tirsdag 01. august 2017 14:33

Polen kræver følgebil ved transport af risikobetonede produkter

Polen stiller endnu engang nye krav i forbindelse med transport af risikobetonede produkter eller visse sensitive produkter. De polske toldmyndigheder har besluttet, at de fra sag til sag vurderer, om transporten skal ledsages af en følgebil.

ITD har fået henvendelser fra transportører, som er blevet holdt tilbage ved grænsen til Polen, da de polske told- og skattemyndigheder har vurderet, at transporten skulle eskorteres i konvoj. Ifølge de polske myndigheder har visse olieprodukter (vegetabilske) været forbundet med øget risiko for misbrug eller svindel.

 

Chaufføren har i disse tilfælde fået en skriftlig afgørelse i hånden, og chaufføren har ikke fået tilladelse til at krydse grænsen til Polen, før en følgebil er blevet bestilt og har kunnet ledsage transporten til, fra eller gennem Polen.

 

Denne nye praksis kommer i forlængelse af, at de polske told- og skattemyndigheder i foråret introducerede krav om, at transport af sensitivt gods til og fra samt gennem Polen skal indberettes i et elektronisk register. Det betyder, at transportørerne skal udfylde oplysninger om hver enkelt transport samt holde registreringerne opdateret. Listen udvides per 21. september 2017 med yderligere CN-numre.

 

Ifølge ITD er det nye polske praksis uforholdsmæssigt byrdefuldt for erhvervslivet.  

 

- Vi mener, at det er stærkt problematisk, at Polen vælger at indføre endnu flere nationale særregler, der pålægger erhvervslivet yderligere omkostninger og forpligtelser i forbindelse med transporter af visse godstyper. Set fra vores kant er det nye regelsæt med til at øge de administrative byrder for et erhverv, der i forvejen er tungt reguleret, siger Camilla Wiig, specialkonsulent i ITD og tilføjer:  

 

- Løsningen er ikke flere nationale særregler, men i stedet en harmoniseret tilgang på tværs af landegrænser. Eventuelle smuthuller bør udbedres i EU frem for i de enkelte medlemslande. Derfor tager vi også kontakte til den internationale transportorganisation, IRU, samt de polske myndigheder.

 

Krav om følgebil

De polske told- og skattemyndigheder kan vurdere, at visse produkter er forbundet med øget risiko for misbrug eller svindel. Chaufføren får herefter en skriftlig afgørelse på, at transporten pålægges krav om følgebil i konvoj. Chaufføren har ikke tilladelse til at udføre transporten, før en følgebil er blevet bestilt og kan ledsage transporten til, fra eller gennem Polen.

 

Det er endnu uklart i hvilke tilfælde, der er krav om konvoj. ITD undersøger dette og informerer efterfølgende.

 

Hvem skal indberette i e-Carriage? 

Afsender, modtager, transportører og chauffører er pålagt visse forpligtelser. Ved eksport fra Polen skal den virksomhed i Polen, der eksporterer godset, lave en indberetning. Ved import til Polen skal modtager i Polen lave en indberetning. Derudover skal transportøren altid indberette alle transporter på polsk territorium, også transit, hvis ”sensitive” produkter transporteres. Dette skal ske, inden transporten påbegyndes. Hvis transporten ikke gennemføres, skal dette også indberettes. Hver transport tildeles et unikt referencenummer i e-Carriage. Transportøren skal videregive dette referencenummer til chaufføren. Transporten må ikke udføres, hvis man ikke modtager et referencenummer.

 

Fakta

Der udstedes bøder for overtrædelse af indberetningspligten på transport af sensitive varer. Det er derfor vigtigt, at afsender, transportør, chauffør og modtager af de pågældende produkter sætter sig ind i de nye regler.   

 

Hvilke produkter?

En liste over “sensitive” produkter findes her. Du finder ITD's danske oversættelse af listen her.

 

Hvor skal indberetningen ske, og hvad skal indberettes?

Transporterne skal indberettes via hjemmesiden her. Her finder du desuden vejledninger på polsk, engelsk, tysk, fransk, russisk og ungarsk om hvilke oplysninger, der skal indberettes inden transporterne. Du finder ITD's danske uautoriserede oversættelse af vejledningen her.

 

Hvordan fungerer e-Carriage?

På førnævnte hjemmeside finder du en testversion af indberetningssystemet. 

SENESTE ITD NYT
fredag 24. oktober 2025

ITD-direktør i stort interview om branchens fremtid

Stigende administrative byrder rammer især de mindre vognmænd, og det kan få konsekvenser for branchens fremtid. Det siger International Transport Danmarks direktør, Stefan K. Schou, i et interview med Lastbil Magasinet.

ITD-direktør i stort interview om branchens fremtid >
torsdag 23. oktober 2025

EU bremser ESG-forenkling: Usikkerheden fortsætter for vognmænd

Et lille flertal i Europa-Parlamentet har nedstemt omnibus 1, som skulle have lettet de kommende ESG- og due diligence-krav for små og mellemstore virksomheder. Det efterlader danske vognmænd med uafklarede og komplekse rapporteringskrav.

EU bremser ESG-forenkling: Usikkerheden fortsætter for vognmænd >
torsdag 23. oktober 2025

Telepass SAT-enheder kan ikke længere bruges i Schweiz fra december 2025

Schweiz udfaser 2G-netværket, og det betyder, at du skal udskifte din Telepass SAT-enhed, hvis du kører i Schweiz.

Telepass SAT-enheder kan ikke længere bruges i Schweiz fra december 2025 >