fredag 05. oktober 2018 15:43

ITD: Flot og visionær infrastrukturplan bringer endelig København på højde med andre storbyer i Europa

Statsministeren, transportministeren og erhvervsministeren har i dag sammen med Københavns overborgmester præsenteret en meget ambitiøs og langsigtet strategiplan for fremtidens København. Ifølge planen skal der anlægges en ny Østlig Ringvej og en ny metroforbindelse. Ringvejen anlægges som tunnel og kommer til at gå gennem en nyskabt ø – Lynetteholmen, der etableres som en kunstig forlængelse af Refshaleøen. ITD glæder sig over den visionære plan, der vil løfte infrastrukturen i København til nye højder til gavn for hele Danmark.

Regeringen og Københavns kommunes overborgmester, Frank Jensen, har underskrevet en principaftale om at anlægge ”Lynetteholmen”, der skal forbinde Nordhavn med Refshaleøen. Et centralt punkt for udviklingen af dette område er etableringen af ny infrastruktur, der sikrer tilgængeligheden. I den forbindelse skal der anlægges en Østlig Ringvej fra Nordhavn til motorvejen på Amager samt en metrobetjening af området. Ringvejen skal etableres som tunnel. Regeringen og overborgmesteren mener, at det samlede projektet kan finansieres af egne indtægter, og at etableringen af Lynetteholmen kan anvendes som løftestang til omkostningerne for infrastrukturen.

- I ITD er vi begejstrede for denne visionære infrastrukturplan, som endelig vil give København den ring rundt om byen, som mange andre storbyer i Europa også har. Det er en stor gevinst – ikke bare for hovedstaden – men for hele Danmark. Selvom projektet først står færdigt om mange år, så slutter det cirklen rundt om byen, og det forbedrer adgangen for alle. Projektet vil være til stor gavn for både virksomheder og borgere og vil lede den tunge trafik uden om midtbyen til gavn for trafiksikkerhed, trængsel og miljø. Vi håber, at der kan samles politisk opbakning og afsættes midler, der kan få skubbet projektet i gang hurtigst muligt. Kan den præsenterede økonomiske model gennemføres, vil det også kunne skabe rum for andre tiltrængte infrastrukturprojekter i Danmark, siger Anders Jessen, chefkonsulent i ITD.  

Forundersøgelserne til projektet ligger først klar omkring 2020 og både plan og finansiering skal forhandles på plads politisk. På dagens pressemøde om planen kom det endvidere frem, at man ved årsskiftet vil fremlægge en endnu større plan for hele hovedstaden. Byggeriet af Lynetteholmen vurderes til at kunne påbegyndes omkring 2035 og bydelen ventes fuldt udbygget og beboet omkring 2070.


Læs mere om planerne på transportministeriets hjemmeside: https://www.trm.dk/da/nyheder/2018/regeringen-og-koebenhavns-kommune-vil-bygge-en-helt-ny-bydel 

 

Foto: Transportministeriet.

SENESTE ITD NYT
tirsdag 04. november 2025

Bedre rammer for særtransport i sigte: Udvidelse af korridoren til Esbjerg Havn

Forligskredsen bag Infrastrukturplan 2035 har besluttet at afsætte 120 millioner kroner til udvidelse og ombygning af særtransportkorridoren til Esbjerg Havn. Det er en beslutning, der vækker glæde i ITD og markerer et vigtigt skridt mod bedre vilkår for særtransportører.

Bedre rammer for særtransport i sigte: Udvidelse af korridoren til Esbjerg Havn >
onsdag 29. oktober 2025

Støt underskriftsindsamlingen mod tvungne krav om nul-emissionslastbiler

Vi støtter en europæisk underskriftsindsamling mod EU-Kommissionens planlagte tvangskrav om nul-emissionskøretøjer og anbefaler vores medlemmer at gøre det samme.

Støt underskriftsindsamlingen mod tvungne krav om nul-emissionslastbiler >
onsdag 29. oktober 2025

“Vognmanden” vender det danske transporteventyr

I denne måneds afsnit af “Vognmanden” tager John Skovrup og Mads Krabbe lytterne med hele vejen fra de første eksportvognmænd og FDE’s begyndelse til nutidens ITD. Der bliver også nørdet plys til lastbilen, politik og grøn omstilling.

“Vognmanden” vender det danske transporteventyr >