torsdag 02. maj 2019 14:20

Bekymrende udvikling: Kommunerne må ind i kampen for bedre veje

ITD ryster på hovedet over, at kommunerne i 2018 brugte knap 500 millioner kroner færre på udviklingen af kommunale veje. Det er skidt, når trafikmængden er stigende, og samtidig betyder manglende fremtidssikret infrastruktur, at kommunerne går glip af øget vækst, arbejdspladser, højere skatteindtægter og nemmere tilgængelighed for nye virksomheder.

Landets kommuner skar sidste år knap 500 millioner kroner af deres udgifter til de lokale veje. Dermed når forbruget det laveste niveau siden i hvert fald 2011. Det skriver Altinget torsdag den 2. maj 2019.

 

Det er en udvikling, som ITD ikke forstår.

 

- Det er i særlig grad bekymrende, når trafikmængden på det overordnede vejnet i 2018 steg med 3,2 procent, og så kan trafikanterne – både de private, men i høj grad de professionelle – møde nedslidte og hullede veje, der ikke kun sætter farten ned, men også er en risiko for trafiksikkerheden, siger Anders Jessen, der er politisk chefkonsulnet i ITD.

 

- Samtidig skal godset fra lastbilerne altså leveres helt ud til døren i supermarkedet eller virksomhederne, og her spiller gode veje fra motorvejsafkørslen og hen til adressen en stor rolle, siger Anders Jessen.

 

Kommunerne har råderetten over 75.000 kilometer kommunal vej i Danmark, og analyser fra Copenhagen Economics viser, at forbedringer af vejinfrastrukturen giver et markant positivt samfundsøkonomisk afkast. Forklaringen er blandt andet, at sparet rejsetid sikrer en stigning i arbejdstiden. Ligesom god infrastruktur medfører gevinster i form af et større arbejdskraftopland for virksomhederne.

 

- Desværre er det vores erfaring, at mange kommuner nedprioriterer investeringer i infrastrukturen. Det sænker velfærden i kommunen, gør det sværere at tiltrække ny arbejdskraft samt hæmmer erhvervslivets konkurrenceevne. Kommunerne må satse målrettet på vejinfrastruktur dér, hvor det skaber størst vækst. For investeringer i fremtidssikret infrastruktur kommer flerfold tilbage med øget vækst, arbejdspladser, højere skatteindtægter og nemmere tilgængelighed for nye virksomheder, siger Anders Jessen.

SENESTE ITD NYT
torsdag 25. juni 2026

Vejafgift: Nye bødesatser fra 26. juni

Efter pres fra os i ITD ændres den uretmæssige bødemodel for vejafgiften. Fra den 26. juni kan nogle bøder sættes ned eller annulleres, men satserne er stadig høje, og de vognmænd, der allerede er ramt, mangler fortsat en løsning.

Vejafgift: Nye bødesatser fra 26. juni >
torsdag 25. juni 2026

Vejafgift: Ny minister tilbagetrækker ulovlig bødemodel

By-, Land- og Transportministeriet har nu anerkendt, at bødemodellen for den kilometerbaserede vejafgift er ulovlig. Men bødeniveauerne er fortsat for høje, flere situationer er uafklarede, og der er endnu ikke taget hånd om de ulovligt udstedte bøder, påpeger direktøren for International Transport Danmark.

Vejafgift: Ny minister tilbagetrækker ulovlig bødemodel >
torsdag 25. juni 2026

Nye EU-regler skal gøre det lettere at beregne transportens CO₂-aftryk

EU har vedtaget nye regler, som skal give én fælles metode til at beregne og dokumentere transportens CO₂e-udledninger. Målet er at gøre rapporteringen lettere at håndtere, når kunder efterspørger klimadata.

Nye EU-regler skal gøre det lettere at beregne transportens CO₂-aftryk >