onsdag 07. november 2018 17:00

ITD: Ja til klare cabotageregler og styrket kontrol

Transportminister Ole Birk Olesen og beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen var i dag indkaldt til hasteforespørgsel i Folketingssalen vedrørende reglerne om beskæftigelse af borgere fra tredjelande samt cabotageregler, kombiregler og regler for international transport. Ministrene tilkendegav, at regeringen vil arbejde for mere klare regler for cabotage- og kombikørsel samt for at styrke kontrollen på veje og rastepladser. ITD hilser initiativerne velkommen.

Under dagens forespørgselsdebat i Folketingssalen bebudede transportminister Ole Birk Olesen og beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen, at den danske regering i de forestående afsluttende EU-forhandlinger om vejpakken vil lægge afgørende vægt på nye klare regler for cabotage- og kombitransporter, hvor der skal aflønnes efter danske løn- og arbejdsforhold i forbindelse med cabotage- og kombitransporter i Danmark. Forslaget er helt på linje med den position, som ITD hele tiden har haft under vejepakkeforhandlingerne:

 
-  Vi er i ITD helt enige med regeringen i, at der er brug for klare og tydelige regler på områderne for cabotage- og kombikørsel. Vi mener også, at EU’s udstationeringsregler bør gælde fra dag ét ved cabotage og kombikørsel. Det er nemlig kørsel, der er i direkte konkurrence med nationale vognmænd. Derfor har vi også forfægtet dette synspunkt siden vejpakken blev offentliggjort sidste år, siger Jørn-Henrik Carstens, chef for ITD’s politiske afdeling.

ITD støtter Kommissionens oprindelige forslag om fem dages fri cabotage, alternativt 3-4 dage – dog udelukkende under den præmis, at cabotage omfattes af udstationering.

ITD er ligeledes positivt indstillet over for regeringens ønske om at øge antallet af vejsidekontroller og i det hele taget styrke kontrollen på transportområdet. 

 
-  Vi ser meget gerne, at der strammes op på vejsidekontrollerne. Kontrollerne skal være effektive og målrettede, og der skal slås hårdt ned på alvorlige lovovertrædelser, så der både sikres ordentlige arbejdsvilkår for chaufførerne og fair og lige konkurrenceforhold for dem, der overholder loven, siger Jørn-Henrik Carstens, chef for ITD’s politiske afdeling.

For ITD er det afgørende, at der ikke indføres nye regler, der ikke kan håndhæves effektivt. Derfor ønsker ITD også at øge kontrolindsatsen – og gerne mere end det, som Kommissionen oprindeligt foreslog i vejpakkeudspillet. EU-Kommissionen foreslår, at der fastsættes et minimumsniveau for årlig kontrol på to procent fra 2020. ITD ønsker at øge dette, så hvert medlemsland skal tilrettelægge kontrollen på en sådan måde, at minimum fem procent af alle cabotagekørsler kontrolleres årligt.

Endelig opfordrer ITD Kommissionen til at stille et generelt krav om, at nationale myndigheder anerkender elektroniske transportdokumenter i kontrollen, herunder det elektroniske fragtbrev. Med Kommissionens anerkendelse af elektroniske dokumenter i de foreslåede initiativer og indførelsen af den nye digitale tachograf med GPS fra 2019 forventes kontrollen af cabotage at blive bedre.

 

SENESTE ITD NYT
fredag 13. juni 2025

Pulje til grøn omstilling af tung vejtransport 2025

Den 3. september 2025 åbner puljen, der skal hjælpe danske transportvirksomheder med at skifte fra diesel til el og brint. I den forbindelse inviterer Vejdirektoratet til online informationsmøde den 26. juni.

Pulje til grøn omstilling af tung vejtransport 2025 >
fredag 13. juni 2025

Ny synslov vedtaget: Tidssvarende og mere overskuelige regler på vej

Folketinget har netop vedtaget en ny synslov, der samler det eksisterende regelvildnis i én samlet lovtekst. ITD hilser den nye lov velkommen og glæder sig især over, at mange køretøjer ikke længere skal køres tomme tilbage til Danmark alene med henblik på syn.

Ny synslov vedtaget: Tidssvarende og mere overskuelige regler på vej >
onsdag 11. juni 2025

Chaufførmangel: Uddannelsesinstitution får støtte til nyt projekt, der skal få flere unge bag rattet

Med støtte fra FDE Fonden har erhvervsskolen Aarhus Tech netop indkøbt fem lastbilsimulatorer, der skal give de aspirerende chauffører en mere praksisnær forsmag på livet bag rattet og sikre mindre frafald.

Chaufførmangel: Uddannelsesinstitution får støtte til nyt projekt, der skal få flere unge bag rattet >