mandag 16. september 2019 14:28

Branchen skuffet over nye overhalingsforbud for lastbiler

- Vejdirektoratet og Transport- og Boligministeriet går fuldstændig uden om den arbejdsgruppe, som i flere år har arbejdet tæt sammen om overhalingsforbud for lastbiler. Vi er end ikke blevet orienteret på forhånd, lyder det fra flere transportorganisationer, herunder Dansk Erhverv, DI Transport, DTL, ITD og SLD som reaktion på, at der skal indføres overhalingsforbud for lastbiler på yderligere 270 kilometer motorvej.

I dag er der forbud mod overhalende lastbiler på i alt 230 kilometer motorvej, og snart kommer der yderligere 270 kilometer til. Det har Vejdirektoratet netop meldt ud.

 

Branchen har en klar forventning om at blive inddraget, når sådanne beslutninger træffes. Ikke mindst fordi branchen i en følgegruppe under Vejdirektoratet i flere år har siddet sammen for at finde smidige og realistiske løsninger, der giver plads til alle trafikanter, herunder også lastbiler, lyder det fra medlemmerne af følgegruppen.

 

Vejdirektoratets følgegruppe tæller 3F, Dansk PersonTransport, DI Transport, DTL, FDM, FDL, Færdselsstyrelsen, ITD, Rigspolitiet og Vejdirektoratet. Gruppen har løbende holdt øje med erfaringerne med de nuværende overhalingsforbud.

 

Erfaringerne og statistikkerne viser tydeligt, at ”myldretiden”, som i dag er defineret til at være klokken 6-9 og 15-18 på hverdagene, ikke nødvendigvis er helt den samme alle steder og på alle hverdage i ugen, hvilket man bør finde en løsning på.

 

Men ingen af de undersøgelser, der indtil nu er foretaget, peger på, at en fordobling af strækningerne med overhalingsforbud løser trængselsudfordringerne på motorvejsnettet – tværtimod risikerer man for lange strækninger at skabe kolonnekørsel, der i værste fald gør problemet endnu større, mener brancheorganisationerne.

 

Indgrebet kommer også på et tidspunkt, hvor branchen er presset af både mangel på chauffører og mangel på rastepladser, hvor de kan holde pause. Når vi ved, at forslaget ikke kommer til at gavne trafikafviklingen i nævneværdig grad, er vi meget skeptiske over for forslaget, der endnu engang vil nedsætte produktiviteten og fleksibiliteten i transportbranchen.

 

Inden Vejdirektoratet går i gang med at bruge midler på at sætte nye skilte med overhalingsforbud op på flere motorvejsstrækninger, anbefaler branchen derfor, at følgegruppen indkaldes til et møde.  

 

SENESTE ITD NYT
onsdag 12. marts 2025

Vejafgift: Fejlramt kontrolpunkt rejser tvivl om kontrolsystemet

ITD registrerer i øjeblikket et stort antal uretmæssige vejafgiftsbøder, hvor et kontrolpunkt i Nordjylland udsteder bøder til køretøjer, der på det påståede overtrædelsestidspunkt har befundet sig et helt andet sted. En alvorlig fejltype, der får formanden for ITD til at sætte spørgsmålstegn ved, om vognmænd kan stole på kontrolsystemet.

Vejafgift: Fejlramt kontrolpunkt rejser tvivl om kontrolsystemet >
onsdag 12. marts 2025

Genbrugsemballager omfattes af producentansvar

Det udvidede producentansvar for emballage betyder, at også virksomheder, som tilgængeliggør genbrugsemballager i Danmark, skal registrere sig, indberette mængder og afholde udgifterne, når emballagen bliver til affald. Genbrugsemballager, som f.eks. plastkasser, palletanke, pallelåg, paller mv. er dermed omfattet af producentansvaret. ITD har anmodet om, at europaller undtages, men det er endnu ikke afklaret.

Genbrugsemballager omfattes af producentansvar >
tirsdag 11. marts 2025

Vær opmærksom på ny uretmæssig bødetype

Vi registrerer i øjeblikket en ny uretmæssig type af vejafgiftsbøder, som er lokaliseret til et specifikt kontrolpunkt syd for Aalborg. Vi opfordrer derfor alle vores medlemmer til at være opmærksomme på bødetypen.

Vær opmærksom på ny uretmæssig bødetype >