torsdag 20. december 2018 10:44

ITD: Ny aftale om dyretransporter indeholder både godt og skidt

Antallet af dyretransporter er de seneste 10 år steget betragteligt, og i samme periode har Fødevarestyrelsen gennemført et uændret antal kontroller. Derfor har regeringen og Dansk Folkeparti lavet en aftale om flere kontroller med grænseoverskridende dyretransporter.

For ITD er det afgørende, at dyretransporter over grænserne altid foregår på ansvarlige vilkår og under iagttagelse af gældende danske og europæiske forskrifter. ITD mener, at hensynet til dyrevelfærd under transport aldrig må tilsidesættes.

 

- Vi er i ITD tilfredse med, at den såkaldte klippekortordning afskaffes, og at der foretages visse lempelser i det ansvar, som chaufføren har ved læsning af dyr ude hos landmanden, siger chefkonsulent Anders Jessen fra ITD’s erhvervspolitiske afdeling.

 

Meldingen fra ITD kommer, efter at regeringen og Dansk Folkeparti tirsdag den 18. december 2018 indgik aftale om en øgning af antal kontroller med grænseoverskridende dyretransporter.

 

Der er dog også mangler i aftalen, da dyretransportørerne efterlyser eskalerende myndighedsudøvelse i forhold til transporten af slagterigrise i Danmark. Dette er slet ikke omtalt, og det kan betyde mange retssager for dyretransportørerne. Selve forliget rummer desværre også mange nye danske særregler, herunder højdekrav for smågrise og en række ekstra kontrolomkostninger, som vil skade erhvervet. Flere kontroller vil betyde mere bøvl og øget læssetid - samt flere omkostninger.

 

Et centralt led i aftalen er, at kontroltrykket efter en periode vil blive lempet for de virksomheder, der har vist, at de altid overholder reglerne. Til gengæld vil der ske en øget kontrol af de virksomheder, der igen og igen måtte overtræde reglerne.

 

- Mange vognmænd, der transporterer levende dyr, har ikke et problem med målrettede kontroller. Vognmændene og branchen som helhed har en fælles interesse med myndighederne i at sikre, at de virksomheder, der ikke overholder reglerne, bliver sanktioneret. Kontroller skal dog ske på en fair måde, og eventuelle bøder skal stå i rimeligt forhold til forseelsens karakter, siger Anders Jessen.

SENESTE ITD NYT
mandag 12. maj 2025

Vejafgift: Nye regler skal bremse udenlandsk snyd

Udenlandske køretøjer, der er registreret med ubetalte vejafgiftsbøder, skal kunne tilbageholdes ved Storebælt, indtil chaufføren kan fremvise dokumentation for betaling. Sådan lyder nye regler, som transportministeren netop har sendt i høring.

Vejafgift: Nye regler skal bremse udenlandsk snyd >
mandag 12. maj 2025

Fristen for energisyn nærmer sig

Tanker du i gennemsnit mere end 281.000 liter diesel om året, og tanker du din diesel i Danmark? Så er du omfattet af det lovpligtige energi- og klimasyn. Energisynet skal være gennemført senest den 1. august 2025 og klimasynet senest den 1. august 2026.

Fristen for energisyn nærmer sig >
fredag 09. maj 2025

Vejafgift: Derfor skal du ikke betale afviste indsigelser

ITD ser mange vognmænd, som vælger at betale deres afviste indsigelser – ofte under pres fra rykkerbreve og trusler om politiindblanding. Men det bør de ikke gøre, lyder den klare opfordring fra ITD.

Vejafgift: Derfor skal du ikke betale afviste indsigelser >