EU-Kommissionen fremlægger transportørforslag i tilfælde af ”no deal Brexit”
Copyright: Colourbox.dk
Det er stadig usikkert, om det lykkedes EU og Storbritannien at indgå en aftale om det fremtidige samarbejde. Såfremt man ikke indgår en aftale, vil EU-transportører ikke kunne udføre godstransport til/fra/i Storbritannien og omvendt. Alternativet vil i så fald være CEMT-tilladelser. Der findes kun et begrænset antal CEMT-tilladelser, som formentlig ikke vil være tilstrækkeligt til at dække efterspørgslen.
EU-Kommissionen har derfor stillet forslag om, at transportører med en britisk tilladelse får adgang til at køre transporter mellem Storbritannien og EU. Denne løsning vil dog være midlertidig indtil 31. december 2019 og forudsætter, at Storbritannien giver transportører med en EU-tilladelse samme rettigheder.
EU’s nødplan indeholder 14 områder og har til formål at afhjælpe de alvorligste skader, i tilfælde af at der ikke bliver nogen aftale. Uanset forslaget vil der dog i tilfælde af ”no deal Brexit” komme hindringer ved grænsen, da Storbritannien vil ses som et tredjeland, hvilket vil betyde toldbehandling på varer. Ligeledes vil transporter af levende dyr eller animalske produkter være underlagt kontrol ved grænsen. Der må derfor forventes øget ventetid ved grænsen.
Storbritannien har endnu ikke meldt ud, hvorvidt de ønsker at give EU-transportører lignende adgang på britisk område.
- Det er stadig meget svært at svare på, hvordan de konkrete konsekvenser bliver for vejgodstransportsektoren. ITD håber, at der snart kommer en afklaring om Brexit, så alle virksomheder ved, hvad de skal forholde sig til og rette sig efter, siger Maria Feldberg, jurist i ITD.
ITD følger og orienterer løbende om sagen.
Se forslaget her.
Se Kommissionens pressemeddelelse her.