fredag 25. august 2017 08:58

ITD: Staten må afvikle PostNord

Det forlyder fra kilder tæt på PostNord-forhandlingerne i Finansministeriet, at regeringen er tæt på igen at skyde flere skattekroner i det skrantende PostNord. Beløbet kendes ikke, men det skulle være tilpas stort nok til at holde liv i PostNord, mens man fortsat overvejer, hvad der skal være den langsigtede plan for statsvirksomheden. Hver dag er en kamp mod uret i PostNord, hvis økonomi er så presset, at man i foråret måtte bede sine ejere i staten om yderligere 3,2 mia. kroner til at drive virksomheden.

ITD mener, at tiden er inde til, at regeringen indleder en afvikling af PostNord.

 

- Vi ser i ITD ingen fremtid for PostNord, da forretningsgrundlaget for virksomheden er væk. Posten er i høj grad digitaliseret, og PostNords satsning på markedet for stykgods- og pakker med danske skattekroner i ryggen er helt uacceptabel. Der er tale om et statsejet selskab, der på favorable vilkår konkurrerer direkte mod private aktører i et presset marked. Vores medlemmer mærker allerede i dag presset fra PostNord, og det statsejede selskabs ambitioner for at indtage det private marked er høje. Vælger den danske stat at holde PostNord i live med kapitalindsprøjtninger fra de danske skatteborgere, kan det betyde, at private transport- og logistikvirksomheder bliver udkonkurreret af en offentligt støttet aktør, siger administrerende direktør Carina Christensen.   

 

Regeringen undersøger lige nu sammen med sine eksperter mulighederne for en privatisering af PostNord. Den plan tror ITD ikke på.

 

- PostNords økonomi er i dag så presset, at en privatisering ikke er en reel mulighed. En privatisering vil enten trække i langdrag i årevis, fordi der ikke er købere til den skrantende virksomhed, eller den vil være ulovlig, fordi staten vil være nødt til at sælge alt for billigt eller give særligt gunstige garantier. Mens vi venter på regeringen, betales regningen lige nu af de private, danske transport- og logistikvirksomheder, som oplever, at de mister kunder til et underbydende statsejet PostNord.

Der står i VLAK-regeringsgrundlaget, at staten ikke skal drive virksomhed, der går i direkte konkurrence med private virksomheder. Det er ITD helt enig i.

 

- Det vil selvfølgelig koste penge at afvikle PostNord. Men midlerne vil gå til nedlukning og ikke til ny statsstøtte, der skal opruste PostNord, så den statsejede virksomhed kan fortsætte den direkte konkurrence med private virksomheder. Befordringspligten vil man kunne sende i udbud til private aktører, mener Carina Christensen.  

 

ITD følger PostNord-sagen tæt og har allerede indledt dialog med sine advokater om en potentiel kommende statsstøttesag mod den danske stat, hvis staten skyder yderligere midler i en oprustning af PostNords aktiviteter.

 

Foto: Postnord

SENESTE ITD NYT
fredag 24. oktober 2025

ITD-direktør i stort interview om branchens fremtid

Stigende administrative byrder rammer især de mindre vognmænd, og det kan få konsekvenser for branchens fremtid. Det siger International Transport Danmarks direktør, Stefan K. Schou, i et interview med Lastbil Magasinet.

ITD-direktør i stort interview om branchens fremtid >
torsdag 23. oktober 2025

EU bremser ESG-forenkling: Usikkerheden fortsætter for vognmænd

Et lille flertal i Europa-Parlamentet har nedstemt omnibus 1, som skulle have lettet de kommende ESG- og due diligence-krav for små og mellemstore virksomheder. Det efterlader danske vognmænd med uafklarede og komplekse rapporteringskrav.

EU bremser ESG-forenkling: Usikkerheden fortsætter for vognmænd >
torsdag 23. oktober 2025

Telepass SAT-enheder kan ikke længere bruges i Schweiz fra december 2025

Schweiz udfaser 2G-netværket, og det betyder, at du skal udskifte din Telepass SAT-enhed, hvis du kører i Schweiz.

Telepass SAT-enheder kan ikke længere bruges i Schweiz fra december 2025 >