torsdag 16. november 2017 13:56

Tidsbegrænsning for parkering på rastepladser kan skabe store problemer for transporterhvervet

Tidsbegrænsning på 24 timer for parkering på rastepladser på det statslige vejnet kan meget vel blive en del af den kommende finanslov. ITD advarer politikerne mod at begrænse chaufførernes mulighed for at holde deres lovpligtige hvil. Det kan skabe store praktiske problemer for transporterhvervet og have uhensigtsmæssige konsekvenser.

Dansk Folkeparti og Socialistisk Folkeparti har i finanslovforhandlingerne spillet ind med et forslag om at indføre tidsbegrænsninger på 24 timer for parkering på rastepladser på statsvejnettet. ITD opfordrer politikerne til at foretage en grundig vurdering af konsekvenserne af forslaget, inden man træffer en beslutning. Tidsbegrænsning på brug af rastepladser på statsvejnettet vil skabe store problemer for transporterhvervet og have omfattende afledte konsekvenser. Ifølge loven skal alle chauffører holde hvil, og med en tidsbegrænsning på parkering på de statslige rastepladser kan chaufførerne se sig nødsagede til at holde deres lovpligtige hvil i for eksempel industrikvarterer eller ved motorvejsafkørsler.

 

- Hvil i lastbilen er en del af jobbet for en chauffør, præcis som hvil på skibet er en del af jobbet for en søfarende. EU-reglerne kræver, at chaufførerne afholder både daglige hvil og ugentlige hvil i op til 45 timer. Lovgivningen er begrundet i hensynet til trafiksikkerheden. Derfor parkerer lastbilerne på rastepladserne, og derfor skal der naturligvis være parkeringsfaciliteter langs statsvejnettet. Hvis de ikke findes eller er begrænsede, så må chaufførerne køre lastbilen andre steder hen for at overholde de lovpligtige hvil. Det er på ingen måder hensigtsmæssigt, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD. 

 

ITD advarer mod en begrænsning af brugen af rastepladser. Transporterhvervet har tværtimod brug for udvidelser og forbedringer af rastepladserne.

 

- Vores medlemmer ønsker flere velfungerende rastepladser med relevante servicetilbud landet over - både langs og uden for motorvejsnettet. Behovet for udvidelser og forbedringer af rastepladerne bliver kun større, og vi har her og nu brug for en gennemarbejdet analyse af det fremtidige kapacitetsbehov. Som vi ser det, er en begrænsning af parkering på rastepladser et skridt i den helt forkerte retning, siger Carina Christensen, der også tidligere har henvendt sig til transportminister Ole Birk Olesen med en opfordring til at udvide rastepladskapaciteten i Danmark.

 

ITD følger sagen tæt.

 

Foto: ITD

SENESTE ITD NYT
fredag 24. oktober 2025

ITD-direktør i stort interview om branchens fremtid

Stigende administrative byrder rammer især de mindre vognmænd, og det kan få konsekvenser for branchens fremtid. Det siger International Transport Danmarks direktør, Stefan K. Schou, i et interview med Lastbil Magasinet.

ITD-direktør i stort interview om branchens fremtid >
torsdag 23. oktober 2025

EU bremser ESG-forenkling: Usikkerheden fortsætter for vognmænd

Et lille flertal i Europa-Parlamentet har nedstemt omnibus 1, som skulle have lettet de kommende ESG- og due diligence-krav for små og mellemstore virksomheder. Det efterlader danske vognmænd med uafklarede og komplekse rapporteringskrav.

EU bremser ESG-forenkling: Usikkerheden fortsætter for vognmænd >
torsdag 23. oktober 2025

Telepass SAT-enheder kan ikke længere bruges i Schweiz fra december 2025

Schweiz udfaser 2G-netværket, og det betyder, at du skal udskifte din Telepass SAT-enhed, hvis du kører i Schweiz.

Telepass SAT-enheder kan ikke længere bruges i Schweiz fra december 2025 >