torsdag 13. juli 2017 16:08

Danske transportvirksomheder rammes af urimelig tysk lovgivning

De tyske myndigheder er begyndt at opkræve fragtbeløbet for hele strækningen i bøde, hvis man for eksempel bliver stoppet for overlæs og overtrædelse af reglerne om søndagskørselsforbuddet i Tyskland. Det gælder også, selv om kørslen uden for Tyskland rent faktisk er lovlig. Reglerne bør laves om, mener ITD.

I april afsagde den tyske Højesteret en dom om, at hvis en lastbil bliver stoppet for overlæs, overtrædelse af reglerne om dimensioner eller søndagskørselsforbuddet i Tyskland, så kan myndighederne opkræve en sanktion, der svarer til fragtbeløbet for hele strækningen. Det sker, selv om vognmanden overholder lovgivningen i de andre lande uden for Tyskland, han kører i.

 

ITD har haft omkring 10 sager siden april, hvor de tyske myndigheder er begyndt at håndhæve den nye praksis, og ITD mener, at de danske myndigheder nu bør reagere.

 

- Det er selvfølgelig op til den enkelte virksomhed at overholde gældende tysk lovgivning, når man har en transport i Tyskland. Men det er urimeligt, at tyske myndigheder kan opkræve sanktioner for transporter i for eksempel Danmark eller Sverige, hvor man har overholdt lovgivningen. Det bør vores politikere og myndigheder tage op med deres tyske kollegaer, så den tyske lovgivning bliver ændret, siger Maria Feldberg, jurist i ITD.

 

Den nye praksis i Tyskland skyldes, at reglerne er blevet håndhævet forskelligt i de tyske delstater. Den tyske Højesteret har med sin dom slået fast, at de tyske myndigheder kan indkræve hele fragtbeløbet i sanktion, uanset om kun en lille del af transporten foregår i Tyskland og uden at tage hensyn til, om kørslen i nabolandene rent faktisk er lovlig.

 

Typisk betyder den nye praksis, at sanktionen bliver fordoblet i forhold til tiden før dommen, men det afhænger selvfølgelig af strækningens samlede længde. Hvis virksomheden ikke selv oplyser fragtbeløbet, vil de tyske myndigheder beregne beløbet ud fra egne takster.

 

Hvis du vil vide mere:

Læs mere her på vores side om landeinfo:

 

http://itd.dk/medlemsservice/koersel/itd-landeinfo/

 

Når du er på siden, så vælg Færdselsbestemmelser og Tyskland, og så kan du læse meget mere under afsnittet ”Omsætningsinddrivelse”.

 

Foto: Colourbox

SENESTE ITD NYT
torsdag 26. juni 2025

“Vognmanden” tager temperaturen på branchens grønne omstilling

Andelen af ellastbiler i Danmark er kun steget med 0,3 % på et år. Men hvorfor går branchens omstilling fra diesel til el ikke hurtigere? Det ser værterne på ITD’s podcast “Vognmanden” nærmere på i den nye episode, hvor de har inviteret Dennis Hartung i studiet.

“Vognmanden” tager temperaturen på branchens grønne omstilling >
onsdag 25. juni 2025

ITD klager over mørklægning af vejafgiftsdata

Sund & Bælt nægter at give offentligheden indsigt i tallene bag transportministerens påstande om, at vejafgiften fungerer, som den skal – og vil heller ikke oplyse, hvordan det digitale kontrolsystem bag afgiften er blevet testet. Nu har ITD fået nok og har indgivet en formel klage over den manglende transparens.

ITD klager over mørklægning af vejafgiftsdata >
tirsdag 24. juni 2025

Elektroniske ADR-transportdokumenter

Beredskabsstyrelsen har besvaret ITD's spørgsmål om krav til angivelse af nummerplade på køretøj ved elektroniske ADR-transportdokumenter – pdf eller lignende. I Danmark lyder det fra Beredskabsstyrelsen, at sådanne dokumenter vil sidestilles med papirdokumenter for så vidt angår krav om angivelse af nummerplade, og at det dermed fortsat ikke vil være et krav at påføre nummerpladen på det køretøj, hvori det farlige gods befinder sig på et ADR-transportdokument som pdf eller lignende.

Elektroniske ADR-transportdokumenter >