Vejpakkens del to sigter på grønnere transport

Europa-Kommissionen har onsdag den 8. november 2017 foreslået fem initiativer til vejpakken, som skal fremme innovation, digitalisering og dekarbonisering. Kommissionens forslag introducerer nye CO2-standarder for personbiler og varevogne, der skal hjælpe producenterne med hurtigere at levere lavemissionskøretøjer til markedet. Forslaget indeholder både mål for år 2025 og 2030, der skal booste overgangen fra konventionelle køretøjer til energieffektive køretøjer, styrke konkurrenceevnen i EU’s bilindustri og reducere forbrugernes omkostninger.
Forslaget lægger op til, at den gennemsnitlige udledning af nye biler og varevogne i 2030 skal være 30 procent lavere end tallene for 2021. Men allerede i 2025 skal reduktionen være på 15 procent for at sikre, at udledningen mindskes så hurtigt som muligt. Kommissionen har ikke introduceret CO2-standarder for lastbiler i denne del af Vejpakken.
- ITD støtter fælles europæiske klimaløsninger for vejgodstransporten, og det forventes, at Europa-Kommissionen fremlægger CO2-standarder for lastbiler i det første halvår af 2018. Det udspil forventer vi os meget af, siger politisk konsulent Lasse Kristoffersen.
Kommissionen foreslår også en revision af direktiv 92/106 om regler for kombineret godstransport, som skal gøre det nemmere at anvende kombineret transport og fremme brugen af blandt andet jernbane for at mindske CO2-udslip og trængsel. Forslaget rummer blandt andet en klarere definition af kombineret transport, nye foranstaltninger til at fremme investeringer i omladningsterminaler, fremme af elektroniske fragtbreve samt en klarlægning af forholdet med cabotagereglerne.
- Kommissionens udspil om kombineret transport er interessant, da vi har behov for at få opdateret de regler, der har været gældende i mange år. I dag er transportmarkedet et helt andet sammenlignet med 1992, og vi hilser det derfor velkomment, at Kommissionen indleder en diskussion af, hvordan kombitrafik kan foregå bedst muligt. Alle har en interesse i, at reglerne om kombineret transport er lette at anvende og også kan håndhæves af myndighederne, siger chefkonsulent i ITD, Anders Jessen.
Derudover foreslår Kommissionen en revision af direktiv 2009/33 om fremme af renere og mere energieffektive køretøjer til vejtransporten, en revision af direktiv 1073/2009 om adgang til det internationale marked for buskørsel samt en handlingsplan og investeringsløsninger til udbygningen af infrastruktur til alternative brændstoffer såsom el, brint og gas.
Næste skridt
EU-institutionerne vil snarligt påbegynde forhandlingerne af anden del af vejpakken parallelt med vejpakkens første del om regler for cabotage, udstationering, køre- og hviletid med mere.
ITD holder medlemmerne løbende opdateret på forhandlingerne af begge dele af vejpakken og inviterer alle interesserede medlemmer til et orienteringsmøde om vejpakkeforhandlingerne tirsdag den 12. december 2017 kl. 13.30-15.30. Mødet foregår hos ITD, Lyren 1, 6330 Padborg.
Vil man læse mere om Kommissionens seneste udspil, så skal man klikke her.
Foto: Colourbox