onsdag 05. december 2018 08:37

ITD: Vejpakkekompromis baner vej for nye fælles EU-regler

Efter intensive forhandlinger blev EU’s transportministre sent mandag enige om en fælles position på Vejpakken. Aftalen mellem ministrene er et meget vigtigt skridt på vejen mod de kommende trilogforhandlinger mellem Rådet, Kommissionen og Parlamentet. Efter halvandet års heftige forhandlinger kunne Vejpakken være faldet på gulvet under mødet i Rådet i går. ITD glæder sig over, at Vejpakken med resultatet stadig er i spil, og man dermed er et stort skridt nærmere nye fælles regler for den europæiske vejgodstransportsektor.

Efter et maratonmøde mellem EU’s transportministre lykkedes det i går at lande en fælles position på den meget omdiskuterede første del af EU-Vejpakken, der omhandler de sociale vilkår for chaufførerne. ITD havde op til rådsmødet frygtet, at aftalen ville falde på gulvet, og at arbejdet gennem mange måneder dermed var tabt. Det skete heldigvis ikke.

- Det er glædeligt, at ministrene i den grad lagde sig i selen for at lande en fælles position. Alle vidste, at der var rigtigt meget på spil for de europæiske transportvirksomheder, og ministrene formåede at indgå de nødvendige kompromiser, for at vejpakkeforhandlingerne nu kan nærme sig en afslutning. Selvom der både er roser og torne i buketten fra mødet, så vil nye fælles regler, der fortolkes ens af landene, og som kan og vil blive håndhævet og kontrolleret effektivt, være til fordel for de mange transportvirksomheder, der i årevis har ventet på nye og mere fair spilleregler, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.

ITD er nu ved at læse aftaledokumenterne igennem for nøje at vurdere, hvordan de indgåede kompromiser vil påvirke vores medlemmer.

Alle typer kørsel, herunder cabotagekørsel, er som udgangspunkt omfattet af udstationering på nær de transporter, der udføres af selvkørende vognmænd. Transitkørsel og bilateral transport (transport mellem to lande, hvor lastbilen er indregistreret i det ene af landene) er dog undtaget fra udstationering. I forbindelse med en bilateral transport til eller fra hjemlandet må man foretage én aflæsning/pålæsning hver vej eller to på vejen hjem, forudsat der ikke er læsset/losset på vejen ud, uden at blive omfattet af udstationeringsreglerne.

I forhold til cabotagekørsel fastholdes de nuværende tre ture på syv dage efter en international transport, og der bliver tilføjet en karensperiode på fem dage, før cabotagekørsel må udføres i samme værtsland. Derudover er der indført mindstekrav til medlemmernes kontrol af cabotagekørsel, og det er aftalt, at cabotagereglerne også skal anvendes på vejdelen af en kombineret transport.

Transportministrene vedtog også at opretholde forbuddet mod hvil i førerhuset. Til gengæld bliver der nu mulighed for at holde to reducerede ugehvil efter hinanden. Derudover skal arbejdet tilrettelægges på en sådan måde, at chaufføren kan komme hjem hver fjerde uge. Hvis chaufføren holder to reducerede ugehvil i træk, er reglen, at han skal hjem med udgangen af tredje uge.

Herudover bliver en kommende ny, intelligent tachograf obligatorisk ved alle internationale transporter fra 2024. Det sker for at sikre bedre kontrolmuligheder i forbindelse med cabotagekørsel og udstationering. Næste skridt herfra er, at Vejpakken nu skal behandles i Europa-Parlamentet. Der afholdes ekstraordinært møde i Parlamentets transportudvalg den 13. december 2018. Hvis udvalget her opnår enighed, skal Parlamentets position efterfølgende bekræftes af Parlamentets plenarforsamling. Opnås der enighed i Parlamentet, udveksler de to institutioner i skriftlig procedure deres respektive positioner, hvorefter man i Rådet bekræfter enigheden i begyndelsen af 2019.  Er der fortsat uenighed mellem de to institutioners positioner, skal sagen i forligsproceduren. Kan man internt i Europa-Parlamentet ikke blive enige, falder Vejpakken med stor sandsynlighed på gulvet, og de gældende regler vil så blive ført videre.

Læs pressemeddelelsen fra EU-Rådet her: https://www.consilium.europa.eu/en/press/press-releases/2018/12/04/clearer-fairer-and-more-enforceable-rules-for-truck-drivers-council-agrees-its-position/pdf

SENESTE ITD NYT
fredag 29. november 2024

Tyskland: Oplysning om lukning af A7

Die Autobahn GmbH varsler fuld lukning af A7 i begge retninger fra den 6. december til den 8. december 2024.

Tyskland: Oplysning om lukning af A7 >
torsdag 28. november 2024

Ændringerne i vejafgiften er vedtaget

Så kom der endelig en afklaring: Folketinget har i dag vedtaget de tidligere varslede ændringer i vejafgiftsloven, som bl.a. indebærer en forhøjelse af dieselafgiften på 52 øre per liter og en midlertidig nedsættelse af den kilometerbaserede vejafgift, der træder i kraft ved årsskiftet.

Ændringerne i vejafgiften er vedtaget >
onsdag 27. november 2024

Færdselsstyrelsen har taget nye systemer i brug til kontrol af køre- og hviletid

Virksomheder, der er indkaldt til kontrol af køre- og hviletidsreglerne, skal fremover anvende en ny virksomhedsportal til indsendelse af data.

Færdselsstyrelsen har taget nye systemer i brug til kontrol af køre- og hviletid >