onsdag 01. november 2017 15:32

Dansk vækst kræver udenlandsk arbejdskraft

Dansk Folkeparti og Socialistisk Folkeparti går i et fælles oplæg efter de udenlandske chauffører og konkurrencevilkår. Der slås blandt andet både på, at kommuner på den ene side skal begrænse og kontrollere udenlandske lastbilers parkering på danske rastepladser og på den anden side forbyde chaufførhoteller på virksomheder. ITD mener, at den udenlandske arbejdskraft er afgørende for dansk vækst – og at det er fejlslagent at forbyde virksomheder muligheden for at tilbyde ordentlige overnatningsfaciliteter til udenlandske virksomheder.

EU-reglerne for hvil er klare, chaufførerne skal holde både daglige og ugentlige hvil på op til 45 timer. Der er flere steder i Danmark mangel på rastepladser, fordi væksten betyder flere biler på vejene, og det skal der gøres noget ved. ITD anbefaler en grundig analyse af rastepladskapaciteten i Danmark. For hvor rastepladserne for de fleste danskere er et naturligt helle på bilturen, inden turen går videre, er de for transportvirksomhederne en fuldstændig nødvendighed på en travl arbejdsdag.

 

- Hvil i lastbilen er en del af jobbet for en chauffør, præcis som hvil på skibet er en del af jobbet for en søfarende. Derfor overnatter både danske og europæiske chauffører på rastepladser i Danmark og resten af Europa. Lovgivningen er begrundet i hensynet til trafiksikkerheden, derfor parkerer lastbilerne på rastepladserne, og derfor skal der naturligvis være parkeringsfaciliteter langs vejnettet, siger Karen Roiy, der er public affairs chef i ITD. 

 

For at sikre bedre forhold for chaufførerne har en række danske transportvirksomheder valgt, at chauffører, som kører for dem, kan overnatte i chaufførhoteller, som virksomhederne etablerer på deres egen grund. Dansk Folkeparti og Socialistisk Folkeparti foreslår, at kommunerne forbyder disse såkaldte chaufførhoteller.  

 

- Det er paradoksalt, at DF og SF vil have chauffører væk fra rastepladser samtidig med, at de vil forbyde virksomheder, at chauffører kan overnatte hos dem under ordnede forhold. De overnatningsfaciliteter, som virksomhederne tilbyder, skal selvfølgelig være ordentlige, og det kan man stille krav til. Men chaufførerne er bundet af regler om hvil, regler de overholder af hensyn til trafiksikkerheden, derfor skal virksomheder selvfølgelig have mulighed for at tilbyde gode overnatningsforhold til chauffører, som kører for dem, siger Karen Roiy.

 

ITD minder om, at dansk vækst er afhængig af udenlandsk arbejdskraft. Allerede nu oplever mange danske transport- og logistikvirksomheder store problemer med at rekruttere kvalificeret arbejdskraft. Og mangel på kvalificeret arbejdskraft er ikke blot et dansk fænomen, men en udfordring, der i stigende grad også præger vores nabolande.

 

- Mange lastbiler på vejene er et udtryk for vækst. Lastbiler og chauffører er her, fordi virksomheder efterspørger dem til at transportere varer. Når det er sagt, skal forholdene i det indre marked selvfølgelig være ordentlige, det forhandles der netop nu om i Bruxelles. Det gælder blandt andet reglerne for hvil i førerhuset ved 45-timers-hvilet, og længden af perioden chaufføren må køre, før 45-timers-hvilet indtræffer. ITD mener, at det er afgørende, at man ikke træffer forhastede nationale beslutninger, som stiller både danske og udenlandske chauffører og virksomheder dårligt, siger Karen Roiy.

 

DF og SF vil bringe deres forslag ind i de igangværende finanslovsforhandlinger. ITD følger sagen tæt.

 

Foto: ITD

SENESTE ITD NYT
fredag 29. august 2025

Rabataftale: Få fordelagtig adgang til Mapons flådestyring

Som medlem af ITD får du nu adgang til særligt fordelagtige priser på flådestyring fra Mapon – en af Europas største aktører på området.

Rabataftale: Få fordelagtig adgang til Mapons flådestyring >
fredag 29. august 2025

Ny samarbejdsaftale giver ITD-medlemmer særlig adgang til førende flådestyring

ITD – International Transport Danmark – har indgået et samarbejde med lettiske Mapon, der er en af Europas største aktører inden for flådestyring. Aftalen giver medlemmerne adgang til avancerede løsninger, der ifølge ITD’s direktør, Stefan K. Schou, kan spare vognmændene betydelige summer.

Ny samarbejdsaftale giver ITD-medlemmer særlig adgang til førende flådestyring >
onsdag 27. august 2025

Væk med bøvl og bureaukrati

I det nye afsnit af ITD’s podcast “Vognmanden” sætter værterne og ITD’s politiske chef, Jeppe Frank Christensen, fokus på den politiske kamp mod meningsløse regler og bureaukrati.

Væk med bøvl og bureaukrati >