fredag 31. august 2018 08:40

ITD: Transportordførere vil nu gøre noget ved manglen på rastepladser

Det glæder ITD, at transportordførerne fra både Venstre og Dansk Folkeparti nu melder ud, at de vil gøre noget ved den manglende kapacitet på de statslige rastepladser. Den nuværende tilstand er uholdbar, og chaufførerne står i en situation, hvor de ikke har mulighed for at overholde køre- og hviletidsbestemmelserne på grund af manglende kapacitet.

ITD har længe påpeget, at kapaciteten på rastepladserne er ude af trit med de stærkt stigende transportmængder. Behovet for flere rastepladser følger helt naturligt, når der kommer flere biler på vejene og vejene udvides. Vejgodstransporten, der hver dag året rundt leverer varer til forretningerne, erhvervene og forbrugerne, materialer og maskiner til industrien og byggeriet, og ikke mindst sikrer, at Danmarks eksport og import hænger sammen – har særligt brug for adgang til parkeringspladser. Især i en tid hvor kravene til effektiv transport er større end nogensinde.

-  Det er positivt, at vi har nogle politikere, der lytter til branchen og tager det alvorligt, når vi påpeger, at der er et problem. En bøtte maling til flere båse på de eksisterende arealer løser nok desværre ikke alle udfordringerne, men hver en plads, der kan skabes, er velkommen, siger Jørn-Henrik Carstens, chef for ITD’s politiske afdeling.

Udnyt pladserne optimalt
Hidtil har chaufførerne sagtens selv kunnet finde ud af at udnytte de afsatte lastbilparkeringsarealer fuldt ud, blandt andet ved at fylde op uden hensyn til anden markering end kantstriberne ud til kørebanerne, der løber gennem rastepladsen. En anden løsning kunne derfor være at lempe reglerne omkring parkeringsbåsene inden for de afsatte arealer, så pladsen udnyttes bedst muligt.

- I ITD vil vi følge sagen, og vi ser frem til den vurdering fra Vejdirektoratet om muligheden for flere optegnede båse på rastepladserne, som Kim Christiansen (DF) nu vil bede om. Samtidig glæder vi os over, at Kristian Phil Lorentzen (V) er klar til at sætte penge af til forbedringer på motorvejsrastepladserne. Dermed er der håb om, at der reelt sker noget på området, og det har der været behov for længe, slutter Jørn-Henrik Carstens.

Foto: ITD

SENESTE ITD NYT
tirsdag 02. december 2025

Tyskland forlænger fritagelsen for vejafgift til 2031 for emissionsfrie lastbiler

Den eksisterende fritagelse, som ellers ville være ophørt den 31. december 2025, fortsætter nu helt frem til den 30. juni 2031 og giver dermed emissionsfrie lastbiler flere års fortsat afgiftsfri kørsel i Tyskland.

Tyskland forlænger fritagelsen for vejafgift til 2031 for emissionsfrie lastbiler >
tirsdag 02. december 2025

EU-Kommissionen går ind i sagen om danske vejafgiftsbøder

EU-Kommissionen beder nu den danske stat redegøre for den kilometerbaserede vejafgifts faste bødepraksis, efter brancheorganisationen International Transport Danmark har klaget over manglende proportionalitet.

EU-Kommissionen går ind i sagen om danske vejafgiftsbøder >
mandag 01. december 2025

Tyskland – Vigtig information vedrørende Wiehltal-broen

Broens kritiske tilstand får den ansvarlige motorvejsoperatør til at advare om risiko for lukning, hvis reglerne ikke følges.

Tyskland – Vigtig information vedrørende Wiehltal-broen >