torsdag 06. september 2018 15:07

EU's vejpakke til diskussion på nordisk møde

ITD præsenterede torsdag den 6. september 2018 organisationens holdning til tre af vejpakkens hovedområder på det nordiske forum NORDUK, hvor myndigheder og brancheorganisationer fra Danmark, Norge, Sverige, Finland, Holland og Storbritannien deltager.

I disse dage mødes myndigheder og brancheorganisationer fra Danmark, Norge, Sverige, Finland, Holland og Storbritannien i det nordiske forum NORDUK med repræsentanter fra EU-Kommissionen. Det årlige møde finder sted i Finlands hovedsted Helsinki, og årets emne er EU-Kommissionens forslag til vejpakken. For ITD er det afgørende, at man i EU finder frem til fælles fodslag på særligt det sociale område hurtigst muligt.

 

- Det er meget vigtigt, at vi i Europa bliver enige om nye fælles retningslinjer for transport- og logistikbranchen, inden der er valg til Europa-Parlamentet næste år. Transportvirksomhederne kan ikke være tjent med den nuværende situation med forskellige opfattelser og fortolkninger af den gældende EU-lovgivning på transportområdet. Vejgodstransporten har brug for klare og entydige regler i EU, så virksomhederne ved, hvad de skal rette sig efter, siger Emma Hadrovic, politisk konsulent i ITD.

 

Kommissionens har foreslået, at transporterhvervet i fremtiden skal være omfattet af udstationeringsreglerne. Dette tema fyldte – ikke overraskende – meget på dagens NORDUK-møde.

 

- I ITD mener vi ikke, at de internationale transporter skal omfattes af udstationeringsreglerne. Det vil skabe store administrative udfordringer for transportvirksomhederne. Regelsættet kan ikke kontrolleres og håndhæves effektivt, og det er uhensigtsmæssigt, hvis en chauffører skal skifte løn, hver gang han krydser en grænse, siger Emma Hadrovic.

 

ITD er dog positive over for at betragte cabotage og det nationale vejben af kombinerede transporter som udstationering.

 

- Vi mener til gengæld, at cabotage og det nationale vejben af kombinerede transporter bør omfattes af udstationeringsreglerne fra dag ét. Her er man i direkte konkurrence med de nationale transportører, og da hele transporten foregår i ét land, vil kontrol og håndhævelse af reglerne kunne foregå effektivt. Vi anser vores position på udstationeringsreglerne som et fornuftigt kompromisforslag, og vi er glade for at kunne drøfte det med vores nordiske kollegaer, siger Emma Hadrovic.

SENESTE ITD NYT
mandag 29. juli 2024

Polen udvider SENT-systemet fra 2025

Det polske overvågningssystem SENT udvides den 1. januar 2025 til at omfatte alle ikke-EU-transportører, der udfører international transport, og EU-transportører, der udfører cabotage i Polen. Disse virksomheder skal fra næste år anmelde deres transporter i SENT. I dag gælder overvågningssystemet SENT kun for såkaldte ”sensitive varer”.

Polen udvider SENT-systemet fra 2025 >
torsdag 11. juli 2024

Nyt administrativt krav for transportvirksomheder

Fra den 1. juli har Skatteministeriet ændret reglerne for, hvem der skal registreres som bruger på køretøjet. Det kan skabe uhensigtsmæssigt administrativt arbejde for transportvirksomhederne.

Nyt administrativt krav for transportvirksomheder >
onsdag 03. juli 2024

Få nu fjernet 11 kilo-reglen for varebilstransport

International Transport Danmark ønsker fair og lige vilkår på transportområdet. Brancheorganisationen opfordrer derfor Christiansborg-politikerne til enten at få ændret eller helt fjernet reglen, der placerer transport med varebiler i en gråzone, hvor chaufførerne konkurrerer med fragt- og vognmænd på ulige vilkår.

Få nu fjernet 11 kilo-reglen for varebilstransport >