onsdag 26. september 2018 15:55

PostNord bør droppe oprustningsplaner på det private pakkemarked

PostNord har netop meldt ud, at selskabet har påtænkt at åbne 100 nye pakke-afhentningssteder for at kunne formidle den stigende mængde pakkepost, som e-handlen har medført. ITD opfordrer ejerne af PostNord – den danske og den svenske stat – til at overlade pakkemarkedet til de private transport- og logistikvirksomheder.

For bedre at kunne håndtere alle de pakker, som borgernes stigende e-handel medfører, har PostNord besluttet sig for at etablere 100 nye steder, hvor man selv kan hente eller aflevere sin post eller sine pakker. Poststederne skal placeres i supermarkeder eller kiosker landet over.

Beslutningen kritiseres af ITD, som netop har stævnet EU-Kommissionens afgørelse fra maj 2018 om ny statsstøtte til PostNord til EU-Domstolen.

 
- I ITD mener vi ikke, at det er en statslig opgave at varetage pakkeleveringer, som uden problemer kan varetages af private transportvirksomheder. I stedet for nu at opruste med 100 nye postindleveringssteder for at vinde pakkemarkedet, burde PostNord overlade pakkemarkedet til de private transportvirksomheder. Konkurrencen på pakkemarkedet er i forvejen benhård, og der er ikke plads til en statsstøttet aktør, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.

 

Foto: Colourbox

SENESTE ITD NYT
fredag 29. november 2024

Tyskland: Oplysning om lukning af A7

Die Autobahn GmbH varsler fuld lukning af A7 i begge retninger fra den 6. december til den 8. december 2024.

Tyskland: Oplysning om lukning af A7 >
torsdag 28. november 2024

Ændringerne i vejafgiften er vedtaget

Så kom der endelig en afklaring: Folketinget har i dag vedtaget de tidligere varslede ændringer i vejafgiftsloven, som bl.a. indebærer en forhøjelse af dieselafgiften på 52 øre per liter og en midlertidig nedsættelse af den kilometerbaserede vejafgift, der træder i kraft ved årsskiftet.

Ændringerne i vejafgiften er vedtaget >
onsdag 27. november 2024

Færdselsstyrelsen har taget nye systemer i brug til kontrol af køre- og hviletid

Virksomheder, der er indkaldt til kontrol af køre- og hviletidsreglerne, skal fremover anvende en ny virksomhedsportal til indsendelse af data.

Færdselsstyrelsen har taget nye systemer i brug til kontrol af køre- og hviletid >