torsdag 02. maj 2019 14:20

Bekymrende udvikling: Kommunerne må ind i kampen for bedre veje

ITD ryster på hovedet over, at kommunerne i 2018 brugte knap 500 millioner kroner færre på udviklingen af kommunale veje. Det er skidt, når trafikmængden er stigende, og samtidig betyder manglende fremtidssikret infrastruktur, at kommunerne går glip af øget vækst, arbejdspladser, højere skatteindtægter og nemmere tilgængelighed for nye virksomheder.

Landets kommuner skar sidste år knap 500 millioner kroner af deres udgifter til de lokale veje. Dermed når forbruget det laveste niveau siden i hvert fald 2011. Det skriver Altinget torsdag den 2. maj 2019.

 

Det er en udvikling, som ITD ikke forstår.

 

- Det er i særlig grad bekymrende, når trafikmængden på det overordnede vejnet i 2018 steg med 3,2 procent, og så kan trafikanterne – både de private, men i høj grad de professionelle – møde nedslidte og hullede veje, der ikke kun sætter farten ned, men også er en risiko for trafiksikkerheden, siger Anders Jessen, der er politisk chefkonsulnet i ITD.

 

- Samtidig skal godset fra lastbilerne altså leveres helt ud til døren i supermarkedet eller virksomhederne, og her spiller gode veje fra motorvejsafkørslen og hen til adressen en stor rolle, siger Anders Jessen.

 

Kommunerne har råderetten over 75.000 kilometer kommunal vej i Danmark, og analyser fra Copenhagen Economics viser, at forbedringer af vejinfrastrukturen giver et markant positivt samfundsøkonomisk afkast. Forklaringen er blandt andet, at sparet rejsetid sikrer en stigning i arbejdstiden. Ligesom god infrastruktur medfører gevinster i form af et større arbejdskraftopland for virksomhederne.

 

- Desværre er det vores erfaring, at mange kommuner nedprioriterer investeringer i infrastrukturen. Det sænker velfærden i kommunen, gør det sværere at tiltrække ny arbejdskraft samt hæmmer erhvervslivets konkurrenceevne. Kommunerne må satse målrettet på vejinfrastruktur dér, hvor det skaber størst vækst. For investeringer i fremtidssikret infrastruktur kommer flerfold tilbage med øget vækst, arbejdspladser, højere skatteindtægter og nemmere tilgængelighed for nye virksomheder, siger Anders Jessen.

SENESTE ITD NYT
torsdag 31. juli 2025

NIS2-lovens betydning for fødevarevirksomheder

ITD har spurgt Fødevarestyrelsen, om fødevaretransportører er omfattet af NIS2-loven. Det korte svar er, at rene transportvirksomheder ikke er omfattet. Det er dog stadig relevant at have styr på cybersikkerheden.

NIS2-lovens betydning for fødevarevirksomheder >
torsdag 31. juli 2025

ITD advarer: Vejafgiftsbøder overgives nu til politiet

ITD – International Transport Danmark – ser nu de første eksempler på vejafgiftsbøder, der lander hos politiet. Derfor advarer brancheorganisationen vognmændene: Et nyt bødeforlæg fra politiet kræver en ny indsigelse – også selvom der tidligere er klaget.

ITD advarer: Vejafgiftsbøder overgives nu til politiet >
onsdag 30. juli 2025

To unge vognmænd gør branchen attraktiv for unge kræfter

Hvordan får vi flere unge kræfter til at vælge en fremtid i branchen? De to unge vognmænd, Emil og Frederik fra Fredsø, giver deres perspektiv på sagen i det nye afsnit af “Vognmanden”.

To unge vognmænd gør branchen attraktiv for unge kræfter >