mandag 08. maj 2017 13:50

Tema: Kommissionens kommende vejpakke – ambitioner og forventninger

Europa-Kommissionen lægger i disse dage sidste hånd på vejpakken. Pakken forventes at blive offentliggjort den 31. maj 2017 og vil få afgørende betydning for danske transportvirksomheders aktiviteter.

De kommende initiativer i vejpakken forventes at adressere de mest presserende spørgsmål og udfordringer i den europæiske vejtransportsektor netop nu og kan grundlæggende inddeles i tre søjler – markedssøjlen, afgiftssøjlen og den sociale søjle. Kommissionen har udmeldt, at man med revisionerne vil præcisere gældende regler særligt med henblik på at gøre kontrol og håndhævelse nemmere i praksis.

 

Et velfungerende indre marked er afgørende for transportbranchen

Det forventes, at Kommissionen i høj grad vil beskæftige sig med problemstillinger, som vedrører adgangen til erhvervet og markedet. Særligt presserende udfordringer er spørgsmålet om cabotage og datterselskaber i udlandet.

 

EU-debatten om ulovlige selskabskonstruktioner i Europa har presset Kommissionen til at revidere EU-lovgivningen om etablering af forretningssted. Revisionen vil sigte på at forbedre grænseoverskridende samarbejde mellem medlemslande, ligesom revisionen skal sikre bedre håndhævelse af de relevante bestemmelser, blandt andet ved at stille en række konkrete krav til en virksomhedsetablering. 

 

Også i spørgsmålet om cabotage er der behov for mere præcise regler. EU’s cabotageregler og særligt fortolkningen heraf har givet anledning til stadig flere debatter i EU-medlemslandene. Dette har fået Kommissionen til at arbejde med en ny definition af cabotage. ITD støtter op om dette arbejde.

 

Den sociale dagsorden

Transportsektoren har i den seneste tid været ramt af nationale særregler, hvor fem lande har indført mindsteløn med forskellige dokumentationskrav for at overholde mindstelønnen. Reglerne forpligter transport- og logistikvirksomheder til at betale deres chauffører i overensstemmelse med de nationale regler om mindsteløn, når chaufførerne kører cabotage og international transport i værtslandet. De forskellige dokumentationskrav har ledt til store administrative byrder for såvel virksomheder, chauffører og myndigheder. Der et behov for, at EU-medlemslandene fortolker reglerne om arbejdskraftens frie bevægelighed ens og finder særlige løsninger for transportbranchen. ITD forventer derfor, at Kommissionen tager fat i problemet med den voldsomme administrative byrde, som strider mod principperne i det indre marked og hæmmer den europæiske vækst.

 

Vejen videre

Den 31. maj 2017 forventes de præcise initiativer at blive fremlagt, hvorefter Rådet og Europa-Parlamentet skal forhandle initiativerne på plads. ITD vil i alle faser af forhandlingerne proaktivt arbejde for at fremme medlemmernes interesser.

 

 

 

 

 

(Foto: Colourbox.com)

SENESTE ITD NYT
torsdag 04. september 2025

Vedligehold på ITD’s hjemmesider i weekenden den 19. - 21. september

På grund af planlagt vedligeholdelse vil ITD’s hjemmesider være offline i weekenden den 19. - 21. september, herunder www.fde.dk, www.itd.dk, www.vialtis.com, myvialtis.com og fdeplus.dk. Vi beklager ulejligheden.

Vedligehold på ITD’s hjemmesider i weekenden den 19. - 21. september >
onsdag 03. september 2025

Grøn pulje: Ansøgningssystemet virker nu efter anden runde med tekniske problemer

Systemet skulle, efter tekniske problemer tidligere på dagen, have åbnet klokken 12, men blev først meldt klar af Vejdirektoratet kl. 12.59.

Grøn pulje: Ansøgningssystemet virker nu efter anden runde med tekniske problemer >
onsdag 03. september 2025

Vejafgift: ITD stævner flere ministerier for ulovlig bødepraksis

Brancheorganisationen International Transport Danmark har stævnet Transportministeriet og Skatteministeriet for at bryde loven i forbindelse med den kilometerbaserede vejafgift.

Vejafgift: ITD stævner flere ministerier for ulovlig bødepraksis >