onsdag 26. september 2018 14:15

ITD: God sikkerheds- og trængselsøkonomi i at lade Hillerødmotorvejen gå til Hillerød

Vejdirektoratets VVM-undersøgelse af en forlængelse af Hillerødmotorvejen fra Allerød til Hillerød viser, at der er god økonomi i at fuldføre projektet. Undersøgelsen bliver nu sendt i høring, og ITD håber, at regeringen efterfølgende vil prioritere de nødvendige midler, så udbygningen af strækningen hurtigst muligt kan gå i gang.

Ifølge den VVM-undersøgelse, som Vejdirektoratet netop har offentliggjort, vil en forlængelse af Hillerødmotorvejen, som i dag kun går til Allerød, være samfundsmæssigt yderst rentabel. For bilisterne vil en firesporet motorvejsforlængelse konkret betyde, at de i myldretiden sparer omkring seks minutter på strækningen i forhold til i dag. Hertil kommer, at trafiksikkerheden bliver markant forbedret, så antallet af ulykker kan forventes at blive halveret.

- Hillerødmotorvejen er stærkt befærdet, og der er store trængselsproblemer på strækningen. For vores medlemmer i vejgodstransporten medfører det spildtid for chaufførerne og tabt indtjening for virksomhederne. Vi har længe efterspurgt, at Hillerødmotorvejen rent faktisk også gik til Hillerød, og vi ser nu frem til, at regeringen får afsat penge på Finansloven, så byggeriet kan gå i gang, siger Anders Jessen, chefkonsulent i ITD.

Forlængelsen af Hillerødmotorvejen skønnes at koste i omegnen af 980 millioner kroner og kræver desuden, at Folketinget vedtager en anlægslov for projektet.


- VVM-undersøgelsen, der er i høring frem til den 1. december 2018, viser med al ønskelig tydelighed, at dette projekt er en win-win for alle. Det koster hele samfundet, borgerne og virksomhederne dyrt at sande til i køer på vejene. I 2020 er der råderum for flere anlægsinvesteringer, og vi opfordrer til, at politikerne prioriterer en udvidelse af kapaciteten på vejene – og i den forbindelse hilser vi naturligvis en forlængelse af Hillerødmotorvejen velkommen, siger Anders Jessen.

Anders Jessen understreger i øvrigt, at der over hele Danmark er stigende behov for igangsætning af en række vejinfrastrukturprojekter.

- Vores medlemmer oplever - i lighed med alle privatbilister - hver dag udfordringer med trængsel og kø mange steder i Danmark. I ITD gentager vi gerne appellen til politikerne på Christiansborg om at få udarbejdet en fremtidssikret helhedsplan for Danmarks infrastruktur. Det haster, slutter han.

 

Foto: Colourbox

SENESTE ITD NYT
fredag 10. oktober 2025

Vintersæsonen nærmer sig, og det medfører pligt om brug af vinterdæk og snekæder i mange lande

Det er vigtigt at være opmærksom på regler om påbud om brug af vinterdæk og snekæder. ITD giver dig her en oversigt over de krav, du skal være opmærksom på.

Vintersæsonen nærmer sig, og det medfører pligt om brug af vinterdæk og snekæder i mange lande >
fredag 03. oktober 2025

Vejafgiftsbøder udstedes ikke til flere lande

De danske myndigheder udsteder ikke vejafgiftsbøder til køretøjer fra Ungarn og Spanien, afslører nye oplysninger. International Transport Danmark kalder det endnu et eksempel på, hvordan den kilometerbaserede vejafgift er hastet igennem, mens Danmarksdemokraterne kalder det en åbenlys konkurrenceforvridning.

Vejafgiftsbøder udstedes ikke til flere lande >
fredag 03. oktober 2025

ITD's bestyrelse på tour i oktober og november

Du kan stadig nå at melde dig til ITD's bestyrelse på tour i oktober-november i Hobro, Fredericia eller Ringsted, med fokus på vores fælles fremtid og de vigtigste dagsordener for branchen. Nyeste status på vejafgifter samt et indblik i, hvordan ITD arbejder for at gøre det lettere at være vognmand i hverdagen, er hovedemnerne. Derudover vil vi præsentere de mange fordele ved dit medlemskab og de tiltag, vi har sat i gang. Vi vil lytte til dine tanker og idéer om ITD's nuværende tilstand og fremtidige retning.

ITD's bestyrelse på tour i oktober og november >