fredag 07. juli 2017 12:49

Minister har lyttet til ønsker om større bøder for AdBlue-svindel

Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har sendt et nyt lovforslag på gaden om skærpede sanktioner for manipulation med køretøjers forureningsbegrænsende udstyr. Forslaget er blandt andet rettet mod snyd med AdBlue, og ITD glæder sig over forslaget.

Det skal ikke kunne betale sig at snyde, og når man gør det, så skal hammeren falde. Den holdning har ITD til snyd med lastbilernes forureningsbegrænsende systemer, sikkerhedssystemer, takografsystemer og øvrigt teknisk udstyr.

 

Transportminister Ole Birk Olesen foreslår i et nyt lovforslag hårdere sanktioner for snyd med blandt andet lastbilers forureningsbegrænsende udstyr som SCR-systemerne (AdBlue). Det straffes i dag med en bøde på omkring 1.000 kroner. Nu skal bødeniveauet hæves og vurderes ud fra den økonomiske gevinst, som snyderiet giver.

 

- Det er glædeligt og positivt, at Ole Birk Olesen har lyttet til kritikken af den lave bødestørrelse, for vi skal slå hårdt ned på bevidst svindel. Det skaber ulige konkurrence i markedet, da der er økonomiske gevinster herved, siger chefkonsulent Jørn-Henrik Carstens fra ITD og tilføjer, at branchen også har et stort ansvar for grønnere transporter ved at følge de gældende regler.

 

Alle lastbiler har systemer, der skal sænke udledning af giftige gasser fra dieselforbrænding. De fleste systemer kræver tilførsel af stoffet AdBlue, som skal omdanne de skadelige NOx-gasser til uskadeligt kvælstof. Men i foråret viste det sig, at nogle firmaer bevidst placerer ulovligt udstyr i lastbilernes styresystem, der gør, at systemet sættes ud af spil.

 

Allerede i april efterlyste ITD mere kontrol af snyderiet, og det ønske er blevet opfyldt.

 

- I forlængelse af nogle få sager gik politiet i gang med en målrettet kontrol, og det viste sig at være en god ide, for nu har vi fået et bedre overblik over, hvor stort omfanget er. Samtidig virker både den skærpede kontrol samt skrappere regler præventivt, for både risikoen ved at snyde og konsekvensen heraf bliver større, mener Jørn-Henrik Carstens.

 

ITD hilser det også meget velkomment, at der er nedsat en arbejdsgruppe med repræsentanter fra Færdselsstyrelsen, Miljøstyrelsen og politiet, der skal se nærmere på snyderiet og muligheden for en mere effektiv kontrol. For den teknologiske udvikling og kreativitet hos dem, der gerne vil fuske, er stor.

 

Foto: Colourbox

SENESTE ITD NYT
tirsdag 20. maj 2025

ADR Nyhedsbrev maj 2025

ADR Nyhedsbrev nummer 1 2025 indeholder følgende emner: Opdaterede materialer ADR 2025 – Transportdokumenter med mere i førerkabinen – Elektroniske transportdokumenter – Afgivet høring til foreslået ny bekendtgørelse – Udvalgte ændringer i ADR 2025.

ADR Nyhedsbrev maj 2025 >
tirsdag 20. maj 2025

Kørselsforbud i juni 2025

Flere europæiske lande har dage med kørselsforbud i juni 2025. Du kan finde oversigten på ITD’s hjemmeside.

Kørselsforbud i juni 2025 >
mandag 19. maj 2025

Cybersikkerhed i transportbranchen

Den netop vedtagne NIS2-lov, der træder i kraft den 1. juli 2025, stiller skærpede krav til cybersikkerhed til virksomheder og myndigheder, der spiller en kritisk rolle i samfundet. Enkelte transportvirksomheder vurderes at være direkte omfattet, mens andre frivilligt kan lade sig inspirere.

Cybersikkerhed i transportbranchen >