torsdag 16. marts 2017 13:50

ITD: Spærretider for særtransporter kræver ordentlige forhold

Spærretider på lange særtransporter bliver virkelighed fra sommeren 2017. Det er resultatet af et bredt politisk ønske. ITD fastholder blandt andet krav om, at rastepladserne langs strækningerne skal være gearet til at tage imod særtransporterne i spærretiderne.

Til sommer skal danske særtransportvirksomheder tilpasse sig nye regler om periodiske spærretider i myldretidstrafikken på en række motorvejsstrækninger. Regelændringen kommer som led i et politisk ønske, og på den baggrund har Vejdirektoratet offentliggjort et notat, der ligger til baggrund for beslutningen, hvor de vurderer, at der kan indføres en treårig forsøgsordning med spærretid for særtransporter med en længde på 50 meter eller derover på en række motorvejsstrækninger i Sønderjylland, i Trekantsområdet og på Fyn.

 

ITD har sammen med en række organisationer og myndigheder siddet i en særlig arbejdsgruppe under Vejdirektoratet, der har set på løsningsmodeller i forhold til spærretider for særtransporter. Jørn-Henrik Carstens, chefkonsulent i ITD, er positiv over for, at der fra Vejdirektoratets side er blevet lyttet til branchens ønsker langt hen ad vejen, men han savner, at man ikke har haft et dækkende faktuelt grundlag at stå på i forhold til, hvor store gener særtransporterne i virkeligheden skaber.

 

- Vores bekymring går på, at man med spærretider risikerer at ramme en række erhverv uhensigtsmæssigt – herunder særligt vindmølleindustrien. Desuden kræver spærretider bedre forhold på de danske rastepladser, som der skal findes en løsning på hurtigt. Her må vi som branche kunne forvente, at myndighederne kan give sikkerhed for, at der er den nødvendige kapacitet på rastepladserne, så særtransporter over 50 meter kan køre ind og parkere, når de nye regler træder i kraft, siger Jørn-Henrik Carstens, der har noteret det politiske ønske om en ordning med spærretider for lange særtransporter.

 

Jørn-Henrik Carstens forventer også, at der kan opstå udfordringer i forhold til grænsekrydsende særtransporter.

 

- I dag er det sådan, at det tyske vejpoliti skal eskortere særtransporter på tysk område. Det betyder, at man som særtransportør er afhængig af, at det tyske politi kan eskortere en, når de har tid. Her er vi bekymrede for, at spærretiderne vil resultere i, at branchen mister den nødvendige fleksibilitet i forhold til at tilpasse sig de krav og tidspunkter, der stilles. Det gælder for så vidt også de tidsintervaller, transportørerne skal ramme i forhold til udskibningshavne. Vi må ikke glemme, at vi taler om en branche, hvor tid er penge. Her kan selv små forsinkelser ramme transportørerne, siger Jørn-Henrik Carstens.

 

Vejdirektoratet arbejder allerede på en række scenarier for anvendelse og tilpasning af en række rastepladser, men forventningen er, at der først kan ske en eventuel gennemførelse af disse i løbet af 2018. Vejdirektoratet lægger i deres notat op til en treårig forsøgsperiode, hvilket giver de involverede parter mulighed for at drøfte, om spærretiderne har haft positiv effekt.

SENESTE ITD NYT
onsdag 29. oktober 2025

Støt underskriftsindsamlingen mod tvungne krav om nul-emissionslastbiler

Vi støtter en europæisk underskriftsindsamling mod EU-Kommissionens planlagte tvangskrav om nul-emissionskøretøjer og anbefaler vores medlemmer at gøre det samme.

Støt underskriftsindsamlingen mod tvungne krav om nul-emissionslastbiler >
onsdag 29. oktober 2025

“Vognmanden” vender det danske transporteventyr

I denne måneds afsnit af “Vognmanden” tager John Skovrup og Mads Krabbe lytterne med hele vejen fra de første eksportvognmænd og FDE’s begyndelse til nutidens ITD. Der bliver også nørdet plys til lastbilen, politik og grøn omstilling.

“Vognmanden” vender det danske transporteventyr >
fredag 24. oktober 2025

ITD-direktør i stort interview om branchens fremtid

Stigende administrative byrder rammer især de mindre vognmænd, og det kan få konsekvenser for branchens fremtid. Det siger International Transport Danmarks direktør, Stefan K. Schou, i et interview med Lastbil Magasinet.

ITD-direktør i stort interview om branchens fremtid >