ITD: Internationale transporter skal ikke være udstationering

Der er mange gode takter i EU-Kommissionens nye vejpakke, men på et område melder ITD klart fra. Det gælder i forhold til Kommissionens forslag om at betragte eksportchauffører som udstationerede efter at have opholdt sig tre dage i et andet EU-medlemsland inden for en kalendermåned.
- Eksportchauffører er ikke udstationerede arbejdstagere, og i ITD siger vi klart nej til at anse international transport som udstationering. Præmissen for udstationering gælder simpelthen ikke for eksportchaufførerne. Transportmønstret ændrer sig hastigt, og international transport udføres naturligt på tværs af flere landegrænser på daglig basis. Samme princip gælder ikke for en udstationering, hvor arbejdstagerne udstationeres fast i et andet medlemsland i en længere periode, siger ITD’s administrerende direktør, Carina Christensen.
- EU-Kommissionens forslag vil være en meget stor administrativ byrde for virksomhederne. Samtidig vil det være nærmest umuligt for myndighederne at kontrollere og håndhæve, mener hun.
- Når transportvirksomhederne af naturlige årsager ikke kender transportmønstrene i forvejen, så vil mange virksomheder være nødt til at helgardere sig og anmelde deres chauffører som udstationerede i samtlige lande, som de opererer i. Hele anmeldelsessystemet er uhyre tungt, og det kræver samtidig, at virksomhederne skal have styr på nationale lønninger i samtlige lande – og nogle lande har endda forskellige nationale lønsatser. I forhold til kontrol og håndhævelse af at den korrekte løn er udbetalt, vil det kræve, at myndighederne kender det præcise transportmønster for hvert enkelt eksportchauffør i hele EU. De må også gennemgå enorme mængder af dokumentation. Forslaget rummer simpelthen uhensigtsmæssigt store praktiske udfordringer, siger Carina Christensen.
ITD er lige nu på vej med et høringsvar til Transport-, Bygnings og Boligministeriet, og budskabet til den danske regering er helt klart.
- Den danske regering bør i forhandlingerne om EU-Kommissionens vejpakke arbejde for, at international vejtransport ikke omfattes af udstationeringsdirektivet. Reglerne for udstationering passer ikke på den højmobile arbejdsstyrke inden for vejtransport, og det vil være umuligt at administrere. Transporterhvervet har brug for klare og entydige EU-regler, der fortolkes ens og som kan kontrolleres og håndhæves. Det får man på ingen måde med dette forslag, siger Carina Christensen.
ITD skelner mellem udstationering for internationale transporter og nationale transporter, det vil sige cabotage og kombineret transport. ITD er som udgangspunkt positiv over for en sektorspecifik model, hvor udstationering udelukkende finder anvendelse på national transport, hvor læsse- eller lossested på vejstrækningen er beliggende i samme land som lastehavn/indladningsbanegård eller lossehavn/udladningsbanegård.
Foto: Colourbox