onsdag 24. maj 2017 14:46

Tyskland indfører straksforbud mod regulært hvil i kabinen

I foråret vedtog det tyske parlament et forbud mod at holde det regulære ugentlige hvil i førerhuset. Nu træder forbuddet officielt i kraft og får øjeblikkelig virkning fra torsdag den 25. maj 2017. Der er stadig en række uklarheder om forbuddet. ITD følger sagen.

Tyskland indfører med virkning fra torsdag 25. maj 2017 forbud mod, at lastbilchauffører må holde det regulære ugentlige hvil i lastbilkabinen. Det er den internationale transportorganisation IRU, der har gjort ITD opmærksom på, at forbuddet netop er vedtaget. 

 

- Det, vi ser her, er et yderligere skridt mod at indføre nationale særregler for transporter i Tyskland. Det er beklageligt, at man vælger at gå denne vej, ikke mindst fordi EU-Kommissionens vejpakke, som vil indeholde et forslag, der skal præcisere lovgivningen for hvil i førerhuset, ventes præsenteret i næste uge. Vi anbefaler vores medlemmer at overholde Tysklands særregler, men samtidig også at holde sig orienteret om situationen i EU, siger Emma Hadrovic, politisk konsulent på ITD’s Bruxelles-kontor.

 

ITD overvåger situationen løbende og er i tæt dialog med IRU. ITD vil informere medlemmerne, så snart der foreligger flere oplysninger. Det gælder ikke mindst, hvordan de nye bestemmelser vil blive kontrolleret, og hvilke beviser føreren og transportøren skal medbringe.

 

Fakta om de nye tyske regler:

  • Krav om, at chauffører har ”egnede” sovefaciliteter til rådighed. Hvad, der ligger i egnethed, er foreløbigt uklart. Enhver situation, som tvinger føreren til at være i nærheden af lastbilen, eller hvis chaufføren mangler en seng, betragtes som en upassende sovefacilitet, da det ikke giver chaufføren fornøden ”regeneration”.


  • Hvis chaufføren sover i lastbilen eller steder, hvor faciliteterne ikke er ”egnede”, da tæller tiden ikke som ugentligt hvil.


  • Bøder er identiske med dem, der gælder, hvis en chauffør har udeladt at tage sit regulære ugentlige hvil: 60 euro per time for chaufføren og 180 euro per time for transportvirksomheden.


  • EU-Kommissionens kommende vejpakke, der præsenteres den 31. maj 2017 vil indeholde et forslag, der skal præcisere den gældende lovgivning inden for hvil i førerhuset, og som forventeligt vil tage stilling til Tysklands, Frankrigs og Belgiens nationale særregler for hvil i førerhuset.

 

 

Foto: Colourbox

SENESTE ITD NYT
torsdag 04. september 2025

Vedligehold på ITD’s hjemmesider i weekenden den 19. - 21. september

På grund af planlagt vedligeholdelse vil ITD’s hjemmesider være offline i weekenden den 19. - 21. september, herunder www.fde.dk, www.itd.dk, www.vialtis.com, myvialtis.com og fdeplus.dk. Vi beklager ulejligheden.

Vedligehold på ITD’s hjemmesider i weekenden den 19. - 21. september >
onsdag 03. september 2025

Grøn pulje: Ansøgningssystemet virker nu efter anden runde med tekniske problemer

Systemet skulle, efter tekniske problemer tidligere på dagen, have åbnet klokken 12, men blev først meldt klar af Vejdirektoratet kl. 12.59.

Grøn pulje: Ansøgningssystemet virker nu efter anden runde med tekniske problemer >
onsdag 03. september 2025

Vejafgift: ITD stævner flere ministerier for ulovlig bødepraksis

Brancheorganisationen International Transport Danmark har stævnet Transportministeriet og Skatteministeriet for at bryde loven i forbindelse med den kilometerbaserede vejafgift.

Vejafgift: ITD stævner flere ministerier for ulovlig bødepraksis >