onsdag 28. februar 2018 14:07

25-timers tidsbegrænset parkering for lastbiler på rastepladser

Regeringen og Dansk Folkeparti er nu enige om at indføre tidsbegrænset parkering for lastbiler, så de maksimalt må parkere 25 timer på de statslige rastepladser på motorvejsnettet. Samtidig hæves bøderne for lastbiler, der parkerer ulovligt.

Regeringen og Dansk Folkeparti har besluttet at indføre tidsbegrænset parkering for lastbiler på maksimalt 25 timer på de statslige rastepladser langs motorvejsnettet. Ifølge forligspartierne skal ordningen skabe ordnede forhold og frigive mere kapacitet. Samtidig skal tiltaget medvirke til at forbedre trafiksikkerheden på de til- og frakørsler på rastepladserne, hvor lastbilerne i dag holder ulovligt parkeret. Der henvises også til, at lastbilchaufførerne med 25-timers parkeringsbegrænsning vil have tilstrækkelig stor fleksibilitet til at afholde deres såkaldte reducerede ugentlige hvil på 24 timer samtidig med, at man skrider ind over for problemet med langtidsophold, der ikke er egnet at tilbringe på en rasteplads.

 

- Det er tydeligt, at regeringen og Dansk Folkeparti har lyttet til branchen og bestræbt sig på at imødekomme en række af de bekymringer og praktiske udfordringer, som vi har fremført. 3 timers og 11 timers tidsbegrænsning, som har været på forhandlingsbordet, ville være ganske umuligt at få til at fungere i praksis. I ITD mener vi, at 25 timer er et fornuftigt forhandlingsresultat, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD. 

 

Transportminister Ole Birk Olesen skriver i sin pressemeddelelse, at han grundlæggende ikke mener, at det er statens opgave at stille gratis faciliteter til rådighed for at løse lastbilerhvervets behov for længerevarende ophold.

 

- I ITD mener vi fortsat, at der er behov for øget rastepladskapacitet i Danmark. Vores medlemmer ønsker flere velfungerende rastepladser med relevante servicetilbud landet over - både langs og uden for motorvejsnettet. Behovet for udvidelser og forbedringer af rastepladerne bliver kun større, og vi har her og nu brug for en gennemarbejdet analyse af det fremtidige kapacitetsbehov – også i lyset af den nye tidsbegrænsning, siger Carina Christensen.


 

FAKTA OM TIDSBEGRÆNSNINGEN:

 

Den tidsbegrænsede parkering ledsages af højere parkeringsbøder for lastbiler, der overskrider tidsbegrænsningen, eller som parkerer ulovligt på det statslige og kommunale vejnet samt på til- og frakørselsramper. Helt konkret hæves det generelle bødeniveau for ulovlig parkering fra 510 kr. til cirka 2.000 kr., mens det på til- og frakørselsramperne hæves fra 1.000 kr. til cirka 3.000 kr.

Med finanslovsaftalen er der afsat særskilte midler til en effektiv håndhævelse af parkeringsbegrænsningen, som Vejdirektoratet overtager ansvaret for fra politiet. På den måde friholdes kapacitet i politiet til at løse andre opgaver, som kun politiet kan løse. Det vil fortsat være politiet, som har ansvaret for kontrol med parkering i til- og frakørsler til motorvejsrastepladserne, ligesom det fortsat vil være politiets ansvar at håndhæve forbuddet mod 45-timers hvilet i lastbilen.

Modellen omfatter samtlige 90 statslige motorvejsrastepladser, når aftalen er fuldt udrullet. Den tidsbegrænsede parkering forventes at træde i kraft den 1. juli 2018, mens det hævede bødeniveau vil skulle fastsættes ved en lovændring, der forventes at kunne træde i kraft 1. januar 2019.

 

Foto: Colourbox

SENESTE ITD NYT
fredag 25. april 2025

Bødefordobling vedtaget: Sådan stemte partierne

Som ITD i går beskrev, er lovforslaget om en bødefordobling ved vejafgiftsovertrædelser nu vedtaget. Det skete til tredjebehandlingen i Folketinget, hvor i alt 83 stemte for forslaget, mens 24 stemte imod. Læs her, hvordan stemmerne fordelte sig.

Bødefordobling vedtaget: Sådan stemte partierne >
torsdag 24. april 2025

Vejafgift: Bøder fordobles trods massive systemfejl

På trods af ITD’s tidlige advarsler herom er lovforslaget om at fordoble bødestørrelsen for vejafgiftsovertrædelser i dag blevet vedtaget af Folketinget. Det sker, selvom vejafgiftssystemet fortsat er præget af store fejl, og vognmændene stadig ikke får den lovede konduite.

Vejafgift: Bøder fordobles trods massive systemfejl >
torsdag 24. april 2025

Én måned til Åbent Vognmandsmøde 2025 – har du husket at tilmelde dig?

Den 24. maj åbner ITD endnu engang dørene til Åbent Vognmandsmøde. Denne gang ved Jens Konrad A/S i Silkeborg.

Én måned til Åbent Vognmandsmøde 2025 – har du husket at tilmelde dig? >