onsdag 24. maj 2017 14:46

Tyskland indfører straksforbud mod regulært hvil i kabinen

I foråret vedtog det tyske parlament et forbud mod at holde det regulære ugentlige hvil i førerhuset. Nu træder forbuddet officielt i kraft og får øjeblikkelig virkning fra torsdag den 25. maj 2017. Der er stadig en række uklarheder om forbuddet. ITD følger sagen.

Tyskland indfører med virkning fra torsdag 25. maj 2017 forbud mod, at lastbilchauffører må holde det regulære ugentlige hvil i lastbilkabinen. Det er den internationale transportorganisation IRU, der har gjort ITD opmærksom på, at forbuddet netop er vedtaget. 

 

- Det, vi ser her, er et yderligere skridt mod at indføre nationale særregler for transporter i Tyskland. Det er beklageligt, at man vælger at gå denne vej, ikke mindst fordi EU-Kommissionens vejpakke, som vil indeholde et forslag, der skal præcisere lovgivningen for hvil i førerhuset, ventes præsenteret i næste uge. Vi anbefaler vores medlemmer at overholde Tysklands særregler, men samtidig også at holde sig orienteret om situationen i EU, siger Emma Hadrovic, politisk konsulent på ITD’s Bruxelles-kontor.

 

ITD overvåger situationen løbende og er i tæt dialog med IRU. ITD vil informere medlemmerne, så snart der foreligger flere oplysninger. Det gælder ikke mindst, hvordan de nye bestemmelser vil blive kontrolleret, og hvilke beviser føreren og transportøren skal medbringe.

 

Fakta om de nye tyske regler:

  • Krav om, at chauffører har ”egnede” sovefaciliteter til rådighed. Hvad, der ligger i egnethed, er foreløbigt uklart. Enhver situation, som tvinger føreren til at være i nærheden af lastbilen, eller hvis chaufføren mangler en seng, betragtes som en upassende sovefacilitet, da det ikke giver chaufføren fornøden ”regeneration”.


  • Hvis chaufføren sover i lastbilen eller steder, hvor faciliteterne ikke er ”egnede”, da tæller tiden ikke som ugentligt hvil.


  • Bøder er identiske med dem, der gælder, hvis en chauffør har udeladt at tage sit regulære ugentlige hvil: 60 euro per time for chaufføren og 180 euro per time for transportvirksomheden.


  • EU-Kommissionens kommende vejpakke, der præsenteres den 31. maj 2017 vil indeholde et forslag, der skal præcisere den gældende lovgivning inden for hvil i førerhuset, og som forventeligt vil tage stilling til Tysklands, Frankrigs og Belgiens nationale særregler for hvil i førerhuset.

 

 

Foto: Colourbox

SENESTE ITD NYT
fredag 24. oktober 2025

ITD-direktør i stort interview om branchens fremtid

Stigende administrative byrder rammer især de mindre vognmænd, og det kan få konsekvenser for branchens fremtid. Det siger International Transport Danmarks direktør, Stefan K. Schou, i et interview med Lastbil Magasinet.

ITD-direktør i stort interview om branchens fremtid >
torsdag 23. oktober 2025

EU bremser ESG-forenkling: Usikkerheden fortsætter for vognmænd

Et lille flertal i Europa-Parlamentet har nedstemt omnibus 1, som skulle have lettet de kommende ESG- og due diligence-krav for små og mellemstore virksomheder. Det efterlader danske vognmænd med uafklarede og komplekse rapporteringskrav.

EU bremser ESG-forenkling: Usikkerheden fortsætter for vognmænd >
torsdag 23. oktober 2025

Telepass SAT-enheder kan ikke længere bruges i Schweiz fra december 2025

Schweiz udfaser 2G-netværket, og det betyder, at du skal udskifte din Telepass SAT-enhed, hvis du kører i Schweiz.

Telepass SAT-enheder kan ikke længere bruges i Schweiz fra december 2025 >