torsdag 11. april 2019 14:03

EU og Storbritannien enige om udsættelse af Brexit

Det Europæiske Råd har accepteret en udsættelse af Brexit til 31. oktober 2019. Samtidig har både EU og Storbritannien vedtaget nødplaner, der sikrer anerkendelse af transporttilladelser for resten af 2019, hvis det kommer til et no-deal Brexit.

Håbet er stadigt, at der kan findes en aftale om Storbritanniens udtræden af EU i kraft af, at Det Europæiske Råd har accepteret en udsættelse af Brexit til 31. oktober 2019. Men skulle det ikke ske, så har både EU og Storbritannien offentliggjort de vedtagne regelsæt, der skal gælde i tilfælde af no-deal, og som kan blive aktuelle efter den vedtagne udsættelse til 31. oktober 2019. I tilfælde af no-deal vil reglerne om fællesskabstilladelse nemlig ikke længere være gældende for Storbritannien.

 

Storbritannien har dog endelig vedtaget regler, der giver EU-transportører ret til at køre i Storbritannien på samme vilkår som i dag. Det gælder dermed både internationale transporter, transit og cabotage. Ligeledes har EU tidligere vedtaget sin nødplan, som giver britiske transportører ret til at køre i EU i et vidst omfang.

 

Nødplanen bliver kun aktuel i tilfælde af no-deal, som efter den seneste vedtagne udsættelse er sat til 31. oktober 2019. Såfremt Storbritannien ikke afholder valg til EU-Parlamentet eller ikke har accepteret overgangsaftalen inden 22. maj 2019, vil et no-deal Brexit dog reelt kunne ske 31. maj 2019. 

 

Indgår parterne en overgangsaftale inden 31. oktober 2019, er der mulighed for, at denne vil kunne træde i kraft på et tidligere tidspunkt. I tilfælde af indgåelse af overgangsaftale vil Storbritannien være omfattet af EU-regler i en overgangsperiode.

 

ITD anbefaler medlemmerne at følge med i udviklingen og have en dialog herom med kunder og eventuelle leverandører, som kan blive påvirket. Selvom Brexit er udsat, er der stadig risiko for no-deal, dog på et senere tidspunkt.

 

Den britiske nødplan for tilladelser kan tilgås her, mens EU’s nødplan kan tilgås her.

 

Det Europæiske Råds afgørelse om udsættelse kan ses her.

 

For ITD-medlemmer er der også mulighed for at læse mere her: ITD’s Brexit-guide.

 

SENESTE ITD NYT
onsdag 06. november 2024

ITD kræver proportionel sammenhæng mellem handling og straf   

Den kommende vejafgift har efterhånden medført en del bekymringer i transportbranchen, og den seneste udmelding fra Transportministeriet, om at fordoble bøden fra 4500 kroner til 9000 kroner per overtrædelse per døgn for ikke at betale vejafgift, er ingen undtagelse.

ITD kræver proportionel sammenhæng mellem handling og straf    >
onsdag 06. november 2024

Forlængelse af kontrolperioden ved køre- og hviletidskontroller

Som følge af EU-reglerne vil perioden, der kontrolleres i forbindelse med kontrol af køre og hviletid, udvides fra 01. januar 2025.

Forlængelse af kontrolperioden ved køre- og hviletidskontroller >
tirsdag 05. november 2024

Færdselsstyrelsen sløjfer nu kontrollen med ”return to home of the vehicle”

Tilbage i oktober 2024 besluttede Den Europæiske Unions Domstol at annullere kravet om, at en transportvirksomheds køretøj skal returneres til virksomhedens driftscentral i etableringslandet hver 8. uge. Nu har Færdselsstyrelsen meldt ud hvilken betydning, det får for deres kontrolpraksis.

Færdselsstyrelsen sløjfer nu kontrollen med ”return to home of the vehicle” >