onsdag 19. april 2017 15:17

ITD: Positive takter i forslag til en moderne planlov

Folketingets Erhvervs-, vækst-, og eksportudvalg er lige nu i fuld gang med de politiske drøftelser om en modernisering af planloven. ITD ser positivt på lovforslaget, som vil skabe bedre rammer for etablering, drift og udvidelse af virksomheder i by- og landområder. ITD ønsker dog en bestemmelse ændret, så vognmandsvirksomheder nemmere kan få landzonetilladelser.

Den igangværende modernisering af planloven lægger op til, at kommuner, borgere og virksomheder får bedre mulighed for at skabe vækst og udvikling i by- og landområder. Lovforslaget styrker rammerne for, at der støttes op om lokale initiativer, og at der bliver mere fleksibilitet ved kommende virksomhedsudvidelser.

 

- ITD hilser det nye lovforslag velkomment. Det vil åbne op for nye udviklingsmuligheder i landdistrikterne, hvor mange af vores vognmandsvirksomheder typisk har hjemme, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.

 

På et meget væsentlig punkt har man dog ikke lavet nogen ændringer i forhold til den gældende planlov. Det gælder planlovens paragraf 35, stk. 1 om, at erhverv, der ikke har forbindelse til jordbrugserhverv, skal henvises til erhvervsområder i byzoner. ITD forudser, at det fortsat vil skabe store udfordringer for vognmandsbranchen, hvis den bestemmelse fastholdes i den nye lov.

 

Efter den gældende planlov kan det være vanskeligt at få tilladelse til at drive vognmandsvirksomhed i landzone, hvor vognmænd typisk ønsker at etablere sig. I dag har planloven opdelt Danmark i landzone, byzone og sommerhusområde. I landzonen må der ikke bygges nye huse, og erhvervsmæssigt er kun landbrug, skovbrug og fiskeri tilladt. Desuden kan bygninger, der ikke længere er nødvendige for landbrugsdrift, anvendes til håndværks- og industrivirksomhed, mindre butikker og bolig. Vognmandsvirksomhed er ikke nævnt som en mulighed.

 

- Vi ser mange udfordringer i den bestemmelse. Vi har oplevet, at en vognmand med virksomhed i en landzone fra den ene dag til den anden har fået at vide, at der ikke længere kunne drives virksomhed fra adressen, selv om virksomheden er blevet drevet fra samme plads i mange år. Vi har også set eksempler på, at vognmandsvirksomheder på grund af indskrænkende bestemmelser i den hidtidige planlov har fået afslag på virksomhedsudvidelser, siger Carina Christensen.

 

- Tiden er inde til, at det nu meget tydeligt præciseres i planloven, at vognmandsvirksomheder også kan få landzonetilladelser fra kommunen, tilføjer hun.

 

ITD mener yderligere, at man i den igangværende revision af planloven bør sikre, at erhvervsarealer beliggende langs motorveje forbeholdes transporttunge virksomheder, så vækstpotentialet for den type erhverv kan fastholdes. Dermed tages der også mest mulig hensyn til, at tung trafik ikke kører gennem beboede områder. En tilsvarende bestemmelse bør også kunne indføres for godsterminaler og havne.

 

Foto: Colourbox

SENESTE ITD NYT
onsdag 29. oktober 2025

“Vognmanden” vender det danske transporteventyr

I denne måneds afsnit af “Vognmanden” tager John Skovrup og Mads Krabbe lytterne med hele vejen fra de første eksportvognmænd og FDE’s begyndelse til nutidens ITD. Der bliver også nørdet plys til lastbilen, politik og grøn omstilling.

“Vognmanden” vender det danske transporteventyr >
fredag 24. oktober 2025

ITD-direktør i stort interview om branchens fremtid

Stigende administrative byrder rammer især de mindre vognmænd, og det kan få konsekvenser for branchens fremtid. Det siger International Transport Danmarks direktør, Stefan K. Schou, i et interview med Lastbil Magasinet.

ITD-direktør i stort interview om branchens fremtid >
torsdag 23. oktober 2025

EU bremser ESG-forenkling: Usikkerheden fortsætter for vognmænd

Et lille flertal i Europa-Parlamentet har nedstemt omnibus 1, som skulle have lettet de kommende ESG- og due diligence-krav for små og mellemstore virksomheder. Det efterlader danske vognmænd med uafklarede og komplekse rapporteringskrav.

EU bremser ESG-forenkling: Usikkerheden fortsætter for vognmænd >