onsdag 05. december 2018 08:37

ITD: Vejpakkekompromis baner vej for nye fælles EU-regler

Efter intensive forhandlinger blev EU’s transportministre sent mandag enige om en fælles position på Vejpakken. Aftalen mellem ministrene er et meget vigtigt skridt på vejen mod de kommende trilogforhandlinger mellem Rådet, Kommissionen og Parlamentet. Efter halvandet års heftige forhandlinger kunne Vejpakken være faldet på gulvet under mødet i Rådet i går. ITD glæder sig over, at Vejpakken med resultatet stadig er i spil, og man dermed er et stort skridt nærmere nye fælles regler for den europæiske vejgodstransportsektor.

Efter et maratonmøde mellem EU’s transportministre lykkedes det i går at lande en fælles position på den meget omdiskuterede første del af EU-Vejpakken, der omhandler de sociale vilkår for chaufførerne. ITD havde op til rådsmødet frygtet, at aftalen ville falde på gulvet, og at arbejdet gennem mange måneder dermed var tabt. Det skete heldigvis ikke.

- Det er glædeligt, at ministrene i den grad lagde sig i selen for at lande en fælles position. Alle vidste, at der var rigtigt meget på spil for de europæiske transportvirksomheder, og ministrene formåede at indgå de nødvendige kompromiser, for at vejpakkeforhandlingerne nu kan nærme sig en afslutning. Selvom der både er roser og torne i buketten fra mødet, så vil nye fælles regler, der fortolkes ens af landene, og som kan og vil blive håndhævet og kontrolleret effektivt, være til fordel for de mange transportvirksomheder, der i årevis har ventet på nye og mere fair spilleregler, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.

ITD er nu ved at læse aftaledokumenterne igennem for nøje at vurdere, hvordan de indgåede kompromiser vil påvirke vores medlemmer.

Alle typer kørsel, herunder cabotagekørsel, er som udgangspunkt omfattet af udstationering på nær de transporter, der udføres af selvkørende vognmænd. Transitkørsel og bilateral transport (transport mellem to lande, hvor lastbilen er indregistreret i det ene af landene) er dog undtaget fra udstationering. I forbindelse med en bilateral transport til eller fra hjemlandet må man foretage én aflæsning/pålæsning hver vej eller to på vejen hjem, forudsat der ikke er læsset/losset på vejen ud, uden at blive omfattet af udstationeringsreglerne.

I forhold til cabotagekørsel fastholdes de nuværende tre ture på syv dage efter en international transport, og der bliver tilføjet en karensperiode på fem dage, før cabotagekørsel må udføres i samme værtsland. Derudover er der indført mindstekrav til medlemmernes kontrol af cabotagekørsel, og det er aftalt, at cabotagereglerne også skal anvendes på vejdelen af en kombineret transport.

Transportministrene vedtog også at opretholde forbuddet mod hvil i førerhuset. Til gengæld bliver der nu mulighed for at holde to reducerede ugehvil efter hinanden. Derudover skal arbejdet tilrettelægges på en sådan måde, at chaufføren kan komme hjem hver fjerde uge. Hvis chaufføren holder to reducerede ugehvil i træk, er reglen, at han skal hjem med udgangen af tredje uge.

Herudover bliver en kommende ny, intelligent tachograf obligatorisk ved alle internationale transporter fra 2024. Det sker for at sikre bedre kontrolmuligheder i forbindelse med cabotagekørsel og udstationering. Næste skridt herfra er, at Vejpakken nu skal behandles i Europa-Parlamentet. Der afholdes ekstraordinært møde i Parlamentets transportudvalg den 13. december 2018. Hvis udvalget her opnår enighed, skal Parlamentets position efterfølgende bekræftes af Parlamentets plenarforsamling. Opnås der enighed i Parlamentet, udveksler de to institutioner i skriftlig procedure deres respektive positioner, hvorefter man i Rådet bekræfter enigheden i begyndelsen af 2019.  Er der fortsat uenighed mellem de to institutioners positioner, skal sagen i forligsproceduren. Kan man internt i Europa-Parlamentet ikke blive enige, falder Vejpakken med stor sandsynlighed på gulvet, og de gældende regler vil så blive ført videre.

Læs pressemeddelelsen fra EU-Rådet her: https://www.consilium.europa.eu/en/press/press-releases/2018/12/04/clearer-fairer-and-more-enforceable-rules-for-truck-drivers-council-agrees-its-position/pdf

SENESTE ITD NYT
fredag 14. marts 2025

Nyt målrettet forløb om sikkerhed i vejgodstransport – skal I være med?

Arbejdstilsynet sætter i år ekstra fokus på godschaufførernes sikkerhed og tilbyder derfor et nyt forløb over to møder med formålet om en målrettet forebyggelse af ulykker. Dette giver rig mulighed for at få ny viden og konkrete ideer til at styrke sikkerheden i hverdagen.

Nyt målrettet forløb om sikkerhed i vejgodstransport – skal I være med? >
torsdag 13. marts 2025

Mund- og klovesyge i Ungarn — restriktioner for transport af dyr, kød og mælk

Der er rapporteret om et udbrud af mund- og klovesyge i Ungarn, som primært udgør en risiko for svin, får, geder, kvæg og bisonokser.

Mund- og klovesyge i Ungarn — restriktioner for transport af dyr, kød og mælk >
onsdag 12. marts 2025

Vejafgift: Fejlramt kontrolpunkt rejser tvivl om kontrolsystemet

ITD registrerer i øjeblikket et stort antal uretmæssige vejafgiftsbøder, hvor et kontrolpunkt i Nordjylland udsteder bøder til køretøjer, der på det påståede overtrædelsestidspunkt har befundet sig et helt andet sted. En alvorlig fejltype, der får formanden for ITD til at sætte spørgsmålstegn ved, om vognmænd kan stole på kontrolsystemet.

Vejafgift: Fejlramt kontrolpunkt rejser tvivl om kontrolsystemet >