Bekymrende udvikling: Kommunerne må ind i kampen for bedre veje
Copyright: Colourbox.dk
Landets kommuner skar sidste år knap 500 millioner kroner af deres udgifter til de lokale veje. Dermed når forbruget det laveste niveau siden i hvert fald 2011. Det skriver Altinget torsdag den 2. maj 2019.
Det er en udvikling, som ITD ikke forstår.
- Det er i særlig grad bekymrende, når trafikmængden på det overordnede vejnet i 2018 steg med 3,2 procent, og så kan trafikanterne – både de private, men i høj grad de professionelle – møde nedslidte og hullede veje, der ikke kun sætter farten ned, men også er en risiko for trafiksikkerheden, siger Anders Jessen, der er politisk chefkonsulnet i ITD.
- Samtidig skal godset fra lastbilerne altså leveres helt ud til døren i supermarkedet eller virksomhederne, og her spiller gode veje fra motorvejsafkørslen og hen til adressen en stor rolle, siger Anders Jessen.
Kommunerne har råderetten over 75.000 kilometer kommunal vej i Danmark, og analyser fra Copenhagen Economics viser, at forbedringer af vejinfrastrukturen giver et markant positivt samfundsøkonomisk afkast. Forklaringen er blandt andet, at sparet rejsetid sikrer en stigning i arbejdstiden. Ligesom god infrastruktur medfører gevinster i form af et større arbejdskraftopland for virksomhederne.
- Desværre er det vores erfaring, at mange kommuner nedprioriterer investeringer i infrastrukturen. Det sænker velfærden i kommunen, gør det sværere at tiltrække ny arbejdskraft samt hæmmer erhvervslivets konkurrenceevne. Kommunerne må satse målrettet på vejinfrastruktur dér, hvor det skaber størst vækst. For investeringer i fremtidssikret infrastruktur kommer flerfold tilbage med øget vækst, arbejdspladser, højere skatteindtægter og nemmere tilgængelighed for nye virksomheder, siger Anders Jessen.