fredag 02. februar 2018 14:13

ITD’s klage over ulovlig statsstøtte til PostNord afgøres snart

EU-Kommissionen har siden november 2017 behandlet ITD's klage over ulovlig statsstøtte til PostNord Danmark. ITD har de seneste uger udbygget sine klagepunkter yderligere i dialog med Kommissionen. Fredag den 2. februar 2018 er de sidste bemærkninger sendt til EU-Kommissionen, og afgørelsen om ITD’s klage og statsstøtten forventes inden for få uger.

ITD indsendte sin klage over ulovlig statsstøtte til PostNord Danmark den 27. november 2017, og om få uger forventes det, at klagen er afgjort. EU-Kommissionen arbejder på højtryk med at behandle sagen. Den 19. januar 2018 mødtes ITD sammen med sit advokatfirma Gibson, Dunn & Crutcher LLP og ITD-medlem Danske Fragtmænds CEO Jørn Skov med EU-Kommissionen i Bruxelles. Mødet handlede om at uddybe klagens hovedpunkter og de forhold, som ITD finder ulovlige og konkurrenceforvridende. 

 

Tre emner blev særligt diskuteret. For det første at kapitalindskud fra Danmark, Sverige og PostNord Sverige på henholdsvis en milliard danske kroner (februar 2017) samt tre milliarder svenske kroner (oktober 2017) ikke er forretningsmæssige og dermed udgør ren statsstøtte (1). For det andet tidligere statsstøtte til PostNord Danmark i form af en statsgaranti for rådighedsløn til tjenestemændene, momsfritagelse og krydssubsidiering (2). Endelig at statsstøtte til PostNord Danmark til dækning af tab i fortiden ikke kan godkendes (3). 

 

EU-Kommissionen gjorde det klart, at Danmark har meddelt Kommissionen, at man alene planlægger at yde 1,5 milliarder danske kroner i statsstøtte til at afskedige tidligere tjenestemænd. Imidlertid udgør de føromtalte kapitalindskud også statsstøtte og burde også være blevet notificeret til kommissionen. Det har ITD både i sin klage og under mødet med Kommissionen understøttet i detaljer. 

 

Siden mødet i januar har ITD underbygget sin klage yderligere, og fredag den 2. februar 2018 er de sidste bemærkninger således sendt til EU-Kommissionen.

 

- Vi har nu gjort alt, hvad vi kan, for at fremlægge vores medlemmers modstand mod, at der ydes ulovlig statsstøtte til PostNord Danmark. Nu afventer vi afgørelsen fra Kommissionen, hvad angår støtte til tjenestemændene, men kampen om staternes og PostNord Sveriges kapitalindskud er først lige begyndt, siger administrerende direktør i ITD, Carina Christensen. 

 

Når afgørelserne kommer fra EU-Kommissionen, afgør ITD, om man ser behov for at rejse en eller flere statsstøttesager ved Domstolen. ITD vil følge sagen om ulovlig statsstøtte til PostNord helt til dørs.

   

Baggrund:  

Den 20. oktober 2017 blev ejerne af PostNord (den svenske stat (60 procent) og den danske stat (40 procent)) enige om en finansieringsplan af PostNord Danmark. Planens hovedelement er indførelsen af en restrukturering, som indebærer, at breve og pakker, der hidtil har været håndteret separat, fremover skal håndteres samlet. 

 

Denne restrukturering ventes at koste 5 mia. SEK fordelt over:

 

(1) et driftsunderskud i Post Danmark i perioden 2017-2019 på 3 milliarder SEK, hvoraf 667 millioner SEK betales af staterne og resten af PostNord;

 

(2) omkostninger på 1,533 milliarder SEK til afskedigelse af 1.500 tjenestemænd (med ret til tre års rådighedsløn, som den danske stat vil dække; og

 

(3) omsætning fra sale and lease back af ejendomme og udnyttelse af eksisterende kreditfaciliteter.

 

Foto: Colourbox

SENESTE ITD NYT
fredag 24. oktober 2025

ITD-direktør i stort interview om branchens fremtid

Stigende administrative byrder rammer især de mindre vognmænd, og det kan få konsekvenser for branchens fremtid. Det siger International Transport Danmarks direktør, Stefan K. Schou, i et interview med Lastbil Magasinet.

ITD-direktør i stort interview om branchens fremtid >
torsdag 23. oktober 2025

EU bremser ESG-forenkling: Usikkerheden fortsætter for vognmænd

Et lille flertal i Europa-Parlamentet har nedstemt omnibus 1, som skulle have lettet de kommende ESG- og due diligence-krav for små og mellemstore virksomheder. Det efterlader danske vognmænd med uafklarede og komplekse rapporteringskrav.

EU bremser ESG-forenkling: Usikkerheden fortsætter for vognmænd >
torsdag 23. oktober 2025

Telepass SAT-enheder kan ikke længere bruges i Schweiz fra december 2025

Schweiz udfaser 2G-netværket, og det betyder, at du skal udskifte din Telepass SAT-enhed, hvis du kører i Schweiz.

Telepass SAT-enheder kan ikke længere bruges i Schweiz fra december 2025 >