torsdag 02. maj 2019 14:20

Bekymrende udvikling: Kommunerne må ind i kampen for bedre veje

ITD ryster på hovedet over, at kommunerne i 2018 brugte knap 500 millioner kroner færre på udviklingen af kommunale veje. Det er skidt, når trafikmængden er stigende, og samtidig betyder manglende fremtidssikret infrastruktur, at kommunerne går glip af øget vækst, arbejdspladser, højere skatteindtægter og nemmere tilgængelighed for nye virksomheder.

Landets kommuner skar sidste år knap 500 millioner kroner af deres udgifter til de lokale veje. Dermed når forbruget det laveste niveau siden i hvert fald 2011. Det skriver Altinget torsdag den 2. maj 2019.

 

Det er en udvikling, som ITD ikke forstår.

 

- Det er i særlig grad bekymrende, når trafikmængden på det overordnede vejnet i 2018 steg med 3,2 procent, og så kan trafikanterne – både de private, men i høj grad de professionelle – møde nedslidte og hullede veje, der ikke kun sætter farten ned, men også er en risiko for trafiksikkerheden, siger Anders Jessen, der er politisk chefkonsulnet i ITD.

 

- Samtidig skal godset fra lastbilerne altså leveres helt ud til døren i supermarkedet eller virksomhederne, og her spiller gode veje fra motorvejsafkørslen og hen til adressen en stor rolle, siger Anders Jessen.

 

Kommunerne har råderetten over 75.000 kilometer kommunal vej i Danmark, og analyser fra Copenhagen Economics viser, at forbedringer af vejinfrastrukturen giver et markant positivt samfundsøkonomisk afkast. Forklaringen er blandt andet, at sparet rejsetid sikrer en stigning i arbejdstiden. Ligesom god infrastruktur medfører gevinster i form af et større arbejdskraftopland for virksomhederne.

 

- Desværre er det vores erfaring, at mange kommuner nedprioriterer investeringer i infrastrukturen. Det sænker velfærden i kommunen, gør det sværere at tiltrække ny arbejdskraft samt hæmmer erhvervslivets konkurrenceevne. Kommunerne må satse målrettet på vejinfrastruktur dér, hvor det skaber størst vækst. For investeringer i fremtidssikret infrastruktur kommer flerfold tilbage med øget vækst, arbejdspladser, højere skatteindtægter og nemmere tilgængelighed for nye virksomheder, siger Anders Jessen.

SENESTE ITD NYT
onsdag 03. juli 2024

Få nu fjernet 11 kilo-reglen for varebilstransport

International Transport Danmark ønsker fair og lige vilkår på transportområdet. Brancheorganisationen opfordrer derfor Christiansborg-politikerne til enten at få ændret eller helt fjernet reglen, der placerer transport med varebiler i en gråzone, hvor chaufførerne konkurrerer med fragt- og vognmænd på ulige vilkår.

Få nu fjernet 11 kilo-reglen for varebilstransport >
tirsdag 02. juli 2024

Ændringer til vejskat er sendt i høring

Fra den 1. januar 2025 træder der en ny kilometerbaseret vejafgift i kraft. Denne var egentlig vedtaget ved lov, men som ITD tidligere har meldt ud, vil der komme et nyt lovforslag med ændringer og præciseringer til det vedtagne. Ændringerne kommer som følge af en politisk aftale om at forhøje dieselafgiften med 50 øre pr. liter, samtidig med at kilometersatsen for vejafgift midlertidigt reduceres.

Ændringer til vejskat er sendt i høring >
mandag 01. juli 2024

Nyt opslagsværk giver indblik i virksomheders arbejdsmiljø

Nyt online opslagsværk giver indblik i resultatet af Arbejdstilsynets tilsyn på de enkelte arbejdspladser. Tilsynsindblikket erstatter den tidligere smileyordning.

Nyt opslagsværk giver indblik i virksomheders arbejdsmiljø >