onsdag 28. marts 2018 08:54

EU og Storbritannien nærmere en aftale om overgangsperiode

Storbritannien og EU er kommet nærmere en aftale om en overgangsperiode, når Storbritannien den 29. marts 2019 forlader EU. Ligeledes har Det Europæiske Råd fremlagt retningslinjerne for samarbejdet med Storbritannien efter en overgangsperiode.

Den 19. marts 2018 fremlagde EU de fremskridt, der har været i forhandlingerne om en overgangsaftale med Storbritannien. Overgangsaftalen skal give parterne tid til at forhandle en aftale om det fremtidige samarbejde og give virksomhederne tid til at indstille sig på ændrede regler. En overgangsaftale indebærer, at EU-reglerne i en overgangsperiode skal være gældende i Storbritannien.

 

Der er på mange punkter enighed om indholdet af overgangsaftalen, herunder at den skal gælde frem til 31. december 2020. Bliver aftalen vedtaget, betyder det for eksempel, at man i overgangsperioden forsat kan udføre transporter til Storbritannien på en fællesskabstilladelse, og at der i perioden ikke vil være toldbehandling på varer mellem EU og Storbritannien. Spørgsmålet om blandt andet den nordirske grænse mangler dog at komme på plads, før der kan indgås en endelig overgangsaftale.

 

Samarbejdet efter 1. januar 2021

23. marts 2018 fremlagde Det Europæiske Råd så deres retningslinjer for samarbejdet mellem EU og Storbritannien efter overgangsperioden. Her lægges der op til et nært partnerskab, men Rådet understreger, at EU’s fire friheder- fri bevægelighed over grænserne for arbejdskraft, varer, tjenesteydelser og kapital - er udelelige, og at der ikke bliver tale om et ”tag-selv-bord” i enkelte sektorer. Hvordan det fremtidige samarbejde bliver på transportområdet efter overgangsperioden afhænger af, hvad parterne kan forhandle sig frem til.

 

Kan man ikke blive enige om en aftale efter overgangsperioden, vil det få stor betydning for transportbranchen. Blandt andet vil EU-transportører ikke længere kunne udføre transporter i Storbritannien på baggrund af en fællesskabstilladelse og omvendt. Alternativet kunne i så fald være CEMT-tilladelser. Ligeledes vil en britisk chauffør ansat i en EU-transportvirksomhed som udgangspunkt skulle have en førerattest.

 

EU-kommissionen har udgivet et dokument, der beskriver konsekvenserne, såfremt der ikke opnås en aftale.

 

Storbritannien har allerede meldt ud, at man selvstændigt ønsker at kunne indgå handelsaftaler, og Storbritannien vil derfor stå uden for toldunionen fra 2021. Man bør derfor være opmærksom på en fremtidig toldbehandling af varer til og fra Storbritannien.

 

Da Brexit kan få betydning for transportbranchen, anbefaler ITD, at de transportvirksomheder, der har - eller planlægger - aktiviteter i Storbritannien, følger udviklingen nøje.

 

SENESTE ITD NYT
fredag 24. oktober 2025

ITD-direktør i stort interview om branchens fremtid

Stigende administrative byrder rammer især de mindre vognmænd, og det kan få konsekvenser for branchens fremtid. Det siger International Transport Danmarks direktør, Stefan K. Schou, i et interview med Lastbil Magasinet.

ITD-direktør i stort interview om branchens fremtid >
torsdag 23. oktober 2025

EU bremser ESG-forenkling: Usikkerheden fortsætter for vognmænd

Et lille flertal i Europa-Parlamentet har nedstemt omnibus 1, som skulle have lettet de kommende ESG- og due diligence-krav for små og mellemstore virksomheder. Det efterlader danske vognmænd med uafklarede og komplekse rapporteringskrav.

EU bremser ESG-forenkling: Usikkerheden fortsætter for vognmænd >
torsdag 23. oktober 2025

Telepass SAT-enheder kan ikke længere bruges i Schweiz fra december 2025

Schweiz udfaser 2G-netværket, og det betyder, at du skal udskifte din Telepass SAT-enhed, hvis du kører i Schweiz.

Telepass SAT-enheder kan ikke længere bruges i Schweiz fra december 2025 >