onsdag 26. september 2018 14:15

ITD: God sikkerheds- og trængselsøkonomi i at lade Hillerødmotorvejen gå til Hillerød

Vejdirektoratets VVM-undersøgelse af en forlængelse af Hillerødmotorvejen fra Allerød til Hillerød viser, at der er god økonomi i at fuldføre projektet. Undersøgelsen bliver nu sendt i høring, og ITD håber, at regeringen efterfølgende vil prioritere de nødvendige midler, så udbygningen af strækningen hurtigst muligt kan gå i gang.

Ifølge den VVM-undersøgelse, som Vejdirektoratet netop har offentliggjort, vil en forlængelse af Hillerødmotorvejen, som i dag kun går til Allerød, være samfundsmæssigt yderst rentabel. For bilisterne vil en firesporet motorvejsforlængelse konkret betyde, at de i myldretiden sparer omkring seks minutter på strækningen i forhold til i dag. Hertil kommer, at trafiksikkerheden bliver markant forbedret, så antallet af ulykker kan forventes at blive halveret.

- Hillerødmotorvejen er stærkt befærdet, og der er store trængselsproblemer på strækningen. For vores medlemmer i vejgodstransporten medfører det spildtid for chaufførerne og tabt indtjening for virksomhederne. Vi har længe efterspurgt, at Hillerødmotorvejen rent faktisk også gik til Hillerød, og vi ser nu frem til, at regeringen får afsat penge på Finansloven, så byggeriet kan gå i gang, siger Anders Jessen, chefkonsulent i ITD.

Forlængelsen af Hillerødmotorvejen skønnes at koste i omegnen af 980 millioner kroner og kræver desuden, at Folketinget vedtager en anlægslov for projektet.


- VVM-undersøgelsen, der er i høring frem til den 1. december 2018, viser med al ønskelig tydelighed, at dette projekt er en win-win for alle. Det koster hele samfundet, borgerne og virksomhederne dyrt at sande til i køer på vejene. I 2020 er der råderum for flere anlægsinvesteringer, og vi opfordrer til, at politikerne prioriterer en udvidelse af kapaciteten på vejene – og i den forbindelse hilser vi naturligvis en forlængelse af Hillerødmotorvejen velkommen, siger Anders Jessen.

Anders Jessen understreger i øvrigt, at der over hele Danmark er stigende behov for igangsætning af en række vejinfrastrukturprojekter.

- Vores medlemmer oplever - i lighed med alle privatbilister - hver dag udfordringer med trængsel og kø mange steder i Danmark. I ITD gentager vi gerne appellen til politikerne på Christiansborg om at få udarbejdet en fremtidssikret helhedsplan for Danmarks infrastruktur. Det haster, slutter han.

 

Foto: Colourbox

SENESTE ITD NYT
tirsdag 05. november 2024

Færdselsstyrelsen sløjfer nu kontrollen med ”return to home of the vehicle”

Tilbage i oktober 2024 besluttede Den Europæiske Unions Domstol at annullere kravet om, at en transportvirksomheds køretøj skal returneres til virksomhedens driftscentral i etableringslandet hver 8. uge. Nu har Færdselsstyrelsen meldt ud hvilken betydning, det får for deres kontrolpraksis.

Færdselsstyrelsen sløjfer nu kontrollen med ”return to home of the vehicle” >
torsdag 31. oktober 2024

Udvidelse af vejafgift i Polen

Fra 01. november udvides det vejnet, som er underlagt vejafgift i Polen.

Udvidelse af vejafgift i Polen >
torsdag 31. oktober 2024

Opdatereing 04.11.2024: Oversvømmelser i Spanien påvirker vejnettet

Stormen Dana har forårsaget kraftig regn og oversvømmelser i det sydøstlige Spanien, især i Valencia, Castilla-La Mancha og Andalusien. Vejnettet er derfor påvirket.

Opdatereing 04.11.2024: Oversvømmelser i Spanien påvirker vejnettet >