tirsdag 19. september 2017 14:18

Polen kræver flere produkter indberettet i toldsystem

Fra den 22. september 2017 skal flere vegetabilske olier samt visse typer fedt og olier af animalsk oprindelse indberettes til det polske toldsystem SENT.

Polen sætter nu endnu flere produkter på listen over ”sensitive produkter”, som fra den 22. september 2017 skal indberettes til det polske toldsystem SENT. Vegetabilske olier samt visse typer fedt og olier af animalsk oprindelse kommer nu på listen og risikerer samtidig at skulle eskorteres af en polsk følgebil, hvis de polske myndigheder ved grænsen vurderer, der er en risiko ved transporten.

 

De polske told- og skattemyndigheder stiller krav om, at transport af "sensitivt" gods til og fra samt gennem Polen skal indberettes i et elektronisk register. Det betyder, at transportørerne skal udfylde oplysninger om hver enkelt transport samt holde registreringerne opdateret. Hvis det ikke sker, så falder den polske bødehammer.

 

Polen har udvidet listen over ”sensitive produkter”, så den nu også omfatter forskellige vegetabilske olier under CN-numrene 1507-1517.

 

Krav om følgebil

ITD har tidligere meldt ud, at de polske myndigheder kan stille krav om følgebil ved transport af både punktafgiftspligtige og ikke-punktafgiftspligtige varer, hvis disse vurderes at kunne bruges som brændsel eller brændstof. Dette krav gælder ifølge de polske myndigheder også, når olien er beregnet til fødevareindustrien, men hvorvidt transporten pålægges at ledsages af en følgebil vil være en vurdering fra myndighederne for den specifikke transport.

 

ITD er i kontakt med IRU, den internationale vognmandsorganisation, som er dialog med EU-Kommissionen om de nye polske procedurer. ITD har gjort opmærksom på, at reglerne medfører en øget administrativ byrde for transportvirksomhederne, og at virksomhederne ikke på forhånd kan vide, hvilke transporter der pålægges et krav om følgebil.

 

Læs mere om de polske regler her:

 

http://www.itd.dk/nyheder/itd-medlemsinfo/2017/polen-kraever-anmeldelse-af-sensitive-produkter/

 

 

Foto: Colourbox

SENESTE ITD NYT
mandag 25. november 2024

Turbulente tider: Vognmænd i hele Europa er pressede på omkostningerne

Stigende omkostninger og faldende efterspørgsel presser den europæiske transportbranche. ITD opfordrer til, at man ikke gør danske vognmænds liv endnu sværere med hårde bødestraffe for mindre overseelser og menneskelige fejl, når den kilometerbaserede vejafgift træder i kraft.

Turbulente tider: Vognmænd i hele Europa er pressede på omkostningerne >
mandag 25. november 2024

Salget af Eurovignetten er nu startet

ITD har tidligere gjort opmærksom på, at der fra 1. januar 2025 aktivt skal købes Eurovignette til danske køretøjer, som kører i Holland, Sverige eller Luxembourg, da Danmark udtræder af Eurovignette-samarbejdet.

Salget af Eurovignetten er nu startet >
fredag 22. november 2024

Statsligt IT-system sejler: Vi risikerer at hive tæppet væk under danske vognmænd

Det danske motorregister er fyldt med fejl. Diesellastbiler registreres som el-lastbiler, og to aksler bliver til pludselig til 21 i det system, der er udgangspunktet for beregningen af, hvad danske vognmænd skal betale i vejafgift fra årsskiftet. ITD frygter, at fejlene vil medføre store bødestraffe og mere administrativt besvær for vognmændene.

Statsligt IT-system sejler: Vi risikerer at hive tæppet væk under danske vognmænd >