torsdag 30. november 2017 13:18

Ny lov hæver bøder markant for svindel med AdBlue

Folketinget har den 30. november 2017 vedtaget en ny lov, der hæver bødestørrelsen for snyd og manipulation med køretøjers forureningsbegrænsende udstyr, herunder SCR-systemer, der anvender AdBlue, chiptuning, omprogrammering af motorstyresystemer og lignende. ITD støtter den nye lov og mener, at der skal slås hårdt ned på bevidst svindel.

Folketingets nyligt vedtagne lov, L30, skærper bødesatsen for manipulation og snyd med køretøjers forureningsbegrænsende udstyr, der har negativ indvirkning på udledningen af luftforurenende stoffer. AdBlue-svindel takseres i dag med en bøde på 1.000 kroner, men med den nye lov hæves bødestørrelsen markant, så det ikke længere kan betale sig at spekulere i omgåelse af reglerne. ITD støtter et højt bødeniveau, som er proportionalt i forhold til overtrædelsen.

- Det skal ikke kunne betale sig at snyde, og derfor støtter ITD også op om Folketingets nye lov. Vi tager på det kraftigste afstand fra enhver form for svindel med køretøjers forureningsbegrænsende udstyr. For os er det dog vigtigt, at der skelnes mellem bevidst manipulering med udstyret og tilfælde, hvor eventuelle fejl på systemet kan være opstået utilsigtet, siger Jørn-Henrik Carstens, chefkonsulent i ITD.

Lovgivningen kommer som led i, at politiet i foråret har fundet snydeanordninger i omkring hvert fjerde køretøj i forbindelse med en stikprøveundersøgelse. Derfor tester Miljøstyrelsen i øjeblikket det reelle omfang af snyd med forureningsbegrænsende udstyr ved den danske grænse.

- ITD glæder sig over Miljøstyrelsens initiativ og ser frem til at få neutral og faktuel statistik på området. Vi forventer, at Miljøstyrelsen undersøger flere strækninger rundt om i Danmark for at få så retvisende et billede af det reelle omfang som muligt, siger Jørn-Henrik Carstens.

Loven træder i kraft fra 1. januar 2018.

 

 

 

 

(Foto: Colourbox.dk)

 

SENESTE ITD NYT
fredag 24. oktober 2025

ITD-direktør i stort interview om branchens fremtid

Stigende administrative byrder rammer især de mindre vognmænd, og det kan få konsekvenser for branchens fremtid. Det siger International Transport Danmarks direktør, Stefan K. Schou, i et interview med Lastbil Magasinet.

ITD-direktør i stort interview om branchens fremtid >
torsdag 23. oktober 2025

EU bremser ESG-forenkling: Usikkerheden fortsætter for vognmænd

Et lille flertal i Europa-Parlamentet har nedstemt omnibus 1, som skulle have lettet de kommende ESG- og due diligence-krav for små og mellemstore virksomheder. Det efterlader danske vognmænd med uafklarede og komplekse rapporteringskrav.

EU bremser ESG-forenkling: Usikkerheden fortsætter for vognmænd >
torsdag 23. oktober 2025

Telepass SAT-enheder kan ikke længere bruges i Schweiz fra december 2025

Schweiz udfaser 2G-netværket, og det betyder, at du skal udskifte din Telepass SAT-enhed, hvis du kører i Schweiz.

Telepass SAT-enheder kan ikke længere bruges i Schweiz fra december 2025 >