tirsdag 09. oktober 2018 11:58

ITD: Nuanceret og realistisk miljøzoneudspil fra regeringen

Som led i regeringens klima- og luftudspil vil regeringen lempe de fem største kommuners mulighed for at stramme miljøkravene, så de tunge dieseldrevne køretøjer – lastbiler, busser og varebiler – skal leve op til de nyeste standarder. ITD bakker op om udspillet og kvitterer for, at der er blevet lyttet til organisationens argumenter, så transportvirksomhederne får en realistisk mulighed for at efterleve ambitionerne i udspillet for den grønne omstilling.

Transport- og logistikvirksomhederne bidrager allerede i dag aktivt til den grønne omstilling af branchen ved en fokuseret indsats for at nedbringe lastbilernes negative påvirkning af miljøet. Det gør virksomhederne blandt andet ved løbende at omstille lastbilflåden, så de lever op til de nyeste og skrappeste miljøkrav. Det gælder især ITD’s medlemmer, hvor mere end 65 procent af lastbilflåden allerede i dag består af Euro 6-køretøjer. Ifølge ITD vil den udvikling kun fortsætte, og derfor bakker organisationen også op om regeringens nye miljøzoneudspil.

 

- Det er et godt og nuanceret miljøzoneudspil, der nu er blevet præsenteret. Det giver rigtig god mening at opdatere de nuværende regler på området, så de i højere grad afspejler den teknologiske udvikling og understøtter den grønne omstilling af lastbilflåden, der længe har været godt i gang ikke mindst hos vores medlemmer, siger politisk konsulent i ITD, Lasse Kristoffersen.

 

ITD har tidligt i forløbet givet faglige input til udspillet og glæder sig i den forbindelse over, at der er blevet lyttet til organisationens argumenter.

 

- Som brancheorganisation for den tunge vejgodstransport er vi naturligvis tilfredse med, at der er blevet lyttet til vores budskaber. Det betyder, at der kommer en mere realistisk indfasningsperiode, der gør det muligt for transportvirksomhederne at omstille sig i tide. Samtidig er det dog vigtigt at gøre opmærksom på, at specialkøretøjer, kranbiler og lignende er meget dyre at ombygge og derfor har længere afskrivningshorisonter. Derfor bør der indtænkes en længere indfasningsperiode eller mulighed for dispensation for denne type køretøjer, der kører relativt få kilometer i byzonerne, fortsætter Lasse Kristoffersen.

 

Herudover vil regeringen stramme op på håndhævelse af miljøzonereglerne ved at digitalisere ordningen, så man fremadrettet undgår unødigt bureaukrati. - Det vil lette administrationen for både virksomheder og myndigheder, hvis vi kommer af med miljøzonemærker og særkrav og i stedet benytter Euronorm-registreringen i det digitale motorregister, ligesom kontrol og håndhævelse vil kunne effektiviseres, slutter Lasse Kristoffersen.

 

Læs mere om regeringens miljøzoneudspil her: https://mfvm.dk/nyheder/nyhed/nyhed/regeringen-vil-sikre-ren-luft-i-danmarks-stoerste-byer/?utm_campaign=regeringen-vil-sikre-ren-luft-i-danmarks-strste-byer&utm_medium=email&utm_source=fvm_nyhedsmail

SENESTE ITD NYT
mandag 08. september 2025

Snart ruller ITD’s trafiksikkerhedskampagne

Om en uge ruller International Transport Danmarks (ITD) trafiksikkerhedskampagne “Lastbilkaravanen” atter ud på de danske veje. Igen i år er der lagt op til en hel uge med fokus på trafiksikkerhed, læring og leg.

Snart ruller ITD’s trafiksikkerhedskampagne >
torsdag 04. september 2025

Vedligehold på ITD’s hjemmesider i weekenden den 19. - 21. september

På grund af planlagt vedligeholdelse vil ITD’s hjemmesider være offline i weekenden den 19. - 21. september, herunder www.fde.dk, www.itd.dk, www.vialtis.com, myvialtis.com og fdeplus.dk. Vi beklager ulejligheden.

Vedligehold på ITD’s hjemmesider i weekenden den 19. - 21. september >
onsdag 03. september 2025

Grøn pulje: Ansøgningssystemet virker nu efter anden runde med tekniske problemer

Systemet skulle, efter tekniske problemer tidligere på dagen, have åbnet klokken 12, men blev først meldt klar af Vejdirektoratet kl. 12.59.

Grøn pulje: Ansøgningssystemet virker nu efter anden runde med tekniske problemer >