torsdag 27. september 2018 07:33

Transportministeren tager første spadestik til ny Storstrømsbro

I dag, torsdag den 27. september 2018, tager transportminister Ole Birk Olesen det første spadestik på byggeriet af den nye Storstrømsbro, der bliver Danmarks tredjestørste bro efter Storebæltsbroen og Øresundsbroen. ITD glæder sig over, at det store projekt nu går i gang, og ser frem til, at en ny moderne bro, der lever op til fremtidens trafikkrav, åbner for biltrafikken i 2022.

Bygningen af en ny Storstrømsbro, der forbinder Sjælland og Falster via Masnedø, har været på tegnebrættet siden 2013, hvor det blev besluttet at igangsætte arbejdet med en ny kombineret vej- og jernbanebro med cykel- og gangsti. Nu går byggeriet af den nye bro for alvor i gang, og det ventes, at den står klar for biltrafik i 2022 og for tog i 2023.

 

- I ITD glæder vi os på transporterhvervets vegne, hver gang der bliver taget initiativer, der forbedrer infrastruktur og fremkommelighed. Når Femern Bælt-forbindelsen til Tyskland en gang åbner, vil mængden af trafik stige markant, og derfor er det i allerhøjeste grad fornuftigt, at man er på forkant med situationen og har etableret en bro, der har kapacitet til fremtiden, siger Anders Jessen, politisk chefkonsulent i ITD.

 

Når man har besluttet at bygge en helt ny Storstrømsbro, skyldes det, at den gamle bro fra 1937 ikke vil kunne holde til den øgede jernbanegodstrafik, der ventes, når Femern Bælt-forbindelsen åbner. Herudover er broen i en så dårlig stand, at det vil kræve omfattende arbejde at renovere den, og det vil ikke kunne betale sig.

 

Den gamle Storstrømsbro var i over 30 år verdens længste bro over hav. Den nye bro bliver lige knap fire kilometer lang og dermed lidt længere end den gamle. Først når den nye bro står klar til at tage imod trafikken, vil den gamle Storstrømsbro blive revet ned. Den proces ventes at tage to år og vil blive et af verdens største betonnedrivningsprojekter.

SENESTE ITD NYT
fredag 19. december 2025

Risikobaseret tilsyn fra 2026: Færdselsstyrelsen ændrer praksis

Færdselsstyrelsen indfører fra den 1. januar 2026 en ny tilgang til tilsyn med transportvirksomheder med fælleskabstilladelse. Fremover bliver tilsyn målrettet virksomheder, hvor der vurderes at være øget risiko for regelbrud.

Risikobaseret tilsyn fra 2026: Færdselsstyrelsen ændrer praksis >
fredag 19. december 2025

Læs her, hvordan du kan få kompensation for dit emballageaffald

Som virksomhed kan du få kompensation for håndtering af emballageaffald, og Miljøstyrelsen har nu præciseret rammerne for ansøgning og dokumentation.

Læs her, hvordan du kan få kompensation for dit emballageaffald >
fredag 19. december 2025

Tyskland hæver mindstelønnen pr. 1. januar 2026

Den tyske mindsteløn stiger til 13,90 euro i timen. Ændringen gælder også for chauffører og andre medarbejdere, der er udstationeret til Tyskland.

Tyskland hæver mindstelønnen pr. 1. januar 2026 >