fredag 07. juli 2017 12:49

Minister har lyttet til ønsker om større bøder for AdBlue-svindel

Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har sendt et nyt lovforslag på gaden om skærpede sanktioner for manipulation med køretøjers forureningsbegrænsende udstyr. Forslaget er blandt andet rettet mod snyd med AdBlue, og ITD glæder sig over forslaget.

Det skal ikke kunne betale sig at snyde, og når man gør det, så skal hammeren falde. Den holdning har ITD til snyd med lastbilernes forureningsbegrænsende systemer, sikkerhedssystemer, takografsystemer og øvrigt teknisk udstyr.

 

Transportminister Ole Birk Olesen foreslår i et nyt lovforslag hårdere sanktioner for snyd med blandt andet lastbilers forureningsbegrænsende udstyr som SCR-systemerne (AdBlue). Det straffes i dag med en bøde på omkring 1.000 kroner. Nu skal bødeniveauet hæves og vurderes ud fra den økonomiske gevinst, som snyderiet giver.

 

- Det er glædeligt og positivt, at Ole Birk Olesen har lyttet til kritikken af den lave bødestørrelse, for vi skal slå hårdt ned på bevidst svindel. Det skaber ulige konkurrence i markedet, da der er økonomiske gevinster herved, siger chefkonsulent Jørn-Henrik Carstens fra ITD og tilføjer, at branchen også har et stort ansvar for grønnere transporter ved at følge de gældende regler.

 

Alle lastbiler har systemer, der skal sænke udledning af giftige gasser fra dieselforbrænding. De fleste systemer kræver tilførsel af stoffet AdBlue, som skal omdanne de skadelige NOx-gasser til uskadeligt kvælstof. Men i foråret viste det sig, at nogle firmaer bevidst placerer ulovligt udstyr i lastbilernes styresystem, der gør, at systemet sættes ud af spil.

 

Allerede i april efterlyste ITD mere kontrol af snyderiet, og det ønske er blevet opfyldt.

 

- I forlængelse af nogle få sager gik politiet i gang med en målrettet kontrol, og det viste sig at være en god ide, for nu har vi fået et bedre overblik over, hvor stort omfanget er. Samtidig virker både den skærpede kontrol samt skrappere regler præventivt, for både risikoen ved at snyde og konsekvensen heraf bliver større, mener Jørn-Henrik Carstens.

 

ITD hilser det også meget velkomment, at der er nedsat en arbejdsgruppe med repræsentanter fra Færdselsstyrelsen, Miljøstyrelsen og politiet, der skal se nærmere på snyderiet og muligheden for en mere effektiv kontrol. For den teknologiske udvikling og kreativitet hos dem, der gerne vil fuske, er stor.

 

Foto: Colourbox

SENESTE ITD NYT
tirsdag 29. april 2025

Vejafgift: Bøder for over 107 mio. kr. sprænger politiske forventninger

På under tre måneder har staten udstedt vejafgiftsbøder for over 107 mio. kr. – næsten det dobbelte af, hvad politikerne havde budgetteret med for hele 2025. Det afslører Avisen Danmark i dag på baggrund af en aktindsigt, som ITD har modtaget fra Færdselsstyrelsen.

Vejafgift: Bøder for over 107 mio. kr. sprænger politiske forventninger >
fredag 25. april 2025

Bødefordobling vedtaget: Sådan stemte partierne

Som ITD i går beskrev, er lovforslaget om en bødefordobling ved vejafgiftsovertrædelser nu vedtaget. Det skete til tredjebehandlingen i Folketinget, hvor i alt 83 stemte for forslaget, mens 24 stemte imod. Læs her, hvordan stemmerne fordelte sig.

Bødefordobling vedtaget: Sådan stemte partierne >
torsdag 24. april 2025

Vejafgift: Bøder fordobles trods massive systemfejl

På trods af ITD’s tidlige advarsler herom er lovforslaget om at fordoble bødestørrelsen for vejafgiftsovertrædelser i dag blevet vedtaget af Folketinget. Det sker, selvom vejafgiftssystemet fortsat er præget af store fejl, og vognmændene stadig ikke får den lovede konduite.

Vejafgift: Bøder fordobles trods massive systemfejl >