Slukning af elektroniske trafiktavler er et stort tilbageskridt

Copyright: Colourbox.dk
Vejdirektoratet har meldt ud, at de nu vil fjerne eller slukke en lang række af de elektroniske trafiktavler på de danske motorveje, der dagligt guider billister om køkørsel og hastighedsbegrænsninger. Baggrunden er angiveligt sparehensyn, men ifølge ITD kan det blive en dyr nedprioritering set i lyset af den nytte, de elektroniske tavler dagligt bidrager med i trafikken.
- Det virker besynderligt, at man fra politisk hold i første omgang har valgt at kaste mange millioner efter at etablere de elektroniske motorvejstavler for nu at fjerne dem igen på grund af manglende driftsmidler. De elektroniske tavler er vigtige for den daglige trafik, og de er et væsentligt element i den løbende teknologiudvikling af infrastrukturen. Vi ser tavlerne som et effektiviserings- og sikkerhedsværkstøj og et vigtigt skridt i digitaliseringen af infrastrukturen, der kan bidrage til en fleksibel og flydende trafik. Det er afgørende, at de danske transportpolitikere hurtigst muligt kommer på banen og finder pengene til den fortsatte drift, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.
Hun beklager, at mange års arbejde for intelligente transportsystemer står til at gå tabt og bekymrer sig over, at Danmark risikerer at blive parkeret i teknologiudviklingen i forhold til resten af Europa. EU-Kommissionen arbejder netop nu målrettet på en strategi om at udnytte fremtidens teknologier og kigger allerede på næste generation af intelligente transportsystemer (ITS), de såkaldte samarbejdende intelligente transportsystemer (C-ITS). Et arbejde, ITD hilser velkommen.
- Den teknologiske udvikling og innovationen i transportsektoren fører sammen med nye forretningsmodeller til et stigende behov for nye digitale tjenester. Samtidig er der stigende krav til transportsektoren om at gøre transporten mere sikker, mere effektiv og bæredygtig. Hele denne udvikling giver en række sociale og økonomiske muligheder, som Danmark og Europa bør gribe nu, for at høste fordelene og bevare konkurrenceevnen, siger Carina Christensen.
Set fra transport- og logistiksektoren er det derfor vigtigt at fokusere på erhvervstransporten, når nye teknologier rulles ud og integreres i fremtidens infrastruktur, transport- og trafikstyringssystemer. Til forskel fra persontrafikken har vejtransporten ofte brug for flere faciliteter og information om plads på rasteanlæggene og har samtidig brug for præcise værktøjer til planlægning af kørslerne.
- Hvis Danmark skal være med i front på C-ITS-området og danske virksomheder skal have mulighed for at tage del i udviklingen, er det vigtigt at skabe de rette rammevilkår, og at myndighederne udviser fleksibilitet og pragmatisme, der gør det attraktivt at teste og udvikle i et dansk testmiljø. Det synes ikke at være tilfældet i dag, når man ser Vejdirektoratets udmelding om at fjerne eller slukke de elektroniske vejtavler, siger Carina Christensen.
Hun understreger, at ITD gerne ser Danmark som foregangsland for implementering af ITS, C-ITS initiativer og attraktive testmiljøer, som transportminister Ole Birk Olesen også tidligere har fremført ønske om, og gerne gennem en etablering af et C-ITS forum med deltagelse af myndigheder, transportorganisationer, producenter og universiteter.
Foto: Colourbox