onsdag 22. november 2017 11:11

ITD ønsker brugbare og fair regler for kombinerede transporter

EU-Kommissionen har nyligt som del to af vejpakken offentliggjort deres forslag til nye regler for kombineret transport, som skal sikre en grønnere transport. ITD støtter ambitionen om klarere regler for at fremme kombinerede transporter der, hvor det giver mening, men beklager, at forslaget ikke sikrer, at al national kombineret transport bliver betragtet som udstationering.

EU-Kommissionen vil med sit seneste udspil i vejpakken fremme de kombinerede transporter: Bane/bil og bane/skib-transporter i EU. Målet er flere grønne transporter. ITD støtter Kommissionens ambition om klarere regler for kombinerede transporter, men understreger, at det er nødvendigt at være realistisk omkring det gods, som kan flyttes fra vej til bane eller sø. Kommissionen foreslår blandt andet, at der fra et givet sted i EU maksimalt må være 150 km til en given terminal. Det er ITD imod, da investeringer i infrastruktur bør ske, hvor det giver mening, og hvor man med rimelig grund kan antage, at disse vil blive benyttet i et vist omfang.

 

- For ITD er det afgørende at afsøge realistiske muligheder for at flytte gods fra vej til bane eller sø, her støtter vi Kommissionens ambition. Men godset skal flyttes, hvor det giver mening. Historisk set er der mange tilfælde, hvor der er investeret i anlæg, som ikke eller kun i ringe omfang bliver brugt. Medlemsstaterne bør her ikke presses til at investere i anlæg, hvor det praktisk økonomisk ikke kan svare sig, siger chefkonsulent Anders Jessen.

 

I mange år har ITD’s medlemmer oplevet problemer med direktivet for kombineret transport, da reglerne har været uklare og forældede. Resultatet har været, at mange medlemmer har valgt at bruge cabotagereglerne i stedet. ITD er positiv over for ønsket om at gøre reglerne mere enkle, brug- og kontrollerbare og er blandt andet særligt positiv over for Kommissionens forslag om at styrke myndighedskontrollen gennem brug af digitale transportdokumenter, herunder det elektroniske fragtbrev e-CMR.

 

På trods af de gode takter i udspillet fra Kommissionen er ITD ikke begejstret, for helt overordnet sikrer forslaget fra Kommissionen ikke, at al national kombineret transport bliver betragtet som udstationering.

 

- På et meget væsentligt punkt er ITD kritisk over for Kommissionens udspil. Forslaget sikrer nemlig ikke, at kombineret transport betragtes som udstationering. For ITD er hele forudsætningen for en udvidelse af den kombinerede transport, at al kombineret transport, hvor læsse- og lossested på vejstrækningen ligger i samme land som lastehavn/indladningsbanegård eller lossehavn/udladningsbanegård, skal betragtes som udstationering – ligesom for al cabotage, siger Anders Jessen.

 

Der forestår nu en række forhandlinger i EU om udspillet, og ITD følger aktivt forhandlingerne og vil undervejs drøfte udspillet med Kommissionen og relevante EU-politikere.

 

Foto: Colourbox.dk

SENESTE ITD NYT
fredag 24. oktober 2025

ITD-direktør i stort interview om branchens fremtid

Stigende administrative byrder rammer især de mindre vognmænd, og det kan få konsekvenser for branchens fremtid. Det siger International Transport Danmarks direktør, Stefan K. Schou, i et interview med Lastbil Magasinet.

ITD-direktør i stort interview om branchens fremtid >
torsdag 23. oktober 2025

EU bremser ESG-forenkling: Usikkerheden fortsætter for vognmænd

Et lille flertal i Europa-Parlamentet har nedstemt omnibus 1, som skulle have lettet de kommende ESG- og due diligence-krav for små og mellemstore virksomheder. Det efterlader danske vognmænd med uafklarede og komplekse rapporteringskrav.

EU bremser ESG-forenkling: Usikkerheden fortsætter for vognmænd >
torsdag 23. oktober 2025

Telepass SAT-enheder kan ikke længere bruges i Schweiz fra december 2025

Schweiz udfaser 2G-netværket, og det betyder, at du skal udskifte din Telepass SAT-enhed, hvis du kører i Schweiz.

Telepass SAT-enheder kan ikke længere bruges i Schweiz fra december 2025 >