torsdag 11. april 2019 14:03

EU og Storbritannien enige om udsættelse af Brexit

Det Europæiske Råd har accepteret en udsættelse af Brexit til 31. oktober 2019. Samtidig har både EU og Storbritannien vedtaget nødplaner, der sikrer anerkendelse af transporttilladelser for resten af 2019, hvis det kommer til et no-deal Brexit.

Håbet er stadigt, at der kan findes en aftale om Storbritanniens udtræden af EU i kraft af, at Det Europæiske Råd har accepteret en udsættelse af Brexit til 31. oktober 2019. Men skulle det ikke ske, så har både EU og Storbritannien offentliggjort de vedtagne regelsæt, der skal gælde i tilfælde af no-deal, og som kan blive aktuelle efter den vedtagne udsættelse til 31. oktober 2019. I tilfælde af no-deal vil reglerne om fællesskabstilladelse nemlig ikke længere være gældende for Storbritannien.

 

Storbritannien har dog endelig vedtaget regler, der giver EU-transportører ret til at køre i Storbritannien på samme vilkår som i dag. Det gælder dermed både internationale transporter, transit og cabotage. Ligeledes har EU tidligere vedtaget sin nødplan, som giver britiske transportører ret til at køre i EU i et vidst omfang.

 

Nødplanen bliver kun aktuel i tilfælde af no-deal, som efter den seneste vedtagne udsættelse er sat til 31. oktober 2019. Såfremt Storbritannien ikke afholder valg til EU-Parlamentet eller ikke har accepteret overgangsaftalen inden 22. maj 2019, vil et no-deal Brexit dog reelt kunne ske 31. maj 2019. 

 

Indgår parterne en overgangsaftale inden 31. oktober 2019, er der mulighed for, at denne vil kunne træde i kraft på et tidligere tidspunkt. I tilfælde af indgåelse af overgangsaftale vil Storbritannien være omfattet af EU-regler i en overgangsperiode.

 

ITD anbefaler medlemmerne at følge med i udviklingen og have en dialog herom med kunder og eventuelle leverandører, som kan blive påvirket. Selvom Brexit er udsat, er der stadig risiko for no-deal, dog på et senere tidspunkt.

 

Den britiske nødplan for tilladelser kan tilgås her, mens EU’s nødplan kan tilgås her.

 

Det Europæiske Råds afgørelse om udsættelse kan ses her.

 

For ITD-medlemmer er der også mulighed for at læse mere her: ITD’s Brexit-guide.

 

SENESTE ITD NYT
fredag 19. december 2025

Risikobaseret tilsyn fra 2026: Færdselsstyrelsen ændrer praksis

Færdselsstyrelsen indfører fra den 1. januar 2026 en ny tilgang til tilsyn med transportvirksomheder med fælleskabstilladelse. Fremover bliver tilsyn målrettet virksomheder, hvor der vurderes at være øget risiko for regelbrud.

Risikobaseret tilsyn fra 2026: Færdselsstyrelsen ændrer praksis >
fredag 19. december 2025

Læs her, hvordan du kan få kompensation for dit emballageaffald

Som virksomhed kan du få kompensation for håndtering af emballageaffald, og Miljøstyrelsen har nu præciseret rammerne for ansøgning og dokumentation.

Læs her, hvordan du kan få kompensation for dit emballageaffald >
fredag 19. december 2025

Tyskland hæver mindstelønnen pr. 1. januar 2026

Den tyske mindsteløn stiger til 13,90 euro i timen. Ændringen gælder også for chauffører og andre medarbejdere, der er udstationeret til Tyskland.

Tyskland hæver mindstelønnen pr. 1. januar 2026 >