Danske transportvirksomheder rammes af urimelig tysk lovgivning

I april afsagde den tyske Højesteret en dom om, at hvis en lastbil bliver stoppet for overlæs, overtrædelse af reglerne om dimensioner eller søndagskørselsforbuddet i Tyskland, så kan myndighederne opkræve en sanktion, der svarer til fragtbeløbet for hele strækningen. Det sker, selv om vognmanden overholder lovgivningen i de andre lande uden for Tyskland, han kører i.
ITD har haft omkring 10 sager siden april, hvor de tyske myndigheder er begyndt at håndhæve den nye praksis, og ITD mener, at de danske myndigheder nu bør reagere.
- Det er selvfølgelig op til den enkelte virksomhed at overholde gældende tysk lovgivning, når man har en transport i Tyskland. Men det er urimeligt, at tyske myndigheder kan opkræve sanktioner for transporter i for eksempel Danmark eller Sverige, hvor man har overholdt lovgivningen. Det bør vores politikere og myndigheder tage op med deres tyske kollegaer, så den tyske lovgivning bliver ændret, siger Maria Feldberg, jurist i ITD.
Den nye praksis i Tyskland skyldes, at reglerne er blevet håndhævet forskelligt i de tyske delstater. Den tyske Højesteret har med sin dom slået fast, at de tyske myndigheder kan indkræve hele fragtbeløbet i sanktion, uanset om kun en lille del af transporten foregår i Tyskland og uden at tage hensyn til, om kørslen i nabolandene rent faktisk er lovlig.
Typisk betyder den nye praksis, at sanktionen bliver fordoblet i forhold til tiden før dommen, men det afhænger selvfølgelig af strækningens samlede længde. Hvis virksomheden ikke selv oplyser fragtbeløbet, vil de tyske myndigheder beregne beløbet ud fra egne takster.
Hvis du vil vide mere:
Læs mere her på vores side om landeinfo:
http://itd.dk/medlemsservice/koersel/itd-landeinfo/
Når du er på siden, så vælg Færdselsbestemmelser og Tyskland, og så kan du læse meget mere under afsnittet ”Omsætningsinddrivelse”.
Foto: Colourbox