torsdag 08. marts 2018 15:37

ITD ønsker flere kvinder i lastbilerne

ITD ser gerne, at der kommer flere kvinder bag rattet, og at kvinderne får øjnene op for de gode og alsidige jobmuligheder, der er i transportbranchen, siger Trine Schiørring Plesner, chef for ITD Arbejdsmarked.

Allerede nu er der massiv mangel på chauffører i transportbranchen, og udfordringen med at skaffe nye og kvalificerede folk til faget bliver ikke mindre i fremtiden. Det skønnes, at der i de kommende år vil mangle omkring 2.500 chauffører, og derfor er det vigtigt, at der kommer fokus på at rekruttere nye kræfter til sektoren.

 

Her udgør kvinder en hidtil uudnyttet ressource, og en opgørelse fra Transporterhvervets Uddannelser fra maj 2017 viser da også, at kun én procent af de nyuddannede godschauffører i Danmark er kvinder. Skal dette ændres, kræver det, at vi sætter meget mere målrettet ind og får gjort kvinderne opmærksomme på, at chaufførerhvervet også er attraktivt for dem, siger Trine Schiørring Plesner, chef for ITD Arbejdsmarked.

 

- Der er ingen tvivl om, at vi har en udfordring i forhold til at tiltrække kvinder i transportsektoren, og det synes vi naturligvis er drønærgerligt. Vi så meget gerne, at flere kvinder fik øjnene op for de attraktive jobmuligheder, der er i branchen. Kvinder er præcis lige så velegnede til at køre lastbil som mænd, og der er mange spændende udfordringer i faget. Det skal vi blive bedre til at få kommunikeret ud, siger Trine Schiørring Plesner.

 

At være chauffør i dag handler ikke bare om at transportere varer og gods fra A til B. Nutidens chauffører løser langt mere alsidige og komplicerede opgaver og skal også have kendskab til regler og digitale løsninger, som erhvervet arbejder med. Det stiller store krav til chaufførernes kompetencer, men gør også erhvervet mere attraktivt og udfordrende. Det er der måske mange kvinder, der ikke er opmærksomme på.

 

- Vi skal i arbejdet med vores rekrutteringsproces være meget mere nuancerede, hvis vi skal få flere kvinder i faget. Et job som lastbilchauffør er i dag både afvekslende, udadvendt og udfordrende, og det skal vi have adresseret. Vi ser for eksempel, at der er kommet mange flere kvinder i busbranchen – heriblandt mange med anden etnisk baggrund end dansk – og det er jo et glimrende eksempel på, at transporterhvervet også er for kvinder, fortsætter Trine Schiørring Plesner.

 

At der er efterspørgsel efter kvinder i transporterhvervet bekræftes af uddannelseskonsulent Camilla Kåre Nielsen på Aarhus Tech.

 

Vi har i øjeblikket en 4-5 henvendelser liggende fra vognmænd i Aarhusområdet, som meget gerne vil have kvinder til deres lærepladser. Desværre har vi slet ikke nogen kvinder på grundforløbet overhovedet, så der er ikke nogen, vi kan sende videre, siger Camilla Kåre Nielsen.

 

Aarhus Tech afholder i juni DM i Transport netop med henblik på at få flere – også kvinder – til at interessere sig for mulighederne i transporterhvervet.

 

Fakta

Chaufføruddannelsen varer 3½ år i alt og består af skoleuddannelse fordelt på grundforløb og hovedforløb samt praktisk uddannelse i en virksomhed.

 

Grundforløb 1 og 2 varer et år, og godschaufføruddannelsen med et speciale varer 2½ år.

 

Det er muligt at tage praktik i både ind- og udland.

SENESTE ITD NYT
fredag 24. oktober 2025

ITD-direktør i stort interview om branchens fremtid

Stigende administrative byrder rammer især de mindre vognmænd, og det kan få konsekvenser for branchens fremtid. Det siger International Transport Danmarks direktør, Stefan K. Schou, i et interview med Lastbil Magasinet.

ITD-direktør i stort interview om branchens fremtid >
torsdag 23. oktober 2025

EU bremser ESG-forenkling: Usikkerheden fortsætter for vognmænd

Et lille flertal i Europa-Parlamentet har nedstemt omnibus 1, som skulle have lettet de kommende ESG- og due diligence-krav for små og mellemstore virksomheder. Det efterlader danske vognmænd med uafklarede og komplekse rapporteringskrav.

EU bremser ESG-forenkling: Usikkerheden fortsætter for vognmænd >
torsdag 23. oktober 2025

Telepass SAT-enheder kan ikke længere bruges i Schweiz fra december 2025

Schweiz udfaser 2G-netværket, og det betyder, at du skal udskifte din Telepass SAT-enhed, hvis du kører i Schweiz.

Telepass SAT-enheder kan ikke længere bruges i Schweiz fra december 2025 >