torsdag 01. marts 2018 13:26

Nyt om køre- og hviletid

ITD’s informationsbrev med nyheder, instruktioner og henvisninger på køre- og hviletidsområdet indeholder mange gode informationer og tips til medlemmer og kunder om området.

Det er altid en god ide at være opdateret på køre- og hviletidsbestemmelserne, og derfor har ITD samlet de nyeste informationer om området samt en række tips, som du kan læse mere om i dette informationsbrev.

 

 

Ugehvil i lastbilen

EU-Domstolen slog i december 2017 fast, at daglige hviletider og reducerede ugentlige hviletider kan tilbringes i førerhuset, hvis køretøjet er udstyret med passende sovefaciliteter til hver fører, og køretøjet holder stille. Samtidig stadfæstede domstolen det belgiske forbud mod at holde det regulære ugentlige hvil i førerhuset.

 

EU-Domstolen fulgte dermed generaladvokatens forslag til afgørelse i sagen om tolkning af de europæiske regler for chaufførers ugentlige hvil, hvor man støtter den belgiske stats fortolkning af reglerne.

 

Det betyder i praksis, at daglige hvil og reducerede ugehvil på op til 45 timer kan afholdes i bilen, mens hvil på 45 timer eller mere ikke må afholdes i bilen.

 

Som vi løbende har informeret om, er der en række lande, der håndhæver, at de regulære ugehvil ikke må afholdes i lastbilen. Det drejer sig p.t. om Belgien, Frankrig, Holland, Storbritannien og Tyskland. Storbritannien dog med den tilføjelse, at ugehvilet kan afholdes i bilen, forudsat at bilen holder på en egnet rasteplads med passende faciliteter.

 

Ifølge ITD’s spanske søsterorganisation ASTIC har Spanien besluttet at håndhæve forbuddet per 1. juli 2018. Vi informerer naturligvis, når der er nyt i sagen.

 

Vi hører gerne om medlemmernes praktiske erfaringer vedrørende håndhævelse af forbuddet.

 

 

Virksomhedskontrol – manglende data

Når Færdselsstyrelsen gennemfører virksomhedskontroller, er manglende data et stort problem. Det er både et problem, når kontrollen foregår på kontoret i Ribe, og et endnu større problem, hvis Færdselsstyrelsen er på besøg i virksomheden. Ved manglende data kan en kontrol ikke gennemføres.

 

For at have adgang til alle data er følgende vigtigt:

 

  • kontroller, at alle biler er logget ind med det rigtige virksomhedskort, så I har adgang til alle data
  • kontroller, at de sidste data er udlæst fra køretøjer inden de afleveres ved salg
  • kontroller, at de sidste data er udlæst fra chaufførers gamle førerkort, når de får et nyt førerkort. Dette skal gøres manuelt, hvis chauffører anvender køretøjer med trådløst overførsel af data. Vi anbefaler, at chaufføren gemmer sit gamle førerkort i et år efter udløbsdatoen
  • kontroller, at de sidste data er udlæst fra chauffører, der fratræder i virksomheden.

 

Vi vil anbefale, at virksomheden laver en checkliste, som indeholder procedurer for, hvad I gør, når en chauffør får et nyt førerkort eller fratræder. Vi vil også minde om, at chaufføren skal medtage det gamle førerkort 28 dage efter udløb som dokumentation for kørsel. Kortet må ikke destrueres den første måned. Manglende data ved en landevejskontrol medfører typisk bøde.

 

 

Nyt fra TachoWeb og de månedlige rapporter

Som det blev omtalt i det sidste nyhedsbrev, er det en typisk fejl, at køretøjet kan være logget ind med det forkerte virksomhedskort. For at gøre det lettere at konstatere dette, har vi i de tilsendte månedlige rapporter medtaget en side, hvor det fremgår, hvilket virksomhedskort det enkelte køretøj er logget ind med.

 

 

Det rigtige virksomhedskort i tachografen

Kørsel uden registreret virksomhedskort og kørsel med forkert virksomhedskort er desværre en typisk fejl. Det sker ofte, når der ikke er registreret et virksomhedskort i tachografen inden køretøjets ibrugtagen. Det kan også forekomme, hvis virksomhedskortet tilsigtet eller utilsigtet er blevet logget ud af tachografen og derefter ikke logget ind igen.

 

Det kan også ske i forbindelse med ejerskifter eller leje af køretøjer. Vær også opmærksom på, at firmaomdannelse med skift til nyt CVR-nummer kræver nyt virksomhedskort, der skal registreres i køretøjets tachograf, inden der må køres i den nye virksomhed.

 

Virksomhedskort skal være registreret i tachografen, så de data, der registreres i tachografen, bliver ”låst” til virksomheden.

 

Det er derfor vigtigt at være opmærksom på, at det rigtige virksomhedskort er korrekt registreret i tachografen. Kørsel uden registrering af korrekt virksomhedskort i tachografen kan betyde, at virksomheden ikke kan udlæse de nødvendige data i forbindelse med en virksomhedskontrol.

 

TIP: I TachoWeb under Stamdata à Virksomhedskort vises hvilke virksomhedskort, der er registreret i de udlæste køretøjer.

 

Hvordan registreres virksomhedskortet?

Registrering af virksomhedskortet sker forskelligt i tachografer fra VDO og Stoneridge:

 

VDO

Indsæt virksomhedskortet i kortlæser 2. Virksomhedskortet bliver automatisk registreret til tachografen (se virksomhedsnavn på tachografens display). Når virksomhedskortet trykkes ud igen, skal der svares ”nej” til spørgsmålet ”Skal firma logges ud?”.

 

Vær også opmærksom på dette i forbindelse med udlæsning af køre- og hviletidsdata fra tachografen.

 

Stoneridge

Ved første indlæsning af virksomhedskortet i kortlæser 2 er det nødvendigt at gå ind i menuen og vælge ”VIRKSH.LÅS”. Svar ”ja” til ”Virksomhed – lås ind”. Virksomhedskortet vil herefter være ”låst” til tachografen.

 

Foto: Colourbox.dk

SENESTE ITD NYT
fredag 24. oktober 2025

ITD-direktør i stort interview om branchens fremtid

Stigende administrative byrder rammer især de mindre vognmænd, og det kan få konsekvenser for branchens fremtid. Det siger International Transport Danmarks direktør, Stefan K. Schou, i et interview med Lastbil Magasinet.

ITD-direktør i stort interview om branchens fremtid >
torsdag 23. oktober 2025

EU bremser ESG-forenkling: Usikkerheden fortsætter for vognmænd

Et lille flertal i Europa-Parlamentet har nedstemt omnibus 1, som skulle have lettet de kommende ESG- og due diligence-krav for små og mellemstore virksomheder. Det efterlader danske vognmænd med uafklarede og komplekse rapporteringskrav.

EU bremser ESG-forenkling: Usikkerheden fortsætter for vognmænd >
torsdag 23. oktober 2025

Telepass SAT-enheder kan ikke længere bruges i Schweiz fra december 2025

Schweiz udfaser 2G-netværket, og det betyder, at du skal udskifte din Telepass SAT-enhed, hvis du kører i Schweiz.

Telepass SAT-enheder kan ikke længere bruges i Schweiz fra december 2025 >