torsdag 15. november 2018 15:14

ITD: Stadig uklart, hvad Brexit-aftale vil indebære for vejgodstransporten

Den britiske regering har sent onsdag aften godkendt Theresa Mays udkast til en Brexit-aftale. Dog er der stadig intern uenighed, og indtil videre er flere ministre trådt tilbage. Ved siden af Brexit-aftalen har Storbritannien og EU også offentliggjort en overordnet politisk aftale om deres fremtidige forhold, som ikke er juridisk bindende. Aftalerne er resultatet af halvandet års intens forhandling, der dækker næsten alle aspekter af forholdet mellem UK og EU. EU-Kommissionen har signaleret, at en vigtig milepæl er nået, og Rådet planlægger at mødes den 25. november 2018 til et ekstraordinært Brexit-møde. Men hvilken betydning får dette for vejgodstransportsektoren?

Onsdag den 14. november 2018 kunne premierminister Theresa May annoncere, at den britiske regering støtter det udkast til en Brexit-aftale, som Storbritannien og EU har forhandlet. Men, der er endnu lang vej, inden aftalen kan træde i kraft, og det er stadig meget usikkert, hvad aftalen vil indebære for vejgodstransportsektoren.

 

Det fremgår af den politiske aftale, at EU og Storbritannien vil have et sektorsamarbejde inden for transport. Herunder skal der være en tilnærmelig markedsadgang for godstransport støttet af relevante eksisterende internationale forpligtelser, der skal sikre åben og fair konkurrence. Det betyder, at Storbritannien fremover skal respektere visse standarder for konkurrenceret og transportregler. Hvordan man sikrer dette, er stadig uklart, idet den overordnede politiske aftale skal omsættes til konkrete og detaljerede lovforslag.

 

- Det er på nuværende tidspunkt meget vanskeligt at svare på, hvor Storbritannien og EU vil trække skillelinjen for, hvilke EU-love der skal efterleves i transportsektoren. Spørgsmålet er stadig, om man overhovedet formår at blive enige om udtrædelsesaftalen. Indtil den er helt på plads, er det vanskeligt at sige noget om de konkrete konsekvenser for vejgodstransportsektoren, siger ITD’s erhvervspolitiske konsulent i Bruxelles, Emma Hadrovic.

 

Der mangler stadig en række led, før Storbritannien kan træde ud af EU. Først skal den britiske regering fremlægge forhandlingsresultatet for det britiske underhus, som skal drøfte både Brexit-aftalen og den politiske erklæring. Den britiske regering skal også fremsætte et detaljeret lovforslag om, hvordan man vil gennemføre udtrædelsen – noget som skal til afstemning i både underhuset og overhuset. Dette er ikke nogen nem opgave, da politikerne kan fremsætte ændringsforslag under processen, som kan sætte aftalen under gevaldigt tidspres. Hertil kommer også, at aftalen skal godkendes af EU’s ministerråd og ratificeres af såvel det britiske parlament og EU-Parlamentet. Rådet har på nuværende tidspunkt signaleret, at det vil nikke ja til aftalen.

 

-  Såfremt aftalen ikke godkendes i løbet af forhandlingsprocessen, risikerer man exit uden en aftale. Det vil give anledning til mange problemer og uklarheder for vejgodstransportsektoren og vil i værste fald betyde en yderst begrænset adgang til Storbritanniens marked, hvor man vil skulle gøre brug af CEMT licenssystemet ved international transport mellem EU’s 27 medlemslande og Storbritannien, fastslår Emma Hadrovic.

 

Storbritanniens udtrædelse finder sted den 29. marts 2019.


Læs udkastet til Brexitaftalen her: https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/756374/14_November_Draft_Agreement_on_the_Withdrawal_of_the_United_Kingdom_of_Great_Britain_and_Northern_Ireland_from_the_European_Union.pdf

 

Læs den politiske aftale her: https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/756378/14_November_Outline_Political_Declaration_on_the_Future_Relationship.pdf

 

 Foto: Colourbox

 

SENESTE ITD NYT
torsdag 11. juli 2024

Nyt administrativt krav for transportvirksomheder

Fra den 1. juli har Skatteministeriet ændret reglerne for, hvem der skal registreres som bruger på køretøjet. Det kan skabe uhensigtsmæssigt administrativt arbejde for transportvirksomhederne.

Nyt administrativt krav for transportvirksomheder >
onsdag 03. juli 2024

Få nu fjernet 11 kilo-reglen for varebilstransport

International Transport Danmark ønsker fair og lige vilkår på transportområdet. Brancheorganisationen opfordrer derfor Christiansborg-politikerne til enten at få ændret eller helt fjernet reglen, der placerer transport med varebiler i en gråzone, hvor chaufførerne konkurrerer med fragt- og vognmænd på ulige vilkår.

Få nu fjernet 11 kilo-reglen for varebilstransport >
tirsdag 02. juli 2024

Ændringer til vejskat er sendt i høring

Fra den 1. januar 2025 træder der en ny kilometerbaseret vejafgift i kraft. Denne var egentlig vedtaget ved lov, men som ITD tidligere har meldt ud, vil der komme et nyt lovforslag med ændringer og præciseringer til det vedtagne. Ændringerne kommer som følge af en politisk aftale om at forhøje dieselafgiften med 50 øre pr. liter, samtidig med at kilometersatsen for vejafgift midlertidigt reduceres.

Ændringer til vejskat er sendt i høring >