torsdag 30. marts 2017 14:46

Hvordan ser transportbranchens muligheder ud efter et Brexit?

Onsdag den 29. marts 2017 aktiverede Storbritanniens premierminister, Theresa May, EU-traktatens artikel 50. Det betyder, at Storbritanniens officielle farvel til EU nu iværksættes. Inden for de næste to år skal Storbritannien og EU færdigforhandle Storbritanniens udtræden af EU. Et af de centrale spørgsmål er, hvilket forhold Storbritannien vil få til EU fremover, og hvilke konsekvenser det har for vejgodstransportbranchen?

Selvom Brexit-processen er sat i gang, er udfaldet af de kommende Brexit-forhandlinger fortsat ukendte. Kampen står nu om, hvor hårdt skruen skal strammes. Forhandlingerne kan enten munde ud i et hårdt exit for Storbritannien eller et blødt, der kan sikre en blød overgang til et Storbritannien uden for EU. ITD har i den forbindelse forsøgt at skitsere de mulige udfald og den eventuelle betydning for den europæiske transportbranche.

 

- Vi er meget opmærksomme på konsekvenserne af de valg, der bliver truffet i forhandlingerne mellem EU og Storbritannien i forhold til effekten på vores medlemmers og deres kunders forretninger, siger Emma Hadrovic, politisk konsulent på ITD’s Bruxelles-kontor og fortsætter:

 

- Opgørelsen af scenarierne viser, hvad transportsektoren kan forvente af enten et blødt eller hårdt Brexit-scenarie. Uanset udfaldet er der konsekvenser for vores medlemmer. For os handler det derfor om at sikre det bedst mulige overblik af udviklingen, så vores medlemmer har mulighed for at fortsætte deres kommercielle aktiviteter til og fra Storbritannien uden økonomiske og administrative forstyrrelser.

 

Processen skal være færdigforhandlet inden for de kommende to år.

 

Se de mulige scenarier her:

 

Nuværende situation:                                    

En toldunion, hvor der ingen told er på EU varer, en fælles toldsats på varer fra tredjelande og et samlet indre marked.

 

Situationen fører til:

  • Fælles EU- transporttilladelser
  • Ingen importtold inden for EU
  • Ingen toldpapirer inden for EU
  • Ingen permanent toldkontrol
  • Intet behov for toldagent
  • Mulig omvendt betalingspligt (reverse charge) af moms
  • Identiske krav til køretøjer, der kører national transport
  • Identiske kriterier for opstart af transportvirksomhed
  • Gensidig anerkendelse af eksamensbeviser og kørekort
  • Ret til at udføre national transport i Storbritannien for at undgå tomkørsel 

 

Scenarie for blødt Brexit:

Storbritannien indtræder i EØS og indvilliger i en tilsvarende aftale om at etablere en let toldordning. Overordnet set indfører Storbritannien EU-standarder og regler.

 

Scenarie kan føre til:

  • Anerkendelse af EU- tilladelser
  • Anerkendelse af EU-regler
  • Tilfældig toldkontrol
  • Importtold
  • Ventetid ved toldbehandlinger holdes på et minimum
  • Ingen særlig autorisation til transport
  • Retten til at udføre nationale transporter i Storbritannien for at undgå tomkørsel

 

Scenarie for hårdt Brexit:

Storbritannien vender tilbage til WTO-systemet som standard, hvilket resulterer i handelsbarrierer, importtold og forskellige regelsæt. Storbritannien skal forhandle aftaler med alle 163 WTO-parter.

 

Scenarie vil føre til:

  • Stor stigning i omkostninger på grund af en høj importtold
  • Obligatorisk papirarbejde og ventetid i forbindelse med toldbehandling
  • Behov for toldagent
  • Permanent toldkontrol
  • Separate transporttilladelser påkrævet
  • Manglende mulighed for national transport i Storbritannien vil sænke effektiviteten og øge CO2-udledningen.

 

Foto: Colourbox

SENESTE ITD NYT
fredag 24. oktober 2025

ITD-direktør i stort interview om branchens fremtid

Stigende administrative byrder rammer især de mindre vognmænd, og det kan få konsekvenser for branchens fremtid. Det siger International Transport Danmarks direktør, Stefan K. Schou, i et interview med Lastbil Magasinet.

ITD-direktør i stort interview om branchens fremtid >
torsdag 23. oktober 2025

EU bremser ESG-forenkling: Usikkerheden fortsætter for vognmænd

Et lille flertal i Europa-Parlamentet har nedstemt omnibus 1, som skulle have lettet de kommende ESG- og due diligence-krav for små og mellemstore virksomheder. Det efterlader danske vognmænd med uafklarede og komplekse rapporteringskrav.

EU bremser ESG-forenkling: Usikkerheden fortsætter for vognmænd >
torsdag 23. oktober 2025

Telepass SAT-enheder kan ikke længere bruges i Schweiz fra december 2025

Schweiz udfaser 2G-netværket, og det betyder, at du skal udskifte din Telepass SAT-enhed, hvis du kører i Schweiz.

Telepass SAT-enheder kan ikke længere bruges i Schweiz fra december 2025 >