onsdag 28. februar 2018 14:07

25-timers tidsbegrænset parkering for lastbiler på rastepladser

Regeringen og Dansk Folkeparti er nu enige om at indføre tidsbegrænset parkering for lastbiler, så de maksimalt må parkere 25 timer på de statslige rastepladser på motorvejsnettet. Samtidig hæves bøderne for lastbiler, der parkerer ulovligt.

Regeringen og Dansk Folkeparti har besluttet at indføre tidsbegrænset parkering for lastbiler på maksimalt 25 timer på de statslige rastepladser langs motorvejsnettet. Ifølge forligspartierne skal ordningen skabe ordnede forhold og frigive mere kapacitet. Samtidig skal tiltaget medvirke til at forbedre trafiksikkerheden på de til- og frakørsler på rastepladserne, hvor lastbilerne i dag holder ulovligt parkeret. Der henvises også til, at lastbilchaufførerne med 25-timers parkeringsbegrænsning vil have tilstrækkelig stor fleksibilitet til at afholde deres såkaldte reducerede ugentlige hvil på 24 timer samtidig med, at man skrider ind over for problemet med langtidsophold, der ikke er egnet at tilbringe på en rasteplads.

 

- Det er tydeligt, at regeringen og Dansk Folkeparti har lyttet til branchen og bestræbt sig på at imødekomme en række af de bekymringer og praktiske udfordringer, som vi har fremført. 3 timers og 11 timers tidsbegrænsning, som har været på forhandlingsbordet, ville være ganske umuligt at få til at fungere i praksis. I ITD mener vi, at 25 timer er et fornuftigt forhandlingsresultat, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD. 

 

Transportminister Ole Birk Olesen skriver i sin pressemeddelelse, at han grundlæggende ikke mener, at det er statens opgave at stille gratis faciliteter til rådighed for at løse lastbilerhvervets behov for længerevarende ophold.

 

- I ITD mener vi fortsat, at der er behov for øget rastepladskapacitet i Danmark. Vores medlemmer ønsker flere velfungerende rastepladser med relevante servicetilbud landet over - både langs og uden for motorvejsnettet. Behovet for udvidelser og forbedringer af rastepladerne bliver kun større, og vi har her og nu brug for en gennemarbejdet analyse af det fremtidige kapacitetsbehov – også i lyset af den nye tidsbegrænsning, siger Carina Christensen.


 

FAKTA OM TIDSBEGRÆNSNINGEN:

 

Den tidsbegrænsede parkering ledsages af højere parkeringsbøder for lastbiler, der overskrider tidsbegrænsningen, eller som parkerer ulovligt på det statslige og kommunale vejnet samt på til- og frakørselsramper. Helt konkret hæves det generelle bødeniveau for ulovlig parkering fra 510 kr. til cirka 2.000 kr., mens det på til- og frakørselsramperne hæves fra 1.000 kr. til cirka 3.000 kr.

Med finanslovsaftalen er der afsat særskilte midler til en effektiv håndhævelse af parkeringsbegrænsningen, som Vejdirektoratet overtager ansvaret for fra politiet. På den måde friholdes kapacitet i politiet til at løse andre opgaver, som kun politiet kan løse. Det vil fortsat være politiet, som har ansvaret for kontrol med parkering i til- og frakørsler til motorvejsrastepladserne, ligesom det fortsat vil være politiets ansvar at håndhæve forbuddet mod 45-timers hvilet i lastbilen.

Modellen omfatter samtlige 90 statslige motorvejsrastepladser, når aftalen er fuldt udrullet. Den tidsbegrænsede parkering forventes at træde i kraft den 1. juli 2018, mens det hævede bødeniveau vil skulle fastsættes ved en lovændring, der forventes at kunne træde i kraft 1. januar 2019.

 

Foto: Colourbox

SENESTE ITD NYT
fredag 24. oktober 2025

ITD-direktør i stort interview om branchens fremtid

Stigende administrative byrder rammer især de mindre vognmænd, og det kan få konsekvenser for branchens fremtid. Det siger International Transport Danmarks direktør, Stefan K. Schou, i et interview med Lastbil Magasinet.

ITD-direktør i stort interview om branchens fremtid >
torsdag 23. oktober 2025

EU bremser ESG-forenkling: Usikkerheden fortsætter for vognmænd

Et lille flertal i Europa-Parlamentet har nedstemt omnibus 1, som skulle have lettet de kommende ESG- og due diligence-krav for små og mellemstore virksomheder. Det efterlader danske vognmænd med uafklarede og komplekse rapporteringskrav.

EU bremser ESG-forenkling: Usikkerheden fortsætter for vognmænd >
torsdag 23. oktober 2025

Telepass SAT-enheder kan ikke længere bruges i Schweiz fra december 2025

Schweiz udfaser 2G-netværket, og det betyder, at du skal udskifte din Telepass SAT-enhed, hvis du kører i Schweiz.

Telepass SAT-enheder kan ikke længere bruges i Schweiz fra december 2025 >