fredag 10. november 2017 11:15

Fremtidens transport- og logistiksektor er digital

ITD er i denne uge særligt inviteret til at deltage i Digital Transport Days 2017. Konferencen er arrangeret af EU-Kommissionen i samarbejde med det estiske formandskab, hvor blandt andet transportkommissær Violetta Bulc deltager. ITD arbejder for en fuld digitaliseret og papirløs transportsektor, da der er et stort effektiviseringspotentiale i at digitalisere alle oplysninger, der i dag skal opbevares fysisk i lastbilerne. Det gælder data om gods, køretøjer og chauffører. Flere arbejdsgange er allerede digitaliseret, men ofte kræver myndighedskontrol stadig papirversioner.

ITD’s chefkonsulent Jørn-Henrik Carstens deltog på konferencen i en paneldebat om ”Electronic Transport Documents”, hvor han gav ITD’s bud på nogle af de digitale udfordringer og mulige løsninger, transportsektoren står over for.

- Hvis vi for alvor skal videre, er vi nødt til at droppe dokumenttanken og begynde at betragte oplysninger om gods og godsets flow som data. Digitale data, der kan lagres centralt og hentes ved behov som for eksempel på en tablet eller terminal. Det kræver for det første, at myndighederne har adgang til og kan stole på data. For det andet kræver det, at virksomhederne kan stole på, at data om godset kun kan tilgås af relevante myndigheder, der har krav på adgang, siger Jørn-Henrik Carstens, politisk chefkonsulent i ITD.

EU-Kommissionen etablerede allerede tilbage i 2015 et ”Digital Transport and Logistics Forum”, hvor ITD har arbejdet aktivt for at digitalisere både oplysninger om gods, køretøjer og førere. ITD har ved flere lejligheder præsenteret eCMR.eu, som en del af løsningen på en væsentlig udfordring, nemlig digitalisering af oplysningerne i CMR-fragtbrevet. Derudover leder ITD et team, som har til opgave, at komme med forslag til digitalisering af køretøjs- og førerdokumenter.

Ud over digitale fragtbreve er der et stort potentiale i at digitalisere oplysninger om køretøjer og førere. Det gælder blandt andet registrering, ADR, ATP, dyretransport, vognmandstilladelse, kørekort, chaufføruddannelsesbevis, krancertifikat med mere.

- I modsætning til for eksempel CMR-fragtbrevet, der er et business to business-dokument, har myndighederne allerede digital adgang til data fra dokumenter og oplysninger om køretøjet og føreren. Det er ikke altid muligt at tilgå alle oplysninger ved vejsiden og slet ikke, når køretøjerne krydser grænser. Det kan løses ved, at alle medlemsstater tilslutter sig et fælles system som for eksempel EUCARIS, der gør det muligt at hente oplysninger på tværs af grænser. Der kræver også, at der er gensidig anerkendelse af digitale data, så vi slipper for at transportere dokumentation rundt i form af papir og plastikkort, siger Jørn-Henrik Carstens.

EU’s transportkommissær Violetta Bulc, der var blandt hovedtalerne på Digital Transport Days 2017, citerede Søren Kierkegaards berømte ord ”Livet må forstås baglæns, men må leves forlæns”. Hun opfordrede de tilstedeværende til at dele hendes drøm om en fuld digital og forbundet transportsektor. Slip traditionerne og tænk fremad – til gavn for klima, miljø, borgere og virksomheder i hele EU.

Læs mere www.digitaltransportdays.eu, www.dtlf.eu, www.ecmr.eu, www.eucaris.net

 

 

 

 

 

 

SENESTE ITD NYT
fredag 24. oktober 2025

ITD-direktør i stort interview om branchens fremtid

Stigende administrative byrder rammer især de mindre vognmænd, og det kan få konsekvenser for branchens fremtid. Det siger International Transport Danmarks direktør, Stefan K. Schou, i et interview med Lastbil Magasinet.

ITD-direktør i stort interview om branchens fremtid >
torsdag 23. oktober 2025

EU bremser ESG-forenkling: Usikkerheden fortsætter for vognmænd

Et lille flertal i Europa-Parlamentet har nedstemt omnibus 1, som skulle have lettet de kommende ESG- og due diligence-krav for små og mellemstore virksomheder. Det efterlader danske vognmænd med uafklarede og komplekse rapporteringskrav.

EU bremser ESG-forenkling: Usikkerheden fortsætter for vognmænd >
torsdag 23. oktober 2025

Telepass SAT-enheder kan ikke længere bruges i Schweiz fra december 2025

Schweiz udfaser 2G-netværket, og det betyder, at du skal udskifte din Telepass SAT-enhed, hvis du kører i Schweiz.

Telepass SAT-enheder kan ikke længere bruges i Schweiz fra december 2025 >