Implementering af nye køre- og hviletidsbestemmelser først klar i maj 2018
Justitsministeren har i et brev til den samlede transportbranche meddelt, at ændringerne i forbindelse med implementeringen af lovgivningen, som Folketinget vedtog i forsommeren, nødvendiggør større ændringer af politiets IT-systemer. Rigspolitiet forventer, at det tager cirka et år at gennemføre de krævede tilpasninger.
- ITD kvitterer for, at Søren Pape Poulsen i brevet understreger, at lovgivning, der er vedtaget af Folketinget, naturligvis skal implementeres hurtigst muligt. Vi vil dog fortsat presse på for, at arbejdet fremskyndes, herunder at politiet prioriterer arbejdet med IT-systemerne, siger Jørn-Henrik Carstens, chefkonsulent i ITD.
Anklagemyndigheden har besluttet at sætte sager vedrørende køre- og hviletid i bero, indtil ændringerne er implementeret. Herunder sager der kan føre til frakendelse af førerretten til alle køretøjstyper ved overtrædelse af køre- og hviletidsbestemmelserne, hvor de nye sanktionsbestemmelser blandt andet betyder at førerretten til motorcykel og personbil bevares, hvis overtrædelsen alene berører kørsel med tunge køretøjer. Samtidig berostilles også verserende sager om overtrædelse af reglerne om overlæs, hvis overtrædelsen efter de gældende regler vil medføre betinget eller ubetinget frakendelse af førerretten. Overtrædelserne vil heller ikke kunne afgøres med et bødeforlæg, imens sagerne er sat i bero.
- Vi er naturligvis tilfredse med at sagerne sættes i bero, men må forvente, at sagerne hober sig op, imens der arbejdes med implementeringen. Det efterlader branchen i en usikker retstilstand, og det er vi stærkt kritiske overfor. Vi har ventet længe på de nye regler, og EU har afsagt dom omkring proportionalitet i strafudmålingen på området, hvilket sanktionerne i den nye lov netop skal tage hånd om, slutter Jørn-Henrik Carstens.
Se Anklagemyndighedens pressemeddelelse
Se brev fra Rigsadvokaten om berosættelse
Se brev fra Justitsministeriet om udskydelse af køre- og hviletids-sager
Foto: Colourbox