mandag 12. marts 2018 11:06

Modulvogntog sætter rekord

En ny opgørelse fra ITD viser, at antallet af modulvogntogsenheder i Danmark fortsat stiger, og det gavner effektiviteten i transport- og logistikbranchen. Den positive udvikling vækker glæde i brancheorganisationen for den danske vejgodstransport, der ser modulvogntogene som en vigtig brik i bestræbelserne for at effektivisere transporterne. Effektive transporter reducerer klima- og miljøpåvirkningen, mindsker trængslen på vejene og understøtter danske virksomheders konkurrenceevne.

Antallet af modulvogntog har oplevet en jævn tilvækst af nye enheder siden indførelsen i 2008. I år er ingen undtagelse, hvor antallet af modulvogntog igen sætter rekord med 835 enheder. Det er en stigning på næsten 7,5 procent i forhold til året før.

 

- Set fra min stol er det ikke overraskende, at udviklingen fortsat peger i retning af stadig flere modulvogntog på det danske vejnet. Modulvogntog er et vigtigt redskab for transport- og logistikvirksomhederne til at optimere transportmønstrene på den mest hensigtsmæssige måde. Det styrker på sigt både økonomien og konkurrenceevnen i den enkelte virksomhed, siger chefkonsulent i ITD, Jørn-Henrik Carstens.

 

Ifølge ITD er det imidlertid ikke kun transportsektoren, der høster frugterne ved udbredelsen af modulvogntog.

 

- Modulvogntog bør ses som et af mange gode tiltag, der er med til at effektivisere den danske transportsektor til gavn for klima, miljø og infrastruktur på grund af færre lastbiler på vejene og mindre brændstofforbrug. De er dermed med til at mindske branchens CO2-aftryk og øge fremkommeligheden for de resterende trafikanter. Derfor ser jeg også modulvogntog som en del af løsningen ikke mindst i lyset af de stadigt stigende godsmængder, siger Jørn-Henrik Carstens og fortsætter:

 

- Hvis fordelene ved at anvende modulvogntog for alvor skal komme til sin ret, så kræver det, at der lukkes op for muligheden for at køre med modulvogntog ved de grænseoverskridende transporter. I Danmark, resten af Skandinavien og Benelux har vi rigtig gode erfaringer, som andre europæiske lande med fordel kan lære af.

 

ITD er i dialog med de tyske myndigheder om at få etableret et grænseoverskridende forsøg med modulvogntog. Drøftelserne har ligget stille på grund af det tyske regeringsvalg, men de genoptages i løbet af foråret.

SENESTE ITD NYT
mandag 12. maj 2025

Vejafgift: Nye regler skal bremse udenlandsk snyd

Udenlandske køretøjer, der er registreret med ubetalte vejafgiftsbøder, skal kunne tilbageholdes ved Storebælt, indtil chaufføren kan fremvise dokumentation for betaling. Sådan lyder nye regler, som transportministeren netop har sendt i høring.

Vejafgift: Nye regler skal bremse udenlandsk snyd >
mandag 12. maj 2025

Fristen for energisyn nærmer sig

Tanker du i gennemsnit mere end 281.000 liter diesel om året, og tanker du din diesel i Danmark? Så er du omfattet af det lovpligtige energi- og klimasyn. Energisynet skal være gennemført senest den 1. august 2025 og klimasynet senest den 1. august 2026.

Fristen for energisyn nærmer sig >
fredag 09. maj 2025

Vejafgift: Derfor skal du ikke betale afviste indsigelser

ITD ser mange vognmænd, som vælger at betale deres afviste indsigelser – ofte under pres fra rykkerbreve og trusler om politiindblanding. Men det bør de ikke gøre, lyder den klare opfordring fra ITD.

Vejafgift: Derfor skal du ikke betale afviste indsigelser >