fredag 01. juni 2018 14:16

EU's revision af vægt- og dimensionsdirektivet er god, men ikke god nok

ITD ser gerne en højere totalvægt og øget længde på de grænseoverskridende transporter. Det er et tiltag, som hurtigt og effektivt kan tages i brug, og som har en meget positiv effekt på CO2-udledningen. Derfor mener ITD, at en mere ambitiøs og gennemgribende revision af vægt- og dimensionsdirektivet i forbindelse med Vejpakkens del 3 ville have været den rigtige vej at gå.

Forslaget til vægt- og dimensionsdirektivet i Vejpakkens del 3 omkring hurtigere implementering af aerodynamisk design af førerhuset kan være med til at reducere CO2-udslip fra lastbilerne. Men hvis der for alvor skal rykkes på den del, skal der efter ITD’s mening mere til.

 

- ITD havde gerne set en mere ambitiøs og gennemgribende revision af vægt- og dimensionsdirektivet ved at tillade højere totalvægt og øget længde på de grænseoverskridende transporter. Det er et tiltag, som hurtigt og effektivt kan tages i brug, og som vi ved har en meget positiv effekt på CO2-udledningen i forhold til det transporterede. Det er ærgerligt, at man i EU-systemet ikke har større fokus produktiviteten af køretøjerne i bestræbelserne på at reducere branchens CO2-udledning og ligefrem låser bestemmelserne, så for eksempel øget længde ikke må bruges til at øge effektiviteten ved hjælp af større lasteflade, siger chefkonsulent i ITD, Jørn-Henrik Carstens.

Organisationen for den danske vejgodstransport er dog tilfreds med, at man fremskynder datoen for, hvornår de aerodynamiske førerhusdesign kan markedsføres.

 

- Der er ingen grund til udskyde implementeringen af nye innovative teknologier og design, der kan medvirke til at øge brændstofbesparelserne, så det er vi tilhænger af sker så hurtigt som muligt, siger Jørn-Henrik Carstens.

Aerodynamiske førerhuse og påhængskøretøjer forventes at medføre signifikante CO2-besparelser, men udbyttet er begrænset når hastigheden er lav. Det er derfor overvejene vogntog, der kører lange stræk med kontinuerligt høj hastighed, der kommer til at udlede mindre CO2, som er en mindre andel af den europæiske vognpark. Hvorimod flere paller på den enkelte bil giver bonus hver gang.

- Når det drejer sig om lastbiler og CO2-udledning er det eneste interessante, hvor meget CO2 der bliver udledt i forhold til det transporterede – og her er for eksempel modulvogntog sikre vindere. Men i Bruxelles synes man at være blind for denne del. Lastbilerne skal være mere brændstofeffektive, men må for en hver pris ikke blive mere effektive i sig selv. Det giver ingen mening, men det tyder på, at frygten, for at vejgodstransporten udkonkurrerer andre transportformer, vægter højere end det egentlige hensyn til CO2-udledningen, slutter Jørn-Henrik Carstens.

 

Foto: ITD

SENESTE ITD NYT
fredag 24. oktober 2025

ITD-direktør i stort interview om branchens fremtid

Stigende administrative byrder rammer især de mindre vognmænd, og det kan få konsekvenser for branchens fremtid. Det siger International Transport Danmarks direktør, Stefan K. Schou, i et interview med Lastbil Magasinet.

ITD-direktør i stort interview om branchens fremtid >
torsdag 23. oktober 2025

EU bremser ESG-forenkling: Usikkerheden fortsætter for vognmænd

Et lille flertal i Europa-Parlamentet har nedstemt omnibus 1, som skulle have lettet de kommende ESG- og due diligence-krav for små og mellemstore virksomheder. Det efterlader danske vognmænd med uafklarede og komplekse rapporteringskrav.

EU bremser ESG-forenkling: Usikkerheden fortsætter for vognmænd >
torsdag 23. oktober 2025

Telepass SAT-enheder kan ikke længere bruges i Schweiz fra december 2025

Schweiz udfaser 2G-netværket, og det betyder, at du skal udskifte din Telepass SAT-enhed, hvis du kører i Schweiz.

Telepass SAT-enheder kan ikke længere bruges i Schweiz fra december 2025 >