onsdag 07. november 2018 17:00

ITD: Ja til klare cabotageregler og styrket kontrol

Transportminister Ole Birk Olesen og beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen var i dag indkaldt til hasteforespørgsel i Folketingssalen vedrørende reglerne om beskæftigelse af borgere fra tredjelande samt cabotageregler, kombiregler og regler for international transport. Ministrene tilkendegav, at regeringen vil arbejde for mere klare regler for cabotage- og kombikørsel samt for at styrke kontrollen på veje og rastepladser. ITD hilser initiativerne velkommen.

Under dagens forespørgselsdebat i Folketingssalen bebudede transportminister Ole Birk Olesen og beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen, at den danske regering i de forestående afsluttende EU-forhandlinger om vejpakken vil lægge afgørende vægt på nye klare regler for cabotage- og kombitransporter, hvor der skal aflønnes efter danske løn- og arbejdsforhold i forbindelse med cabotage- og kombitransporter i Danmark. Forslaget er helt på linje med den position, som ITD hele tiden har haft under vejepakkeforhandlingerne:

 
-  Vi er i ITD helt enige med regeringen i, at der er brug for klare og tydelige regler på områderne for cabotage- og kombikørsel. Vi mener også, at EU’s udstationeringsregler bør gælde fra dag ét ved cabotage og kombikørsel. Det er nemlig kørsel, der er i direkte konkurrence med nationale vognmænd. Derfor har vi også forfægtet dette synspunkt siden vejpakken blev offentliggjort sidste år, siger Jørn-Henrik Carstens, chef for ITD’s politiske afdeling.

ITD støtter Kommissionens oprindelige forslag om fem dages fri cabotage, alternativt 3-4 dage – dog udelukkende under den præmis, at cabotage omfattes af udstationering.

ITD er ligeledes positivt indstillet over for regeringens ønske om at øge antallet af vejsidekontroller og i det hele taget styrke kontrollen på transportområdet. 

 
-  Vi ser meget gerne, at der strammes op på vejsidekontrollerne. Kontrollerne skal være effektive og målrettede, og der skal slås hårdt ned på alvorlige lovovertrædelser, så der både sikres ordentlige arbejdsvilkår for chaufførerne og fair og lige konkurrenceforhold for dem, der overholder loven, siger Jørn-Henrik Carstens, chef for ITD’s politiske afdeling.

For ITD er det afgørende, at der ikke indføres nye regler, der ikke kan håndhæves effektivt. Derfor ønsker ITD også at øge kontrolindsatsen – og gerne mere end det, som Kommissionen oprindeligt foreslog i vejpakkeudspillet. EU-Kommissionen foreslår, at der fastsættes et minimumsniveau for årlig kontrol på to procent fra 2020. ITD ønsker at øge dette, så hvert medlemsland skal tilrettelægge kontrollen på en sådan måde, at minimum fem procent af alle cabotagekørsler kontrolleres årligt.

Endelig opfordrer ITD Kommissionen til at stille et generelt krav om, at nationale myndigheder anerkender elektroniske transportdokumenter i kontrollen, herunder det elektroniske fragtbrev. Med Kommissionens anerkendelse af elektroniske dokumenter i de foreslåede initiativer og indførelsen af den nye digitale tachograf med GPS fra 2019 forventes kontrollen af cabotage at blive bedre.

 

SENESTE ITD NYT
torsdag 14. august 2025

Har du styr på momsen?

Fristen for at indberette og betale moms den 1. september 2025 nærmer sig. Læs med her og bliv klogere på Skattestyrelsens råd til at komme godt i mål med momsregnskabet – før, under og efter indberetning.

Har du styr på momsen? >
tirsdag 12. august 2025

Nyt om vejafgift i Holland

Fra 1. juli 2026 indfører Holland en ny kilometerbaseret vejafgift. Fra denne dato kan man ikke længere benytte eurovignetten, men skal betale en kilometerbaseret vejafgift. Det kan gøres via en køretøjsenhed.

Nyt om vejafgift i Holland >
tirsdag 12. august 2025

Nyt ITD-netværk ruster næste generation af vognmænd

Sparring, erfaringsdeling og målrettede faglige input er nøgleordene for ITD’s nye netværk “Næste Generation”. Netværket er henvendt den næste generation af vognmænd: Dem, der lige har overtaget en virksomhed og dem, der står over for det.

Nyt ITD-netværk ruster næste generation af vognmænd >