fredag 05. oktober 2018 15:43

ITD: Flot og visionær infrastrukturplan bringer endelig København på højde med andre storbyer i Europa

Statsministeren, transportministeren og erhvervsministeren har i dag sammen med Københavns overborgmester præsenteret en meget ambitiøs og langsigtet strategiplan for fremtidens København. Ifølge planen skal der anlægges en ny Østlig Ringvej og en ny metroforbindelse. Ringvejen anlægges som tunnel og kommer til at gå gennem en nyskabt ø – Lynetteholmen, der etableres som en kunstig forlængelse af Refshaleøen. ITD glæder sig over den visionære plan, der vil løfte infrastrukturen i København til nye højder til gavn for hele Danmark.

Regeringen og Københavns kommunes overborgmester, Frank Jensen, har underskrevet en principaftale om at anlægge ”Lynetteholmen”, der skal forbinde Nordhavn med Refshaleøen. Et centralt punkt for udviklingen af dette område er etableringen af ny infrastruktur, der sikrer tilgængeligheden. I den forbindelse skal der anlægges en Østlig Ringvej fra Nordhavn til motorvejen på Amager samt en metrobetjening af området. Ringvejen skal etableres som tunnel. Regeringen og overborgmesteren mener, at det samlede projektet kan finansieres af egne indtægter, og at etableringen af Lynetteholmen kan anvendes som løftestang til omkostningerne for infrastrukturen.

- I ITD er vi begejstrede for denne visionære infrastrukturplan, som endelig vil give København den ring rundt om byen, som mange andre storbyer i Europa også har. Det er en stor gevinst – ikke bare for hovedstaden – men for hele Danmark. Selvom projektet først står færdigt om mange år, så slutter det cirklen rundt om byen, og det forbedrer adgangen for alle. Projektet vil være til stor gavn for både virksomheder og borgere og vil lede den tunge trafik uden om midtbyen til gavn for trafiksikkerhed, trængsel og miljø. Vi håber, at der kan samles politisk opbakning og afsættes midler, der kan få skubbet projektet i gang hurtigst muligt. Kan den præsenterede økonomiske model gennemføres, vil det også kunne skabe rum for andre tiltrængte infrastrukturprojekter i Danmark, siger Anders Jessen, chefkonsulent i ITD.  

Forundersøgelserne til projektet ligger først klar omkring 2020 og både plan og finansiering skal forhandles på plads politisk. På dagens pressemøde om planen kom det endvidere frem, at man ved årsskiftet vil fremlægge en endnu større plan for hele hovedstaden. Byggeriet af Lynetteholmen vurderes til at kunne påbegyndes omkring 2035 og bydelen ventes fuldt udbygget og beboet omkring 2070.


Læs mere om planerne på transportministeriets hjemmeside: https://www.trm.dk/da/nyheder/2018/regeringen-og-koebenhavns-kommune-vil-bygge-en-helt-ny-bydel 

 

Foto: Transportministeriet.

SENESTE ITD NYT
fredag 29. november 2024

Tyskland: Oplysning om lukning af A7

Die Autobahn GmbH varsler fuld lukning af A7 i begge retninger fra den 6. december til den 8. december 2024.

Tyskland: Oplysning om lukning af A7 >
torsdag 28. november 2024

Ændringerne i vejafgiften er vedtaget

Så kom der endelig en afklaring: Folketinget har i dag vedtaget de tidligere varslede ændringer i vejafgiftsloven, som bl.a. indebærer en forhøjelse af dieselafgiften på 52 øre per liter og en midlertidig nedsættelse af den kilometerbaserede vejafgift, der træder i kraft ved årsskiftet.

Ændringerne i vejafgiften er vedtaget >
onsdag 27. november 2024

Færdselsstyrelsen har taget nye systemer i brug til kontrol af køre- og hviletid

Virksomheder, der er indkaldt til kontrol af køre- og hviletidsreglerne, skal fremover anvende en ny virksomhedsportal til indsendelse af data.

Færdselsstyrelsen har taget nye systemer i brug til kontrol af køre- og hviletid >