torsdag 02. maj 2019 14:20

Bekymrende udvikling: Kommunerne må ind i kampen for bedre veje

ITD ryster på hovedet over, at kommunerne i 2018 brugte knap 500 millioner kroner færre på udviklingen af kommunale veje. Det er skidt, når trafikmængden er stigende, og samtidig betyder manglende fremtidssikret infrastruktur, at kommunerne går glip af øget vækst, arbejdspladser, højere skatteindtægter og nemmere tilgængelighed for nye virksomheder.

Landets kommuner skar sidste år knap 500 millioner kroner af deres udgifter til de lokale veje. Dermed når forbruget det laveste niveau siden i hvert fald 2011. Det skriver Altinget torsdag den 2. maj 2019.

 

Det er en udvikling, som ITD ikke forstår.

 

- Det er i særlig grad bekymrende, når trafikmængden på det overordnede vejnet i 2018 steg med 3,2 procent, og så kan trafikanterne – både de private, men i høj grad de professionelle – møde nedslidte og hullede veje, der ikke kun sætter farten ned, men også er en risiko for trafiksikkerheden, siger Anders Jessen, der er politisk chefkonsulnet i ITD.

 

- Samtidig skal godset fra lastbilerne altså leveres helt ud til døren i supermarkedet eller virksomhederne, og her spiller gode veje fra motorvejsafkørslen og hen til adressen en stor rolle, siger Anders Jessen.

 

Kommunerne har råderetten over 75.000 kilometer kommunal vej i Danmark, og analyser fra Copenhagen Economics viser, at forbedringer af vejinfrastrukturen giver et markant positivt samfundsøkonomisk afkast. Forklaringen er blandt andet, at sparet rejsetid sikrer en stigning i arbejdstiden. Ligesom god infrastruktur medfører gevinster i form af et større arbejdskraftopland for virksomhederne.

 

- Desværre er det vores erfaring, at mange kommuner nedprioriterer investeringer i infrastrukturen. Det sænker velfærden i kommunen, gør det sværere at tiltrække ny arbejdskraft samt hæmmer erhvervslivets konkurrenceevne. Kommunerne må satse målrettet på vejinfrastruktur dér, hvor det skaber størst vækst. For investeringer i fremtidssikret infrastruktur kommer flerfold tilbage med øget vækst, arbejdspladser, højere skatteindtægter og nemmere tilgængelighed for nye virksomheder, siger Anders Jessen.

SENESTE ITD NYT
fredag 19. december 2025

Risikobaseret tilsyn fra 2026: Færdselsstyrelsen ændrer praksis

Færdselsstyrelsen indfører fra den 1. januar 2026 en ny tilgang til tilsyn med transportvirksomheder med fælleskabstilladelse. Fremover bliver tilsyn målrettet virksomheder, hvor der vurderes at være øget risiko for regelbrud.

Risikobaseret tilsyn fra 2026: Færdselsstyrelsen ændrer praksis >
fredag 19. december 2025

Læs her, hvordan du kan få kompensation for dit emballageaffald

Som virksomhed kan du få kompensation for håndtering af emballageaffald, og Miljøstyrelsen har nu præciseret rammerne for ansøgning og dokumentation.

Læs her, hvordan du kan få kompensation for dit emballageaffald >
fredag 19. december 2025

Tyskland hæver mindstelønnen pr. 1. januar 2026

Den tyske mindsteløn stiger til 13,90 euro i timen. Ændringen gælder også for chauffører og andre medarbejdere, der er udstationeret til Tyskland.

Tyskland hæver mindstelønnen pr. 1. januar 2026 >