onsdag 05. april 2017 13:10

Tema: Et EU i forskellige hastigheder?

EU’s fremtid bliver for alvor diskuteret i lyset af Storbritanniens ønske om at forlade EU. Det fik de resterende lande op af stolen og de 27 ledere til at underskrive Rom-erklæringen, der markerer et nyt EU efter Brexit. Et nyt EU, hvor medlemslandene kan udvikle sig i forskellige hastigheder. ITD analyserer i dette tema, betydningen af et nyt EU uden Storbritannien, og hvilken betydning det vil få for transportsektoren.

Den 1. marts 2017 præsenterede EU-Kommissionens formand Jean Claude Juncker fem scenarier for EU’s fremtid: 1) en uændret kurs, 2) intet andet end det indre marked, 3) de, som vil mere, gør mere, 4) mindre, men mere effektivt samarbejde og 5) endnu mere samarbejde og sammenhold.

 

Med dette in mente blev EU’s fremtid diskuteret på EU-topmødet den 25. marts 2017 i Rom på 60-årsdagen for EU’s tilblivelse. De 27 tilbageværende ledere gav hånd på, at EU skal stå stærkere og være mere robust i fremtiden og underskrev Rom-erklæringen. Den lægger op til, at medlemslande i fremtiden kan udvikle sig i forskellige hastigheder. Samarbejdet skal følge samme kurs som tidligere, og holde døren åben for dem, der vil tilslutte sig på et senere tidspunkt.

 

I det kommende årti ønsker de europæiske ledere en europæisk union, der er sikker og tryg, velstående, konkurrencedygtig, bæredygtig, socialt ansvarlig og har vilje samt evne til at spille en central rolle i verden.

 

Et velfungerende indre marked er afgørende for transportbranchen
EU er verdens største handelsblok og en betydelig handelspartner for 80 procent af alle lande globalt set. De seneste 60 år har udviklingen af EU-samarbejdet skabt et solidt grundlag for et sundt og velfungerende indre marked, hvor hvert medlemsland på lige vilkår har mulighed for at handle og eksportere varer og tjenesteydelser på tværs af medlemslandene.

 

For vejtransportbranchen er et stærkt Europa afgørende. Et velfungerende indre marked baseret på fælles europæiske regler, som sikrer fair konkurrenceforhold og som kan håndhæves er den rigtige vej at gå.

 

Nationale særregler skaber administrative byrder, som er omkostningsfulde. Det kan i sidste ende går ud over eksportmuligheder – og dermed væksten i hele Europa.

 

Hvad tanken bag et EU i forskellige hastigheder er, må tiden vise, men det er afgørende at det indre marked ikke svækkes. Transportvirksomheder skal kunne udføre deres kommercielle aktiviteter på fair konkurrencevilkår uden at forholde sig til et hav af forskellige nationale administrative krav, forbud og lignende.

 

Brexit
Hele diskussionen om EU’s fremtid kommer blandt andet af Storbritanniens ønske om at forlade EU. Theresa May, Storbritanniens premierminister, aktiverede den 29. marts 2017 EU’s artikel 50, hvilket betyder at udmeldelsesprocessen er påbegyndt, og at Storbritannien kommer om på den anden side af forhandlingsbordet.

 

Udmeldingen af EU sker inden for to år, og forventningen er, at det vil få konsekvenser for den danske eksport af varer. Storbritannien er i dag Danmarks fjerdestørste eksportmarked. Udfordringer med grænsekontrol vil øge ventetiden for transporter, som bliver bekosteligt for transportvirksomhederne. Derudover kan Storbritannien i fremtiden indføre lovgivning, som ikke er afhængig af EU’s regler, og det kan skabe yderligere udfordringer for virksomhederne.

 

Storbritanniens udtræden er beklagelig, men en virkelighed de danske transportvirksomheder skal forberede sig på. I stedet for at fokusere på konsekvenserne af Brexit bør transport- og logistikvirksomhederne bruge den toårige periode på at vende situationen til noget positivt, som kan skabe muligheder for transportbranchen.

 

EU er fortsat Danmarks største handelspartner og danske virksomheder eksporterede for mere end 385 mio. kr. til EU’s indre marked i 2016. Der skal derfor knyttes et endnu stærkere bånd til de resterende medlemslande, og sættes ind på markeder, hvor efterspørgsel og muligheder opstår, så transportsektoren også fremover kan være med til at skabe vækst og arbejdspladser i Danmark. Derudover skal transporten til Storbritannien tilpasses de nye forventelige toldprocedurer og administrative krav.

 

Næste skridt
På baggrund af Mays aktivering af EU’s artikel 50 har formanden for Det Europæiske Råd, Donald Tusk, inviteret EU’s statsministre til et nyt EU-topmøde den 29. april 2017, hvor EU’s tilgang til Brexit vil blive diskuteret, og lederne vil forsøge at skabe sikkerhed og klarhed for borgere, virksomheder og medlemslande, der rammes negativt som følge af Brexit. 

 

 

 

 

 

(Foto. Colourbox.com)

SENESTE ITD NYT
torsdag 14. august 2025

Har du styr på momsen?

Fristen for at indberette og betale moms den 1. september 2025 nærmer sig. Læs med her og bliv klogere på Skattestyrelsens råd til at komme godt i mål med momsregnskabet – før, under og efter indberetning.

Har du styr på momsen? >
tirsdag 12. august 2025

Nyt om vejafgift i Holland

Fra 1. juli 2026 indfører Holland en ny kilometerbaseret vejafgift. Fra denne dato kan man ikke længere benytte eurovignetten, men skal betale en kilometerbaseret vejafgift. Det kan gøres via en køretøjsenhed.

Nyt om vejafgift i Holland >
tirsdag 12. august 2025

Nyt ITD-netværk ruster næste generation af vognmænd

Sparring, erfaringsdeling og målrettede faglige input er nøgleordene for ITD’s nye netværk “Næste Generation”. Netværket er henvendt den næste generation af vognmænd: Dem, der lige har overtaget en virksomhed og dem, der står over for det.

Nyt ITD-netværk ruster næste generation af vognmænd >