torsdag 13. juli 2017 16:08

Danske transportvirksomheder rammes af urimelig tysk lovgivning

De tyske myndigheder er begyndt at opkræve fragtbeløbet for hele strækningen i bøde, hvis man for eksempel bliver stoppet for overlæs og overtrædelse af reglerne om søndagskørselsforbuddet i Tyskland. Det gælder også, selv om kørslen uden for Tyskland rent faktisk er lovlig. Reglerne bør laves om, mener ITD.

I april afsagde den tyske Højesteret en dom om, at hvis en lastbil bliver stoppet for overlæs, overtrædelse af reglerne om dimensioner eller søndagskørselsforbuddet i Tyskland, så kan myndighederne opkræve en sanktion, der svarer til fragtbeløbet for hele strækningen. Det sker, selv om vognmanden overholder lovgivningen i de andre lande uden for Tyskland, han kører i.

 

ITD har haft omkring 10 sager siden april, hvor de tyske myndigheder er begyndt at håndhæve den nye praksis, og ITD mener, at de danske myndigheder nu bør reagere.

 

- Det er selvfølgelig op til den enkelte virksomhed at overholde gældende tysk lovgivning, når man har en transport i Tyskland. Men det er urimeligt, at tyske myndigheder kan opkræve sanktioner for transporter i for eksempel Danmark eller Sverige, hvor man har overholdt lovgivningen. Det bør vores politikere og myndigheder tage op med deres tyske kollegaer, så den tyske lovgivning bliver ændret, siger Maria Feldberg, jurist i ITD.

 

Den nye praksis i Tyskland skyldes, at reglerne er blevet håndhævet forskelligt i de tyske delstater. Den tyske Højesteret har med sin dom slået fast, at de tyske myndigheder kan indkræve hele fragtbeløbet i sanktion, uanset om kun en lille del af transporten foregår i Tyskland og uden at tage hensyn til, om kørslen i nabolandene rent faktisk er lovlig.

 

Typisk betyder den nye praksis, at sanktionen bliver fordoblet i forhold til tiden før dommen, men det afhænger selvfølgelig af strækningens samlede længde. Hvis virksomheden ikke selv oplyser fragtbeløbet, vil de tyske myndigheder beregne beløbet ud fra egne takster.

 

Hvis du vil vide mere:

Læs mere her på vores side om landeinfo:

 

http://itd.dk/medlemsservice/koersel/itd-landeinfo/

 

Når du er på siden, så vælg Færdselsbestemmelser og Tyskland, og så kan du læse meget mere under afsnittet ”Omsætningsinddrivelse”.

 

Foto: Colourbox

SENESTE ITD NYT
fredag 24. oktober 2025

ITD-direktør i stort interview om branchens fremtid

Stigende administrative byrder rammer især de mindre vognmænd, og det kan få konsekvenser for branchens fremtid. Det siger International Transport Danmarks direktør, Stefan K. Schou, i et interview med Lastbil Magasinet.

ITD-direktør i stort interview om branchens fremtid >
torsdag 23. oktober 2025

EU bremser ESG-forenkling: Usikkerheden fortsætter for vognmænd

Et lille flertal i Europa-Parlamentet har nedstemt omnibus 1, som skulle have lettet de kommende ESG- og due diligence-krav for små og mellemstore virksomheder. Det efterlader danske vognmænd med uafklarede og komplekse rapporteringskrav.

EU bremser ESG-forenkling: Usikkerheden fortsætter for vognmænd >
torsdag 23. oktober 2025

Telepass SAT-enheder kan ikke længere bruges i Schweiz fra december 2025

Schweiz udfaser 2G-netværket, og det betyder, at du skal udskifte din Telepass SAT-enhed, hvis du kører i Schweiz.

Telepass SAT-enheder kan ikke længere bruges i Schweiz fra december 2025 >