst kræver udenlandsk arbejdskraft

EU-reglerne for hvil er klare, chaufførerne skal holde både daglige og ugentlige hvil på op til 45 timer. Der er flere steder i Danmark mangel på rastepladser, fordi væksten betyder flere biler på vejene, og det skal der gøres noget ved. ITD anbefaler en grundig analyse af rastepladskapaciteten i Danmark. For hvor rastepladserne for de fleste danskere er et naturligt helle på bilturen, inden turen går videre, er de for transportvirksomhederne en fuldstændig nødvendighed på en travl arbejdsdag.
- Hvil i lastbilen er en del af jobbet for en chauffør, præcis som hvil på skibet er en del af jobbet for en søfarende. Derfor overnatter både danske og europæiske chauffører på rastepladser i Danmark og resten af Europa. Lovgivningen er begrundet i hensynet til trafiksikkerheden, derfor parkerer lastbilerne på rastepladserne, og derfor skal der naturligvis være parkeringsfaciliteter langs vejnettet, siger Karen Roiy, der er public affairs chef i ITD.
For at sikre bedre forhold for chaufførerne har en række danske transportvirksomheder valgt, at chauffører, som kører for dem, kan overnatte i chaufførhoteller, som virksomhederne etablerer på deres egen grund. Dansk Folkeparti og Socialistisk Folkeparti foreslår, at kommunerne forbyder disse såkaldte chaufførhoteller.
- Det er paradoksalt, at DF og SF vil have chauffører væk fra rastepladser samtidig med, at de vil forbyde virksomheder, at chauffører kan overnatte hos dem under ordnede forhold. De overnatningsfaciliteter, som virksomhederne tilbyder, skal selvfølgelig være ordentlige, og det kan man stille krav til. Men chaufførerne er bundet af regler om hvil, regler de overholder af hensyn til trafiksikkerheden, derfor skal virksomheder selvfølgelig have mulighed for at tilbyde gode overnatningsforhold til chauffører, som kører for dem, siger Karen Roiy.
ITD minder om, at dansk vækst er afhængig af udenlandsk arbejdskraft. Allerede nu oplever mange danske transport- og logistikvirksomheder store problemer med at rekruttere kvalificeret arbejdskraft. Og mangel på kvalificeret arbejdskraft er ikke blot et dansk fænomen, men en udfordring, der i stigende grad også præger vores nabolande.
- Mange lastbiler på vejene er et udtryk for vækst. Lastbiler og chauffører er her, fordi virksomheder efterspørger dem til at transportere varer. Når det er sagt, skal forholdene i det indre marked selvfølgelig være ordentlige, det forhandles der netop nu om i Bruxelles. Det gælder blandt andet reglerne for hvil i førerhuset ved 45-timers-hvilet, og længden af perioden chaufføren må køre, før 45-timers-hvilet indtræffer. ITD mener, at det er afgørende, at man ikke træffer forhastede nationale beslutninger, som stiller både danske og udenlandske chauffører og virksomheder dårligt, siger Karen Roiy.
DF og SF vil bringe deres forslag ind i de igangværende finanslovsforhandlinger. ITD følger sagen tæt.
Foto: ITD