torsdag 11. april 2019 14:03

EU og Storbritannien enige om udsættelse af Brexit

Det Europæiske Råd har accepteret en udsættelse af Brexit til 31. oktober 2019. Samtidig har både EU og Storbritannien vedtaget nødplaner, der sikrer anerkendelse af transporttilladelser for resten af 2019, hvis det kommer til et no-deal Brexit.

Håbet er stadigt, at der kan findes en aftale om Storbritanniens udtræden af EU i kraft af, at Det Europæiske Råd har accepteret en udsættelse af Brexit til 31. oktober 2019. Men skulle det ikke ske, så har både EU og Storbritannien offentliggjort de vedtagne regelsæt, der skal gælde i tilfælde af no-deal, og som kan blive aktuelle efter den vedtagne udsættelse til 31. oktober 2019. I tilfælde af no-deal vil reglerne om fællesskabstilladelse nemlig ikke længere være gældende for Storbritannien.

 

Storbritannien har dog endelig vedtaget regler, der giver EU-transportører ret til at køre i Storbritannien på samme vilkår som i dag. Det gælder dermed både internationale transporter, transit og cabotage. Ligeledes har EU tidligere vedtaget sin nødplan, som giver britiske transportører ret til at køre i EU i et vidst omfang.

 

Nødplanen bliver kun aktuel i tilfælde af no-deal, som efter den seneste vedtagne udsættelse er sat til 31. oktober 2019. Såfremt Storbritannien ikke afholder valg til EU-Parlamentet eller ikke har accepteret overgangsaftalen inden 22. maj 2019, vil et no-deal Brexit dog reelt kunne ske 31. maj 2019. 

 

Indgår parterne en overgangsaftale inden 31. oktober 2019, er der mulighed for, at denne vil kunne træde i kraft på et tidligere tidspunkt. I tilfælde af indgåelse af overgangsaftale vil Storbritannien være omfattet af EU-regler i en overgangsperiode.

 

ITD anbefaler medlemmerne at følge med i udviklingen og have en dialog herom med kunder og eventuelle leverandører, som kan blive påvirket. Selvom Brexit er udsat, er der stadig risiko for no-deal, dog på et senere tidspunkt.

 

Den britiske nødplan for tilladelser kan tilgås her, mens EU’s nødplan kan tilgås her.

 

Det Europæiske Råds afgørelse om udsættelse kan ses her.

 

For ITD-medlemmer er der også mulighed for at læse mere her: ITD’s Brexit-guide.

 

SENESTE ITD NYT
torsdag 26. juni 2025

“Vognmanden” tager temperaturen på branchens grønne omstilling

Andelen af ellastbiler i Danmark er kun steget med 0,3 % på et år. Men hvorfor går branchens omstilling fra diesel til el ikke hurtigere? Det ser værterne på ITD’s podcast “Vognmanden” nærmere på i den nye episode, hvor de har inviteret Dennis Hartung i studiet.

“Vognmanden” tager temperaturen på branchens grønne omstilling >
onsdag 25. juni 2025

ITD klager over mørklægning af vejafgiftsdata

Sund & Bælt nægter at give offentligheden indsigt i tallene bag transportministerens påstande om, at vejafgiften fungerer, som den skal – og vil heller ikke oplyse, hvordan det digitale kontrolsystem bag afgiften er blevet testet. Nu har ITD fået nok og har indgivet en formel klage over den manglende transparens.

ITD klager over mørklægning af vejafgiftsdata >
tirsdag 24. juni 2025

Elektroniske ADR-transportdokumenter

Beredskabsstyrelsen har besvaret ITD's spørgsmål om krav til angivelse af nummerplade på køretøj ved elektroniske ADR-transportdokumenter – pdf eller lignende. I Danmark lyder det fra Beredskabsstyrelsen, at sådanne dokumenter vil sidestilles med papirdokumenter for så vidt angår krav om angivelse af nummerplade, og at det dermed fortsat ikke vil være et krav at påføre nummerpladen på det køretøj, hvori det farlige gods befinder sig på et ADR-transportdokument som pdf eller lignende.

Elektroniske ADR-transportdokumenter >