DTU-studerende vandt konkurrence med ITD-projekt

Chauffører må ofte starte motoren under hvil og længere stop for at undgå, at batteriet løber tør for strøm. Det afbryder søvnen og giver støjgener på p-pladsen, og samtidig er det en omkostningsmæssig dyr løsning på grund af service, forsinkelser, ekstra slid på batteri og ekstra dieselforbrug.
ITD har tidligere haft et solcelle-projekt, som blandt andet har demonstreret, at solenergi kan bidrage til at afhjælpe disse gener. Så de studerende skulle komme med bud på en løsning, hvor lastbilernes batterier kan holde på strømmen ved et længere hvil uden at starte motoren.
Gruppen ”High Five” fra DTU havde tænkt ud af boksen med en lille lademotor på størrelse med en i-phone og et temperaturstyret system, der automatisk sikrer, at batteriet altid er fuldt opladet uden tomkørsel. Gruppens H5 Charging system vakte teknisk begejstring, og der var 29 ud af 30 mulige point til ”High Five”. Efterfølgende blev gruppen, som eneste vinder, opfordret til at tilmelde deres projekt til Grøn Dyst. Det er en konkurrence på DTU, hvor 300 studerende fra hele verden hvert år dyster om at præsentere de bedste grønne ideer.
Dommer panelet begrundede valget af ”High Five” med følgende tekst.
- I pitchede problemstilling og løsning, så det klart fremstod hvilken værdi det kan skabe for chauffør og firma, at man kan lade batteri uden tomgangskørsel. I har udvist nysgerrighed og selvstændig udfordret opgaven stillet af ITD’s innovationscenter for at komme med eget nyskabende og innovativt forslag. I har sat jer ind i nye teknologier og har forstået den og sandsynliggjort, at en helt ny kompakt motor – liquid piston – kan drive en el-generator, der kan lade batteriet uden tomgangskørsel af dieselmotoren. Projektet viser stort potentiale for Grøn dyst.
Godt 70 grupper på DTU præsenterede innovationsoplæg foran paneler af virksomheder og facilitatorer. Alle projekter blev bedømt ud fra formidlingsevne, om projekterne er realisérbare, og om de er visionære/nyskabende.
- Deltagelsen i Innovation Pilot har været en fin oplevelse, der både har skabt opmærksomhed om vores branche hos DTU og blandt de studerende og har bidraget med friske øjne på én af branchens udfordringer, siger Poul Bruun, der er innovationschef hos ITD.
Den anden gruppe, der havde projekt sammen med ITD, forsøgte sig med et særligt skinnekoncept til at montere solpaneler på tagspoilere uafhængigt af bilmærke.
Vinderholdet består af Ludvig Rom Ekknud, Mona Lykke Jørgensen, Jarl Nyegaard Klüssmann og Yalenthi Maheswaran. Foto: ITD