ITD ønsker brugbare og fair regler for kombinerede transporter

EU-Kommissionen vil med sit seneste udspil i vejpakken fremme de kombinerede transporter: Bane/bil og bane/skib-transporter i EU. Målet er flere grønne transporter. ITD støtter Kommissionens ambition om klarere regler for kombinerede transporter, men understreger, at det er nødvendigt at være realistisk omkring det gods, som kan flyttes fra vej til bane eller sø. Kommissionen foreslår blandt andet, at der fra et givet sted i EU maksimalt må være 150 km til en given terminal. Det er ITD imod, da investeringer i infrastruktur bør ske, hvor det giver mening, og hvor man med rimelig grund kan antage, at disse vil blive benyttet i et vist omfang.
- For ITD er det afgørende at afsøge realistiske muligheder for at flytte gods fra vej til bane eller sø, her støtter vi Kommissionens ambition. Men godset skal flyttes, hvor det giver mening. Historisk set er der mange tilfælde, hvor der er investeret i anlæg, som ikke eller kun i ringe omfang bliver brugt. Medlemsstaterne bør her ikke presses til at investere i anlæg, hvor det praktisk økonomisk ikke kan svare sig, siger chefkonsulent Anders Jessen.
I mange år har ITD’s medlemmer oplevet problemer med direktivet for kombineret transport, da reglerne har været uklare og forældede. Resultatet har været, at mange medlemmer har valgt at bruge cabotagereglerne i stedet. ITD er positiv over for ønsket om at gøre reglerne mere enkle, brug- og kontrollerbare og er blandt andet særligt positiv over for Kommissionens forslag om at styrke myndighedskontrollen gennem brug af digitale transportdokumenter, herunder det elektroniske fragtbrev e-CMR.
På trods af de gode takter i udspillet fra Kommissionen er ITD ikke begejstret, for helt overordnet sikrer forslaget fra Kommissionen ikke, at al national kombineret transport bliver betragtet som udstationering.
- På et meget væsentligt punkt er ITD kritisk over for Kommissionens udspil. Forslaget sikrer nemlig ikke, at kombineret transport betragtes som udstationering. For ITD er hele forudsætningen for en udvidelse af den kombinerede transport, at al kombineret transport, hvor læsse- og lossested på vejstrækningen ligger i samme land som lastehavn/indladningsbanegård eller lossehavn/udladningsbanegård, skal betragtes som udstationering – ligesom for al cabotage, siger Anders Jessen.
Der forestår nu en række forhandlinger i EU om udspillet, og ITD følger aktivt forhandlingerne og vil undervejs drøfte udspillet med Kommissionen og relevante EU-politikere.
Foto: Colourbox.dk