tirsdag 09. oktober 2018 11:58

ITD: Nuanceret og realistisk miljøzoneudspil fra regeringen

Som led i regeringens klima- og luftudspil vil regeringen lempe de fem største kommuners mulighed for at stramme miljøkravene, så de tunge dieseldrevne køretøjer – lastbiler, busser og varebiler – skal leve op til de nyeste standarder. ITD bakker op om udspillet og kvitterer for, at der er blevet lyttet til organisationens argumenter, så transportvirksomhederne får en realistisk mulighed for at efterleve ambitionerne i udspillet for den grønne omstilling.

Transport- og logistikvirksomhederne bidrager allerede i dag aktivt til den grønne omstilling af branchen ved en fokuseret indsats for at nedbringe lastbilernes negative påvirkning af miljøet. Det gør virksomhederne blandt andet ved løbende at omstille lastbilflåden, så de lever op til de nyeste og skrappeste miljøkrav. Det gælder især ITD’s medlemmer, hvor mere end 65 procent af lastbilflåden allerede i dag består af Euro 6-køretøjer. Ifølge ITD vil den udvikling kun fortsætte, og derfor bakker organisationen også op om regeringens nye miljøzoneudspil.

 

- Det er et godt og nuanceret miljøzoneudspil, der nu er blevet præsenteret. Det giver rigtig god mening at opdatere de nuværende regler på området, så de i højere grad afspejler den teknologiske udvikling og understøtter den grønne omstilling af lastbilflåden, der længe har været godt i gang ikke mindst hos vores medlemmer, siger politisk konsulent i ITD, Lasse Kristoffersen.

 

ITD har tidligt i forløbet givet faglige input til udspillet og glæder sig i den forbindelse over, at der er blevet lyttet til organisationens argumenter.

 

- Som brancheorganisation for den tunge vejgodstransport er vi naturligvis tilfredse med, at der er blevet lyttet til vores budskaber. Det betyder, at der kommer en mere realistisk indfasningsperiode, der gør det muligt for transportvirksomhederne at omstille sig i tide. Samtidig er det dog vigtigt at gøre opmærksom på, at specialkøretøjer, kranbiler og lignende er meget dyre at ombygge og derfor har længere afskrivningshorisonter. Derfor bør der indtænkes en længere indfasningsperiode eller mulighed for dispensation for denne type køretøjer, der kører relativt få kilometer i byzonerne, fortsætter Lasse Kristoffersen.

 

Herudover vil regeringen stramme op på håndhævelse af miljøzonereglerne ved at digitalisere ordningen, så man fremadrettet undgår unødigt bureaukrati. - Det vil lette administrationen for både virksomheder og myndigheder, hvis vi kommer af med miljøzonemærker og særkrav og i stedet benytter Euronorm-registreringen i det digitale motorregister, ligesom kontrol og håndhævelse vil kunne effektiviseres, slutter Lasse Kristoffersen.

 

Læs mere om regeringens miljøzoneudspil her: https://mfvm.dk/nyheder/nyhed/nyhed/regeringen-vil-sikre-ren-luft-i-danmarks-stoerste-byer/?utm_campaign=regeringen-vil-sikre-ren-luft-i-danmarks-strste-byer&utm_medium=email&utm_source=fvm_nyhedsmail

SENESTE ITD NYT
tirsdag 05. november 2024

Færdselsstyrelsen sløjfer nu kontrollen med ”return to home of the vehicle”

Tilbage i oktober 2024 besluttede Den Europæiske Unions Domstol at annullere kravet om, at en transportvirksomheds køretøj skal returneres til virksomhedens driftscentral i etableringslandet hver 8. uge. Nu har Færdselsstyrelsen meldt ud hvilken betydning, det får for deres kontrolpraksis.

Færdselsstyrelsen sløjfer nu kontrollen med ”return to home of the vehicle” >
torsdag 31. oktober 2024

Udvidelse af vejafgift i Polen

Fra 01. november udvides det vejnet, som er underlagt vejafgift i Polen.

Udvidelse af vejafgift i Polen >
torsdag 31. oktober 2024

Opdatereing 04.11.2024: Oversvømmelser i Spanien påvirker vejnettet

Stormen Dana har forårsaget kraftig regn og oversvømmelser i det sydøstlige Spanien, især i Valencia, Castilla-La Mancha og Andalusien. Vejnettet er derfor påvirket.

Opdatereing 04.11.2024: Oversvømmelser i Spanien påvirker vejnettet >