ITD Arbejdsgiver advarer politikere mod at indføre de facto monopol på overenskomst i taxiloven

Der tegner sig nu et flertal uden om regeringen for et vidtgående ændringsforslag til taxaloven fra Enhedslisten. Forslaget vil betyde, at alle taxivirksomheder skal følge de bestemmelser om løn og arbejdstid samt andre arbejdsvilkår, der følger af den mest repræsentative landsdækkende kollektive overenskomst.
ITD Arbejdsgiver, som repræsenterer medlemmer i den danske vejgodstransport, frygter, at forslaget på taxaområdet er første skridt på vejen til, at politikerne vil trække samme model ned over vejgodstransporten og derved bestemme, hvilken overenskomst transportvirksomhederne skal følge. Det vil i praksis betyde, at én enkelt overenskomst vil diktere hele vejgodstransportområdet, også selvom der i forvejen måtte gælde en landsdækkende kollektiv overenskomst for virksomheden, hvor løn, arbejdstid og andre arbejdsvilkår ligger på samme niveau. På den måde begrænses mulighederne for at indgå andre kollektive overenskomster, som både lønmodtagerorganisationer og arbejdsgivere måtte ønske.
Transportminister Ole Birk Olesen har i en kommentar skrevet, at ændringsforslaget til taxaloven betyder, at den landsdækkende overenskomst mellem ATAX og 3F kommer til at lægge et minimumsniveau for andre overenskomster på dette område. Med ændringsforslaget indføres der således et de facto monopol, idet andre overenskomster ikke kan operere med et lavere niveau for hverken løn, særlige ydelser, arbejdstid eller andre arbejdsvilkår. ITD er enig i ministerens beskrivelse:
- Alle er bedst tjent med, at det ikke kun er mastodonter, der kan diktere hvilke vilkår, der skal gælde for en hel branche og derved skaber monopol. Et sådant monopol vil i sidste ende være skadeligt for den danske konkurrenceevne. Lønmodtagerne har foreningsfrihed, og de kan selv vælge, hvilken fagforening de ønsker at være medlem af. Det skal naturligvis også gælde for de danske transportvirksomheder, at de skal kunne vælge den arbejdsgiverforening, som de bedst identificerer sig med, og følge dennes overenskomst siger Trine Schiørring Plesner, der er direktør i ITD Arbejdsgiver.
ITD Arbejdsgiver advarer politikerne imod at skabe en situation, hvor det bliver vanskeligere for den enkelte vognmand at drive virksomhed.
- I Danmark hylder vi den danske model, hvor arbejdsgiverorganisationer og lønmodtagerorganisationer forhandler sig frem til en overenskomst, som afbalancerer de to parters interesser. Når en overenskomst bygger på det princip, og der er tale om en landsdækkende overenskomst med betryggende løn- og ansættelsesvilkår, så må det være tilstrækkeligt – uafhængigt af, hvem der er tale om af parter, siger Trine Schiørring Plesner.
ITD Arbejdsgiver ser den politiske kovending som udtryk for, at man vil sikre sig mod pseudooverenskomster, som indgås på den enkelte virksomhed, men som ikke bygger på den danske model og et afbalanceret styrkeforhold mellem lønmodtagerne og arbejdsgiveren.
- Politikerne skyder helt over målet her. Det er vigtigt at undgå den usunde kultur, der vil følge af, at lovgiver skaber monopol på overenskomstdækning og tilsidesætter både den danske model og højesterets praksis, tilføjer Trine Schiørring Plesner.
Lovforslaget L 24 Forslag til taxilov bliver 3. behandlet i Folketinget torsdag den 14. december 2017.
Læs mere om lovforslaget - klik her
Foto: Colourbox.dk