mandag 07. august 2017 09:49

Øresundsbron lemper farligt godsrestriktioner - på den danske side

Danmark lempede den 1. juli 2017 restriktionerne for transport af farligt gods på Øresundsbron fra Danmark mod Sverige, men Sverige fastholder endnu sine mere restriktive regler. Derfor gælder to forskellige regelsæt alt efter, om man kommer fra den ene eller den anden side af forbindelsen.

Transporter fra Danmark mod Sverige
Ny dansk skiltning ved Øresundstunnelen angiver, at den er tildelt følgende tunnelkategorier ved kørsel fra Danmark mod Sverige:

 

I tidsrummet 06.00 – 19.00 alle dage: Kategori D

 

I tidsrummet 19.00 – 06.00 alle dage: Kategori B

 

Det betyder, at perioden hvor farligt gods kan transporteres, generet er udvidet med fire timer. Desuden giver den nye tunnelkategori D (tidligere E) mulighed for transport af visse typer farligt gods i dagtimerne (tidligere forbud mod farlig gods).

 

Transport-, Bygnings- og Boligministeriet i Danmark har nemlig godkendt en ansøgning fra Øresundsbro Konsortiet om at reducere restriktionerne for farligt gods i tunnelen på Øresundsforbindelsen. Desværre har de svenske myndigheder endnu ikke godkendt en reduceringen af restriktionerne.

 

Transporter fra Sverige mod Danmark
Øresunds Konsortiet oplyser, at man ved kørsel fra Sverige mod Danmark skal rette sig efter restriktionerne angivet på konsortiets hjemmeside, hvor Øresundstunnelen er tildelt følgende tunnelkategorier:

 

I tidsrummet 06.00 – 23.00 alle dage: Kategori E

 

I tidsrummet 23.00 – 06.00 alle dage: Kategori B

 

Kategori E betyder, at der er restriktion (forbud) for alt farligt gods, der kræver skiltning ifølge ADR-reglerne, bortset fra UN nr. 2919, 3291, 3331, 3359 og 3373.

 

Tunnelkategori B betyder, at der er restriktion (forbud) for farligt gods, der kan medføre en meget kraftig eksplosion (samt i visse tilfælde tanktransport).

 

Tunnelrestriktionerne gælder ikke transport af farligt gods i henhold til ADR, kapitel 1.1.3 omhandlende undtagelser (herunder frimængder).

 

ITD ønsker ensretning af reglerne

I ITD er man tilfredse med, at de danske myndigheder har lyttet til branchens ønsker vedrørende transporter med farligt gods gennem Øresundsforbindelsen, men der er behov for ensretning af reglerne på tværs af sundet, hvis man skal høste det fulde udbytte af lempelserne.

 

- Vi vil gerne kvitterer for, at myndighederne herhjemme har været hurtige til at implementere de nye regler, men samtidig finde vi det problematisk, at godkendelsesprocessen i Sverige har haltet efter den danske. Set fra vores bord er det uhensigtsmæssigt, at der på nuværende tidpunkt gælder to forskellige regelsæt alt efter transporten oprindelsessted. Derfor tager vi også kontakt til de svenske myndigheder med henblik på at få løst problemet hurtigst muligt, siger Camilla Wiig, specialkonsulent i ITD.  

 

Foto: Øresundsbron

SENESTE ITD NYT
onsdag 29. oktober 2025

Støt underskriftsindsamlingen mod tvungne krav om nul-emissionslastbiler

Vi støtter en europæisk underskriftsindsamling mod EU-Kommissionens planlagte tvangskrav om nul-emissionskøretøjer og anbefaler vores medlemmer at gøre det samme.

Støt underskriftsindsamlingen mod tvungne krav om nul-emissionslastbiler >
onsdag 29. oktober 2025

“Vognmanden” vender det danske transporteventyr

I denne måneds afsnit af “Vognmanden” tager John Skovrup og Mads Krabbe lytterne med hele vejen fra de første eksportvognmænd og FDE’s begyndelse til nutidens ITD. Der bliver også nørdet plys til lastbilen, politik og grøn omstilling.

“Vognmanden” vender det danske transporteventyr >
fredag 24. oktober 2025

ITD-direktør i stort interview om branchens fremtid

Stigende administrative byrder rammer især de mindre vognmænd, og det kan få konsekvenser for branchens fremtid. Det siger International Transport Danmarks direktør, Stefan K. Schou, i et interview med Lastbil Magasinet.

ITD-direktør i stort interview om branchens fremtid >