mandag 16. oktober 2017 13:34

EU skal sikre en grønnere transportsektor

Regningen for EU’s ambitiøse klimamål blev fordelt, da medlemslandenes klimaministre mødtes til topmøde i Bruxelles. Den ny aftale betyder, at transport, landbrug og bygninger i Danmark skal nedbringe CO2-udledningen med samlet 39 procent frem mod 2030. ITD støtter fælles europæiske klimaløsninger for vejgodstransporten, der tager hensyn til virksomheders konkurrenceevne.

På Ministerrådsmødet den 13. oktober 2017 blev landenes klimaministre enige om, at den samlede ikke-kvotebelagte sektor i EU skal nedbringe CO2-udledningen med 30 procent i 2030 sammenlignet med 2005. Danmark skal sammen med blandt andet Finland, Sverige, Tyskland og Luxembourg nedbringe CO2-udledningen mere end EU-gennemsnittet.

- ITD anderkender nødvendigheden af at drive forretning under hensyn til klimaet. Derfor støtter vi også aktivt den grønne omstilling af transport- og logistikbranchen, som fremadrettet vil gå i en endnu mere klimavenlig retning i takt med, at den teknologiske udvikling for den tunge vejtransport modnes. I løbet af 2018 fremlægger EU-Kommissionen eksempelvis CO2-standarder for lastbiler, som vi forventer os meget af. Fælles europæiske standarder og krav vil bidrage til en hurtigere omstilling af lastbilflåden i hele Europa og sikre, at konkurrencesituationen er lige for danske og udenlandske virksomheder, siger Lasse Kristoffersen, politisk konsulent i ITD.

Regeringen vil i det kommende år præsentere en klimaplan for, hvordan Danmark lever op til reduktionsmålet i 2030 for den ikke-kvotebelagte sektor. ITD har allerede drøftet mulige løsningsforslag for transport- og logistikbranchen med energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt.

- Danmark skal leve op til en meget ambitiøs klimamålsætning, hvor samtlige ikke-kvotebelagte sektorer med al sandsynlighed skal levere CO2-reduktioner. Transport- og logistikbranchen er sit ansvar bevidst og går løsningsorienteret til opgaven, hvilket vi også tidligere har drøftet med ministeren. Det er dog væsentligt, at der tages hensyn til danske transportvirksomheder i et stærkt konkurrenceudsat marked, så nationale tiltag må ikke forringe danske transport- og logistikvirksomheders konkurrenceevne. Danmark skal arbejde for tiltag, som sikrer danske arbejdspladser og fortsat vækst i erhvervet, siger Lasse Kristoffersen.

Vejgodstransporten står for cirka 5 procent af den samlede danske CO2-udledning. ITD oplever, at danske transport- og logistikvirksomheder gennem mange år har arbejdet intensivt på at nedbringe udledningen. Det sker blandt andet gennem mere effektive transporter samt via ny teknologi og metoder, der kan nedbringe klimapåvirkningen og bidrager til et yderligere fremskridt.

 

 

 

 

(Foto: Colourbox.dk)

 

SENESTE ITD NYT
fredag 24. oktober 2025

ITD-direktør i stort interview om branchens fremtid

Stigende administrative byrder rammer især de mindre vognmænd, og det kan få konsekvenser for branchens fremtid. Det siger International Transport Danmarks direktør, Stefan K. Schou, i et interview med Lastbil Magasinet.

ITD-direktør i stort interview om branchens fremtid >
torsdag 23. oktober 2025

EU bremser ESG-forenkling: Usikkerheden fortsætter for vognmænd

Et lille flertal i Europa-Parlamentet har nedstemt omnibus 1, som skulle have lettet de kommende ESG- og due diligence-krav for små og mellemstore virksomheder. Det efterlader danske vognmænd med uafklarede og komplekse rapporteringskrav.

EU bremser ESG-forenkling: Usikkerheden fortsætter for vognmænd >
torsdag 23. oktober 2025

Telepass SAT-enheder kan ikke længere bruges i Schweiz fra december 2025

Schweiz udfaser 2G-netværket, og det betyder, at du skal udskifte din Telepass SAT-enhed, hvis du kører i Schweiz.

Telepass SAT-enheder kan ikke længere bruges i Schweiz fra december 2025 >